View Full Version: Andreas Eriksson intervju

ExilGnagarForum > Övrigt samt Tips och Idélåda > Andreas Eriksson intervju

Title: Andreas Eriksson intervju

exilgnagare - April 1, 2005 06:21 AM (GMT)
Saxat från Mitt i Upplands-Bro 20050329

"Jag vill bara spela"

Ifk Vikjsöfostrande Andreas Eriksson hoppas 2005 ska bli revanschår för AIK

Andreas Erikssons entré i AIK var som en klassisk serie ur tidningen buster.
han kom som en frisk vindpust via väsby, genom Café Operas träningsläger till AIK.

Många lovordade hans insats mot GIF sundsvall. Mest likt en saga var naturligtvis hans matchavgörande mål.
- Målet är gammalt nu, är det första han säger.
Han är förstås stolt över det klackmål som omgående placerad han i tv-rutorna och på sportsidorna. Däremot lever han inte på gamla meriter och vill inte bedömas utifrån ett premiärmål i förra årets allsvenska.

2004 var ett avgrundsdjup frånsett premiären. Större delen av Andreas Erikssons premiärsäsong i AIK var fylld av bekymmer, som började redan i andra matchen, derbyt mot Djurgården, då ytterledbandet i knät tänjdes ut. Han kom tillbaka, men sista omgången förre EM-uppehållet fick han en smäll på svanskotan mot Landskrona. Dagarna före höststarten krossades knäleden och intilliggande blodkärl i en duell med Benjamin Kibebe på träning.
- Det förstörde i princip resten av säsongen, men när jag slutligen var tillbaka i en reservlagsmatch stukade jag foten.
Lugnt och metodiskt har Andreas gått igenom samtliga skador, hela tiden med ett snett leende som bottnar i ilska och uppgivenhet.
- Fan jag bodde på gymmet i träningsanläggningen på Karlberg medans övriga lirade. Så trist alltså, du anar inte. Jag har ingen aning om varför det blev som det blev. Aldrig tidigare har jag varit så vältränad och i form som inför förra säsongen. Tyvärr kan allt knappast bero på otur, även om man helst önskar så vore. Det är dueller, kamp om bollen.

Han krafsar lätt i skägget, flyttar hårstråna tillbaka bakom öronen.
Hela han skriker ut en tyst vädjan om att slippa vältra sig i fjolåret.
Fast 2005 började knappast roligare. Andreas Eriksson klev av första träningsmatchen mot Enskede, 7 februari, med en smärtsam nerv och muskellåsning i högerhöften.
- haha. ja, vad ska jag säga?
Det var sviterna efter den skadan han kunde lägga bakom sig förra veckan.
- Bara Norling (Rikard AIK:s tränare) låter mig gå in i ordinarie träning nu. Det känns kanon. Och jag är så fruktansvärt sugen, vill så oerhört gärna komma igång på allvar, ha revansch på hela förra säsongen. Jag vill spela bra i varje match, prestera hela tiden. Göra mål så ingen längre funderar på mitt första i allsvenskan, Du förstår? tilläger han ivrigt.

Att det är superettan numera är inget han deppar över. Liksom skadorna önskar han även att lägga resultaten under 2004 bakom sig.
- jag har aldrig spelat i superettan, det känns spännande. Vi ska göra allt för att ta oss tillbaka. För egen del vill jag inget annat än att få upp matchtempo de närmaste veckorna.
konditionsmässigt är han väl i fas, men cykling och simning är inte fotboll.
- som sagt tycker jag det räcker nu. Jag vill spela fotboll säger Andreas Eriksson och plockar upp sina rödsvarta fotbollsskor. Joggingdojorna har han inget emot att ställa undan.

* Hosted for free by InvisionFree