Title: Leonardo Da Vinci
Description: Leonardo da Vinci
Keesb - June 24, 2004 09:34 AM (GMT)
Van veel dieren weten we dat ze de instinctieve kennis van hun ouders erven. de zalm is een heel goed voorbeeld, deze vis wil terug naar zijn geboortegrond om daar haar eitjes te dumpen en voor nageslacht te zorgen. Zo zijn er legio voorbeelden te noemen die soms opmerkelijk zijn.
Maar hoe zit dat met Leonardo da Vinci? Was hij een visionair zoals we hem graag willen zien, of was het iemand die "oude kennis" bezat?
Was LdV misschien iemand die opnieuw uitvond wat er ooit is geweest, ben erg benieuwd naar jullie reacties.
hadewey81 - June 24, 2004 10:01 AM (GMT)
is ik weer!
ik denk dat DaVinci in de eerste plaats de einstein van zijn tijd was.
behalve en goed gezond werkend stel hersenen, denk ik dat hij zich veel verdiept heeft in de Heilige Geometrie, de (toen nog in vroeg stadium van populariteit zijnde ivm de verlichting) alchemie, wat niet alleen over stofjes gaat, maar terug is te voeren naar micro-macrokosmos.....
gezien het stel hersenen wat mijn begeleider heeft, en als ik zie hoe die zijn kennis naar boven haalt, ben ik ervan overtuigd dat DaVinci een "aangeboren" kenniscentrum in zijn knappe koppie had zitten.
Ik denk zowiezo dat er errug veel mensen zijn die kennis bezitten, die ze nooit voor ogewn hebben gehad, dus niet uit boeken of aangeleerd, maar het IS er gewoon.
DaVinci had een hekel aan de rechtlijnige, nergens voor open staande Roomse Kerk, en schroomde dan ook niet om de paus eens lekker te laten schrikken met bijvoorbeeld draken in een doosje (hij verfde een salamander zilver, deed die in een doosje, en liet dit de paus zien.....deze sloeg meteen een kruisje, en gebood zo ongeveer het "duivelsgebroed" meteen te verwijderen, met een koppie zo bleek als een dooie!) om vervolgens hard lachend weer naar huis te keren.
Hieruit maak ik op, dat DaVinci kennis had van meerdere religies, overtuigingen en filosofische stromingen.
Dus grotendeels talent, maar ik denk ook veel oeroude kennis.
DeDenker - June 24, 2004 11:42 AM (GMT)
Ik denk dat Leonardo op de juiste tijd onder de juiste omstandigheden is geboren en hoogbegaafd was.
Hij was een bastaardkind, dus niet erkend door de katholieke kerk en groeide op te midden van de natuur. Doordat hij vrijstond van dogma's van de kerk, kon hij met zijn heldere geest zelf op onderzoek uitgaan en zijn eigen conclusies trekken. Hij leefde ook in een tijd waarin er nog veel uitgevonden, uitgezocht, en onderzocht kon worden. Waarin er nog veel vernieuwingen mogelijk waren op allerlei gebieden (hij was geïnteresseerd in veel diverse zaken (kenmerk van hoogbegaafdheid)). Doordat hij opgroeide in de natuur heeft hij waarschijnlijk ook een bepaalde gevoeligheid ontwikkeld, waardoor hij zijn goed-ontwikkdelde hersenen nog beter kon inschakelen (intelligentie zonder gevoeligheid is weinig waard).
Hij was denk ik dus een 'toevalstreffer'. Ik denk niet dat hij speciale kennis had, 'slechts' een levendige en creatieve geest.
SHREK - June 25, 2004 12:32 AM (GMT)
| QUOTE (DeDenker) |
| Hij was een bastaardkind, dus niet erkend door de katholieke kerk en groeide op te midden van de natuur. |
En alles wat de mens uitvindt, is ooit al eens door de natuur uitgevonden. Bijvoorbeeld sonar (vleermuizen) en kevlar (spinnenweb). Ik heb eens iets gelezen over iets dat iemand had uitgevonden, waarvan later bleek dat dezelfde proces ook naar voren kwam in het wespennest, misschien dat iemand weet wat dat kan zijn, want ik ben dat nu juist weer vergeten ???
