View Full Version: zelf overspuiten

Honda Brommer Forum > Algemeen > zelf overspuiten

Title: zelf overspuiten

zevil - December 14, 2003 02:30 PM (GMT)
ik heb op een site gelezen hoe je je brommer moet overspuiten,
zijn al deze stappen echt noodzakelijk? hiermee bedoel ik die grondlaag
en dan die blanke lak, hoeveel dunne lagen moet je spuiten
beter gezegd hoeveel bussen heb ik nodig en de welke, voor de kleur weet ik het wel al, van motip

hier die tekst
Als je zelf gaat spuiten moet je zorgen dat de vlakken die je spuiten gaat goed ontvet en stofvrij zijn gemaakt, dan moet je eerst (roestvrije) grondverf gebruiken. Daar moet je een paar dunne lagen van spuiten, oneffen stukje moet je een beetje wegschuren, vergeet het stof niet weg te halen!! Dan moet je de kleur gaan spuiten, doe dit ook in een paar dunne lagen. Tot slot moet je nog een of twee lagen blanke lak erover spuiten, dit voorkomt dat de verf gaat bladeren en beschermd de verf ook tegen dingen als benzine (moet je wel benzine bestendige blanke lak nemen).

hondamt70 - December 14, 2003 02:39 PM (GMT)
voor een mooi resultaat is het wel nodig jah
blanke lak doe ik meestal 2lagen
hoeveel bussen ligt eraan wat en hoeveel je wilt spuiten en hoeveel er in een bus zit

arie-de-arier - December 14, 2003 03:12 PM (GMT)
:stupid: blanke lak doe ik 2 of 3 lagen maar voor dat je gaat spuiten moet je ook alles geschuurd hebben natuurlijk, dit is het vervelende klusje. deukjes kun je het beste opvullen met polyester plamuur of snelplamuur

zevil - December 14, 2003 04:42 PM (GMT)
en hoeveel laagjes grondverf en echte (kleur)verf
wat ik ga spuiten: kader + bovenstuk: tank enzo,
+-hoeveel spuitbussen dan als er in eentje 250ml zit
voor het kader heb ik al 2 spuitbussen gekocht

NXS - December 14, 2003 05:17 PM (GMT)
oke hier komtie:

zelf overspuiten:

ga naar de bouwmarkt en zoek (of vraag naar) verfafbijtmiddel. neem dan ook een emmertje mee (of thuis een potje ofzow) en een plamuurmes, en ook een kwast (vrij groot met grove haren). haal dan schuurpapier, een grove en een fijne zijn gewenst. koop dan grondverf in spuitbus, werkt prima voor de doe-het-zelver, een potje plamuur, en n paar spuitbussen, liefst van een wat duurder merk (motip schijnt heel goed te zijn).en dan nog wat blanke lak :)

oke daar gaan we:

pak het afbijtmiddel, plamuurmes, en de kwast erbij, die wat afbijtmiddel op de kwast en smeer het onderdeel in waar de verf van af moet. pas wel op met dat afbijtmiddel: het kan irritenend zijn, dus draag handschoenen!

na een paar minuten (10 minuten) pak je het plamuurmes en voila, je schraapt de verf er zo vanaf! dus hoef je geen uren te schuren ;) herhaal het afbijten meedere keren voor een goed resultaat, let vooral op de hoekjes.

is de verf er af, ga dan het frame heel light schuren met het grove schuurpapier, daarna nog een keer met de fijne. de tank en pakken kun je het beste heel lichtjes schuren, maar pas op: deze zijn kwetsbaar! let op dat je je frame niet GLAD maakt, anders zal de verf moeilijk pakken, het is het beste als je nog wel structuur voelt.

als alles goed geschuurd is, pak dan een natte doek of spons en maak alles goed schoon. zo haal je stofdeeltjes en andere schuurtroep weg. laat alles goed drogen voordat je begint te spuiten.

pak dan de spuitbussen en spuit laagje voor laagje, met een droogtijd van 1 uur tussen elke laag. spuit van een grote afstand, en spuit zo dun mogelijk, liever 10x dun dan 1x dik :)

laat dat een halve week drogen (uitharden) en spuit dan de blanke lak, 2 lagen heel dun is meestal voldoende. om dat een optimale glans te krijgen moet je autopoets gaan halen, en alles ermee insmeren. laten drogen totdat de poets wit wordt, en dan met een droge doek de peost eraf halen!

