Title: Hemlängtan?
Description: Hemlängtan?
JFM - July 5, 2007 08:51 AM (GMT)
Nu när hög sommaren är här är det med känsla av saknad för hem landet. Man sitter och sliter i Englands regninga Juli och räknar dagarna tills det man får åter äta varm korv och dricka chocklad pucko. Tänker på släkt och vänner som nu lapar sol i Leufsta bruk, tar en bärs på Normalms torg eller spelar golf i Öregrund.
Vill man flytta hem igen? Svårt att komma till beslut, vill man inte att sina barn skall uppleva Barnkanalen, jäntelagen och moppe frilla? Barnen pratar en konstig syd Engelsk dialekt som de blandar in i Svenskan, till och med jag har svårt att förstå dem ibland.
Har bott utomlands nu nästan 14 år av 36 och idyllen av Sverige hägrar i tankarna regelbundet. Tystnaden, naturen, hemma matcher, nypon soppa m.m. Å andra sidan, skatterna, mörkret, kylan, snöslask, djurgårdare.....
Jag mättar mitt AIK behov genom internet, nyhetsbrev (tack Jesper) och ibland Live Streamade matcher och färskt snus får jag inom 48 timmar.
Nej det dröjer nog innan jag flyttar hem igen.
Dessutom blir regnet lättare att handskas med efter segern mot TFF. :rolleyes:
Måste finnas en hög med exilare som drabbas av akut hemlängtan ibland?
marcus - July 5, 2007 06:38 PM (GMT)
Jodå, nog känns det i Svedalatarmen nu.
Men jag har bara en vecka kvar till semestern så då åker jag hem på fem långa veckor. Bryssel är inte så där djävla upplyftande ens på sommaren. Det regnar rätt bra här också och även om det verkar vräka ner i Skåne där jag bor när jag är hemma så föredrar jag det skånska regnet.
Framförallt är det närheten till havet som drar. Belgiens kust är bland det fulaste jag har sett! Men Belgien är mer än Bryssel. Flandern är en mycket trevlig del och städerna där har mycket att erbjuda. Dessutom så gör faktiskt belgarna djävligt god öl!
exilgnagare - July 9, 2007 10:39 AM (GMT)
Jag var faktiskt på väg hem för några år sedan men vi ändrade oss innan vi kommit allt för långt i planeringen. Det var iofs inte någon akut hemlängtan (iaf. inte för polly, pucko och tunnbrödsrulle) som var anledningen till flyttplanerna, men nog känner man av det i bland också. Det är främst familjen, sommarstockholm, Råsunda/AIK som lockar naturligtvis. Jag har det dock oförskämt bra här i Frankrike även om det inte är något skatteparadis direkt.
AIKabstinensen stillas av CanalDigital satellitpaket med säsongskort, sommarstockholm (och sommarsverige) får man en (på tok för liten) dos av varje år - utom i år, så det som är kvar är familjen. Det är verkligen inte tillräckligt att få se dom 1-2 veckor varje sommar och några dagar över julen. Mina 5 veckors semster skall dessutom splittas mellan Sverige och Indien (min fru är som bekant från Bombay) och sedan försöker vi få en vecka över för att hitta ett nytt smultronställe varje år.
Hur bra man än har det i utlandet så finns det verkligen få saker som går upp mot en midsommar i Stockholms Skärgård (även om det regnar 9 ggr av 10), en promenad under solen i Gamla Stan, läxa upp brorsan i tennis på Ängbys grusbanor, äta mammas underbara mat på en balkong i Täby eller ge farsan en omgång i golf på Laholms läckra bana.
Livet är ju en lång rad av kompromisser och det gäller att få ut så mycket som möjligt av det mesta. Tyvärr kan man ju inte få allt här i världen. Jag har 11 fantastiska år bakom mig här i Paris (nu strax utanför) och det lär nog bli några till. En flytt hem finns absolut på kartan för min del, men det ligger nog några år framåt i tiden. Det är inte alls otänkbart att flyttlasset först går någon annanstans. Först får det dock bli mbl-förhandlingar med fru och barn. Med tanke på hur bra man har det här så känns utgången i dagsläget väldigt självklar. Men vem vet, år 2023 kanske världsbilden ser annorlunda ut?!? ;-)
Lagosgnagare - July 15, 2007 06:02 PM (GMT)
Prövade att få jobb i Sverige igen. Tänkte vara hemma efter ett år på Irland.
Eftersom jag jobbar som konsult utan någon hemmaorganisation att gå tillbaka till fick jag pröva på svårigheten med ett CV som talar om att du varit ute de senaste 15 åren.
"Afrika i 7 år , hmmm så du har ingen erfarenhet från Svensk arbetsmarknad?"
"Vågar inte satsa på dig,du vill säkert ut snart igen"
"du kan säkert hantera Afrikaner men Svenskar?..."
Så istället för att stanna i Sverige så blev det ett uppdrag i Asien. Utländska bolag uppskattar mitt CV betydligt mer än Svenska.