Dus als je iets nieuws wil uitvinden, kan je het beste eerst kijken naar hoe dit in de natuur is opgelost. Ook kunenn voorbeelden uit de natuur leiden tot nieuwe uitvindingen voor de mens. Dit is volgens mij beide het geval bij DaVinci.
Trouwens de alchemie en andere oeroude kennis gaan ook over processen in de natuur en in de mens (met het spirituele in acht nemend), dus die herkenning in DaVinci's werk is er, maar is die herkenning genoeg om te kunnen stellen dat DaVinci zich bewust met alchemie en andere oeroude kennis bezig hield?
Tardis - June 26, 2004 02:27 AM (GMT)
Leonardo is een goed voorbeeld van een hoogbegaafd persoon, getalenteerd op verschillende gebieden: Homo Universalis. Veel kennis zal hij zichzelf bijgebracht hebben, onafhankelijke denkers komen tot originele ideeen en hij had het talent om zijn hersenspinsels uit te tekenen en dus vast te leggen. Leonardo was van 1510 tot 1519 Grootmeester van de orde 'Prieure de Sion', een elitaire club die het geheim van de Heilige Graal bewaarde, het ligt voor de hand dat de leden elkaars kennis en ideeen deelden, ook op wetenschappelijk gebied. Daarom denk ik denk dat Leonardo niet alles zelf zal hebben bedacht.
Keesb - June 27, 2004 12:11 PM (GMT)
Maar als Tardis gelijk heeft, waarom zijn er dan geen andere personen uit zijn tijd beroemd geworden met uitvindingen? LdV was uniek in zijn tijd en zijn land.
Hoewel er elke keer gerefereerd wordt naar de gnostische kant van LdV, zoals het Grootmeester van de orde 'Prieure de Sion' zijn, is daar geen aanwijzing voor gevonden. Aanwijzingen dat hij lid van de orde was wel. Laten we niet vergeten dat we het vandag de dag makkelijk hebben met onze technische mogelijkheden om met anderen te converseren. In zijn tijd lag dat iets anders, daar gingen maanden overheen om weer eens iemand op te zoeken en dat in een periode dat iedereen toch ook voor zijn eten moest zorgen.
Een sprekend voorbeeld daar van is een van de boeken over Nostradamus, daarin beschrijft de auteur hoe Nostradamus een paar keer naar Parijs gaat en hoe hij dat bekostigd. Daar de orde indertijd in Frankrijk en Zwitserland huisde, was het nagenoeg onmogelijk voor Da Vinci om hier geregeld naar toe te gaan. Leonardo was wel een begaafd peroon, maar was niet rijk. Bewijzen hiervoor worden door verscheidene auteurs aangedragen, die vermeldden dat hij soms kunstwerken in ruil voor eten maakte.
En in een reactie naar Shrek, natuurlijk is het natuurlijk gedrag bestuderen van soorten soms een aanwijzing om iets te construeren. Desondanks was hij er maar 1 van zo veel miljoenen die het deed, dus wat maakte LdV nou precies zo speciaal daar in. Is het dan toch zo dat hij beschikte over, zoals jij aangeeft, oeroude kennis en waar is die kennis dan gebleven. Het feit dat Leonardo overal en van alles bewaarde van eerste schets tot uiteindelijk resultaat, zie zijn schetsen van Mona Lisa, geeft aan dat hij zeer zorgvuldig met zijn boeken/documenten omging. Waar is dat materiaal gebleven? En hoe oud is die kennis dan wel?
De grote verscheidenheid aan uitvindingen, maar ook de beperkte tijd die hij had om iets te maken, geeft idd de indruk dat hij dat allemaal bezat.
Of is het dan toch misschien iemand geweest die genetisch de oeroude kennis bij zich droeg?
