View Full Version: Draaitelefoon Samen Met Maxstream

Mysteries van de aarde > Vrije tijd > Draaitelefoon Samen Met Maxstream

Title: Draaitelefoon Samen Met Maxstream

SHREK - June 22, 2004 09:30 PM (GMT)
Al jaren geniet ik met volle teugen van m'n chello. Echter, tegenwoordig zijn er ook andere aanbieders van breedband internet en ik betaal me dus echt blauw (54 euro per maand) :mad:

Dit komt omdat ik toendertijd dit als enige mogelijkheid en je nog niet van die abonnee-wervings-instap-acties had :geek:

Nu wel :yes: Dus zat ik zo eens te denken aan maxstream... Nu mijn vraag:

Om te bellen, gebruik ik dus zo'n oude draaitoestel-telefoon, die bij mij in de gang hangt, een Ericson Ruen van omstreeks 1960 en die werkt dus voor het kiezen van nummers met een draaischijf, oftewel pulse. Kan dit wel in combinatie met maxstream?

Daarnaast heb ik dus twee van de vier draden (zie je telefoonstekker) door moeten verbinden om de bel rinkelend (alleen als iemand je belt natuurlijk) te krijgen. Vroeger had je namelijk vijf draden en later is dat dus vier geworden, dus vandaar... Kan dat wel in combinatie met maxstream?

Oh ja, links naar technische informatie van maxstream zijn natuurlijk ook welkom... :fluit:

PJ - June 23, 2004 04:20 PM (GMT)
maxstream? Nog nooit van gehoord... wel van MXstream, maar die term bestaat ondertussen al een tijd niet meer. MXstream was de naam die KPN aan hun ADSL dienst had gegeven, maar deze naam is later vervallen. Voor info over ADSL via het kpn netwerk moet je even naar KPNADSL.nl surfen, daar staat bij veel gestelde vragen een e-mail adres, waarbij je je vraag kunt stellen aan de mensen van KPN zelf, dan weet je meteen of het mogelijk is.

En dan over die draden: er hoeven er maar twee gebruikt te worden voor een telefoon aansluiting. Een adsl aansluiting wordt geplaatst direct na de invoer in de woning. Je krijgt er een splitter bij: deze heeft drie poorten: een voor de ingang en 2 uitgangen, waarbij een uitgang voor telefoon en 1 uitgang voor ADSL.

Ik weet niet of je hier wat aan hebt, maar je kunt ook even kijken op internetten.nl, daar kun je aan de hand van je postcode alle beschikbare breedbandpakketten met elkaar vergelijken en kun je de meest gunstige opzoeken.

Veel succes

Aganlex - June 24, 2004 08:05 AM (GMT)
Het zal allemaal wel... ik snap het niet helemaal ;) Maar ja... wie ben ik he?

Eerst ff vraagje: Maxstream? Wie? Wat? Waar?

SHREK - June 24, 2004 11:59 PM (GMT)
QUOTE (PJ)
maxstream? Nog nooit van gehoord... wel van MXstream, maar die term bestaat ondertussen al een tijd niet meer. MXstream was de naam die KPN aan hun ADSL dienst had gegeven, maar deze naam is later vervallen.

:blink: ik loop al weer achter, merk ik :cry:

QUOTE (Aganlex)
Eerst ff vraagje: Maxstream? Wie? Wat? Waar?

Maxstream = ADSL van KPN = Breedband Internet (heb ik net gehoord :D)
En mijn draaitoestel ziet er dus zo uit...
user posted image

QUOTE (PJ)
(...) er hoeven er maar twee gebruikt te worden voor een telefoon aansluiting. Een adsl aansluiting wordt geplaatst direct na de invoer in de woning. (...)

Ja, zo is het tegenwoodig inderdaad ingericht met die telefoons, echter mijn oude bakelieten geval werkt ietswat anders. Normaal kan je een verbinding opzetten met 2 draden, alleen naar ik begrepen heb werkt mijnes ietswat anders, want de bel rinkelt alleen als de derde draad doorverbindt met de eerste. Nu ben ik dus bang dat rinkelen nu juist door een adsl-aansluiting nier meer kan, want deze zal dan wel die andere twee beschikbare draden gebruiken?

In ieder geval bedankt voor de links, ik ga 's kijken ;)

PJ - June 25, 2004 03:48 PM (GMT)
Het gaat allemaal via dezelfde twee draden. Meer dan twee draden zul je dus niet gebruiken. Maar dat je 2 draden met elkaar moet verbinden vind ik zo raar, hebben de kabels misschien ook allemaal een kleur, zo ja, welke kleuren? Normaal gesproken zijn de twee draden die gebruikt moeten worden volgens een vast kleurschema aangesloten... :geek:

SHREK - June 25, 2004 10:04 PM (GMT)
Die kleuren zijn in de loop van de tijd gewijzigd, net zoals het aantal draden. Vroeger zater er vijf, nu is dat dus vier... Ik heb geen kleuren-schema, de aansluiting heb ik toendertijd zelf voorelkaar gekregen door te proberen.