En kul sak, alla de jobb jag sökte krävde god kunskap i Engelska, så mitt CV som skickades var naturligtvis på Engelska!
Problem!
Många av de som skulle sålla var inte tillräckligt bevandrade i språket och förstod inte allt.
Men visst, längtan efter Sverige finns där hela tiden.
Ett bra botemedel är att läsa nätupplagan av Expressen, bara dåliga nyheter om Sverige och AIK, då känner man sig tacksam för att bo borta ;)
Guest - July 18, 2007 04:23 PM (GMT)
Hemlängtan? Nja, inte direkt. Den var större när jag bodde längre bort i en helt annan kultur och klimat. Då var det roligt att flyga hem, två gånger per år. Nu är det mest besvärligt. Självklart roligt att se familj och vänner, men ju oftare det blir desto mindre speciellt.
Bryssel är ju inte så där vansinnigt annorlunda om man som jag kommer från Sthlm. Vet inte varför jag skulle flytta hem, ärligt talat. Men tillfälliga kontrakt tar slut, och man får vara ödmjuk inför vad som kan dyka upp. Jobbet viktigare än platsen.
Hemma eller borta - alltid AIK
KRIKKE - July 18, 2007 04:25 PM (GMT)
| QUOTE (Guest @ Jul 18 2007, 06:23 PM) |
Hemlängtan? Nja, inte direkt. Den var större när jag bodde längre bort i en helt annan kultur och klimat. Då var det roligt att flyga hem, två gånger per år. Nu är det mest besvärligt. Självklart roligt att se familj och vänner, men ju oftare det blir desto mindre speciellt.
Bryssel är ju inte så där vansinnigt annorlunda om man som jag kommer från Sthlm. Vet inte varför jag skulle flytta hem, ärligt talat. Men tillfälliga kontrakt tar slut, och man får vara ödmjuk inför vad som kan dyka upp. Jobbet viktigare än platsen.
Hemma eller borta - alltid AIK |
Och så var det det där med att logga in!! Det var jag iallafall. :P
John_Doe - August 26, 2007 04:12 PM (GMT)
Klart man har hemlängtan, men samtidigt så är det svårt att se Stockholm toppa Barcelona! AIK, familj och vänner lockar givetvis... Dock har man en spanjorska och en hund som inte uppskattar kyla! Kompromisser!
LjubljLondon - September 28, 2007 12:34 AM (GMT)
Jag har emellanat ganska akut hemlangtan, sarskilt ar det pa den svenska sommaren nar det ar ganska vinttrigt, regnigt och trist har i Melbourne och fotbollsasongen ar i full gang i Sverige. Har markt att det ar bra mycket jobbigare att bo pa andra sidan jordklotet an det ar att bo i Europa. Inte sa latt att bara aka hem over en helg eller till ett derby. Allt tar sa otroligt mycket mer tid (och pengar) att ordna. Bara att folja gnaget live blir ganska omstandligt. Senaste derbyt foljdes framfor datorn mellan klockan 4 och 6 pa morgonen - aven om det kanss ganska hardcore ar ddet lite ensamt ocksa.
Ska inte beklaga mig for mycket; Melbourne och Australien har mycket att erbjuda med varmt vader, strander, trevliga manniskor och folk i allmanhet ar enormt idrottsintresserade. Melbourne Cricket Ground ar en otrolig arena som fylls upp lite da och da och Australian Rules Football, cricket och rugby ar ganska kul men passionen finns och kommer alltid finnas pa Rasunda.
Lasse Gustafsson - October 5, 2007 08:27 PM (GMT)
Jag tog mig en halvtimma på FORUMET i kväll. Det var väldigt kul att läsa alla era tankar om hemlängtan, varför ber att få beskriva mina känningar av samma kvalitet.
- Den första kommer ifrån barnbarnens ivriga berättelser om det som hänt under dagen eller vad fröken sagt på dagis. Berättelser som följs av frågor om när morfar eller farfar kommer nästa gång. Jag har hunnit med att bli båda delarna.
- Den andra kommer ifrån sommar bilder över skärgården och längtan ut i kanoten bland öar och skär.
- Den tredje kommer från längtan till "Norra stå" och "Hovet", för att vara på plats och uppleva den läckra stämningen från de verkliga FORUMEN för oss Gnagare.
Jag har rätt att kalla mig i minst 55 av mina 60 år. Barnfödd i Solna och fotvandrat ifrån Råstahem till Råsunda innan jag visste vad fotboll egentligen var. Det har blivit 4 barn med lika "svarta själar", som pappa är och farfar var.
Det är min hemlängtan, som vi avslutar med ett löftet att till sommaren tar jag med mig mitt älsta barnbarn, då 6 år, till "Norra stå".
Oxå ett Ps. Jag har satt namn på toan i Torrevieja. Den heter "Djurgårn" för de skiter jag i.