Tardis - June 29, 2004 03:22 AM (GMT)
| QUOTE (Keesb @ Jun 27 2004, 14:11 PM) |
| Of is het dan toch misschien iemand geweest die genetisch de oeroude kennis bij zich droeg? |
Ik denk niet dat feitenkennis genetisch vastgelegd wordt. Instinctief gedrag wordt wel in de genen opgeslagen, wat natuurlijk een vorm van basale kennisoverdracht is, maar specifieke feiten worden geleerd en zijn niet aangeboren.
Ik denk wel dat talent in de genen zit opgeslagen, je hoort vaak dat muzikaliteit, tekentalent, of algemeen creatief talent 'in de familie' zit, daar zijn veel voorbeelden van te geven.
| QUOTE |
| waarom zijn er dan geen andere personen uit zijn tijd beroemd geworden met uitvindingen? |
Ik heb alleen een lijst met Grootmeesters, welke andere leden die orde in zijn tijd had weet ik niet. Het zou inderdaad wel interessant zijn om uit te pluizen wie zijn kennisen/vrienden waren.
Leonardo's uitvindingen bestaan uit schetsjes van losse ideeen die hij vrijwel nooit verwezenlijkte, hij sprong van de hak op de tak en maakte - zijn schilderijen uitgezonderd - nauwelijks iets af. Er zijn natuurlijk veel creatieve geesten die met van alles en nog wat bezig zijn, Leonardo is daarin niet de enige geweest. Ik denk dat het verschil met minder beroemd geworden uitvinders is dat hij zijn spontane invalletjes goed kon uittekenen, en dat die krabbels grotendeels bewaard gebleven zijn omdat hij in zijn tijd al zo'n beroemde kunstschilder was.
arathon - June 30, 2004 10:51 PM (GMT)
| QUOTE (SHREK @ Jun 25 2004, 01:32 AM) |
| QUOTE (DeDenker) | | Hij was een bastaardkind, dus niet erkend door de katholieke kerk en groeide op te midden van de natuur. |
En alles wat de mens uitvindt, is ooit al eens door de natuur uitgevonden. Bijvoorbeeld sonar (vleermuizen) en kevlar (spinnenweb). Ik heb eens iets gelezen over iets dat iemand had uitgevonden, waarvan later bleek dat dezelfde proces ook naar voren kwam in het wespennest, misschien dat iemand weet wat dat kan zijn, want ik ben dat nu juist weer vergeten ???
Dus als je iets nieuws wil uitvinden, kan je het beste eerst kijken naar hoe dit in de natuur is opgelost. Ook kunenn voorbeelden uit de natuur leiden tot nieuwe uitvindingen voor de mens. Dit is volgens mij beide het geval bij DaVinci.
Trouwens de alchemie en andere oeroude kennis gaan ook over processen in de natuur en in de mens (met het spirituele in acht nemend), dus die herkenning in DaVinci's werk is er, maar is die herkenning genoeg om te kunnen stellen dat DaVinci zich bewust met alchemie en andere oeroude kennis bezig hield?
|
ik heb ooit in een boek geschreven; alle antwoorden zwerven in de kosmos, een boek helpt een beetje. LvD was een alchemist.
SHREK - July 12, 2004 12:22 AM (GMT)
Misschien kan deze discussie ook gekopieerd worden naar het nieuwsportal? Want hij (niet alleen de discussie, maar ook de persoon Da Vinci) is naar mijn mening wel zeer interessante gesprekstof...
Misschien dat een Moderator zo vriendelijk wil zijn (ik wil natuurlijk niet aandringen ofzo) ???
| QUOTE |
| Ik heb eens iets gelezen over iets dat iemand had uitgevonden, waarvan later bleek dat dezelfde proces ook naar voren kwam in het wespennest, misschien dat iemand weet wat dat kan zijn, want ik ben dat nu juist weer vergeten ??? |
Ik heb het gevonden!!! Het is het proces van het produceren van papier :D