en voila optimaal resultaat :D :super:

zevil - December 14, 2003 07:00 PM (GMT)
super, thankz man

boerken - December 14, 2003 07:33 PM (GMT)
khoop dat het resultaat geslaagd gaat zijn, allesinds suc6
Post dan es een fotootje in projecten he, voor en na het spuiten en tijdens enzo

arie-de-arier - December 15, 2003 08:42 PM (GMT)
wat ook nog uitmaakt is de temperatuur waar in je spuit is het onder de 10-12 graden dan wordt de verf sinasappelig, dan krijg je soort porien in je verf, dit is zonde ik zou of binnen spuiten of nog even wachten op de zon

NXS - December 15, 2003 09:21 PM (GMT)
QUOTE (zevil @ Dec 14 2003, 09:00 PM)
super, thankz man

graag gedaan :super:

NXS - December 17, 2003 08:02 PM (GMT)
als je gaat spuiten zevil maar dan ook ff foto's! ook een voor en na foto :D altijd wel leuk om dat te zien ^_^

zevil - December 17, 2003 09:58 PM (GMT)
jah, kheb a een digitaal fototoestel kunnen versieren bij ne maat
hopelijk zal het iets moois worden... :wub:

jaZper - December 17, 2003 10:53 PM (GMT)
hey goed topic man, daar heb ik teminste wat aan

zevil - December 24, 2003 02:40 PM (GMT)
QUOTE (arie-de-arier @ Dec 15 2003, 09:42 PM)
wat ook nog uitmaakt is de temperatuur waar in je spuit is het onder de 10-12 graden dan wordt de verf sinasappelig, dan krijg je soort porien in je verf, dit is zonde ik zou of binnen spuiten of nog even wachten op de zon

:hmmm: voor dat overspuiten ga ik idd wachten tot wneer het terug wat warmer wordt, maar ondertussen is hij bijna motorisch in goede staat gebracht :brommer:

mt (12)5 - December 24, 2003 05:27 PM (GMT)
ja, ik ben ook aan het wachten :huh:

NXS - December 24, 2003 10:57 PM (GMT)
mijn brommer is precies een jaar geleden gespoten... maarjah dat was in een auto spuiterij lekker warm :P

mt (12)5 - December 25, 2003 03:06 PM (GMT)
maar da kostte jou niks toch?
zoveel geld heb ik nie

NXS - December 26, 2003 02:51 PM (GMT)
mn pa had het gedaan, samen met nog een gast (petje)

k heb ff gevraagd wat het zou kosten:

- schuren
- afbijtmiddel
- ontvetten
- plamuren
- drogen
- speciale niet roestende primer (gele laag) op metalen
- flexibele primer op kappen / plastic onderdelen
- primer finish laag
- spuiten in verwarmde cabine
- spuiten van frame metallic
- spuiten van tank e.d. blauw parelmoer
- drogen (droogtijd: half uur, cabine op warm stand)
- uitharden van lak 1e laag
- 2e en 3e laag spuiten
- weer uitharden/drogen
- zilverlak erover heen (special paint) metallic
- overige kappen wit parelmoer (4x wegens dekking)
- uitharden (1 week)
- blanke lak erover (2 laags, 1e laag nevel spray)
- schoonmaken met color finish (zorgt voor mooie blijvende glans)

reken daarbij de kosten voor het gebruik van de kabine, de verf (parelmoer is niet goedkoop! 60 euro per liter waarvan er 3 liter nodig waren! dan de kosten voor de andere lakken (blanke lak, primer enz) en de kosten voor het schuren, kosten voor de spuiter enz...

totale kosten: 2499 euro... maar dan heb je ook wat :brommer:
-

zevil - December 26, 2003 03:00 PM (GMT)
daar koop ik liever een moto van :D

mt (12)5 - December 26, 2003 03:23 PM (GMT)
:lol: :blink: :w00t: :wacko: :angry: <_< -_- :( :hmmm: ;)
daar koop je een nieuwe brommer van, dan pak ik toch liever een spuitbus van de hema :lol:

NXS - December 26, 2003 10:00 PM (GMT)
ja mij koste het nix daarom heb ik het laten doen, anders had ik ook n spuitbus genomen :D :P

* Hosted for free by zIFBoards