Ik verkreeg de telefoon namelijk zonder draad en stekker, dus ik moest dus de draden in de contactpunten in de telefoon schroeven. Het mechanisme is natuurlijk heel mooi te doorgronden, want als je hem openschroeft kan je alle draden (een stuk of 27) prima langslopen. Verder worden de contacten binnen de telfoon natuurlijk primair gezet door de constructie van de haak. Als de hoorn op de haak ligt zijn andere draden met elkaar in contact, dan wanneer je de hoorn van de haak neemt. Dit alleen al is een prachtig stukje mechanische techniek :yes:

Ik heb veel hulp gehad bij de beschrijvingen op het Aansluiten van een toestel. Ik heb op dus zo gedaan als beschreven staat voor de Heemaf T1955...

user posted image

Om de bellen te laten rinkelen moet je in de wandcontactdoos of in de stekker B en EB met elkaar verbinden.

Ikzelf heb deze draden doorverbonden in de telefoon zelf, maar je zou het ook in de stekker kunnen, maar ik was toen dus aan het proberen in het toestel zelf, vandaar. Alleen via het doorverbinden is de bel in werking te krijgen. Dit is wel een vereiste, want anders weet je niet dat je gebeld wordt. Ook heeft zo'n bel een prachtig geluid :D

Mijn gedachtegang was een beetje zo van dat als je draad "EB" (van het plaatje) gebruikt, dan moet daar wel spanning vanuit de nummercentrale komen en dat vervalt dus als ADSL die draad gebruikt. Ook heb ik wel eens gehoord dat de spraak via gelijkstroom gaat, terwijl de bel op wisselstroom rinkelt. Dit laatste gerucht heb ik nooit weer gehoord en heb zelf ook bedenkingen met betrekking tot de aarde. Maar dit lijkt me heel onwaarschijnlijk nog in functie zijn na de aansluiting van ADSL.

Misschien moet ik gewoon wachten tot iemand die ik ken ADSL neemt, om vervolgens m'n telefoon van de muur te schroeven en onder de arm naar diegene meeneem en daar dan ter plekke ga testen. Als dat dan lukt, zou ik dus zonder problemen kunnen overstappen naar ADSL. :fluit:

PJ - June 25, 2004 10:39 PM (GMT)
Ah, direct al een stuk duidelijker...

Ik vond het volgende stukje op het internet:
Er zijn twee kiesmethoden:
Het moderne toom systeem (DTMF) gebruikt twee tonen tegengelijk. De toetsen zijn horizontaal en verticaal verdeelt over rijen die verschillende toonhoogten hebben. Twee tonen tegengelijk heeft dus iedere toets. Een computer in de centrale herkent deze tonen en verbind je door met het gekozen nummer
Het oude toon systeem, pulse, gebruikt pulsen, die veroorzaakt worden door kort heel even ‘op te leggen’. In de oude centrales, waren er nummers van twee cijfers, de centrale werkt mechanisch, het eerste nummer liet het kiesmechanisme horizontaal bewegen, het tweede cijfer verticaal, en zo wordt er een verbinding gelegd naar een ander toestel. Moderne centrales kunnen nog steeds pulse signalen verwerken, zodat oude draaischijf telefoons nog steeds gebruikt kunnen worden

Maar het lijkt me het beste als je bv nog even naar een Primafoon winkel gaat om het na te vragen, normaal gesproken zouden zij het moeten kunnen vertellen :ermm:

SHREK - June 25, 2004 10:57 PM (GMT)
Ja, pulse is het kiessysteem welke kiest volgens het aantal onderbrekingen. De draaischijf draait terug op de telefoon en maakt evenveel onderbrekingen als het cijfer, welke je draait. Door deze onderbrekingen te "tellen" weet de centrale welk cijfer je kiest. Het kiezen van een nummer is dus het draaien van een aantal ondebrekingen...

Deze onderbrekingen kun je ook veroorzaken door de haak in te drukken en weer terug te laten veren :yes:

QUOTE (PJ)
Maar het lijkt me het beste als je bv nog even naar een Primafoon winkel gaat om het na te vragen, normaal gesproken zouden zij het moeten kunnen vertellen  :ermm:

Daar ben ik al geweest :mad:
Kreeg een reactie als "bakeliet?", "draaischijf?", "Wat is dat?" :cry:

PJ - June 25, 2004 11:24 PM (GMT)
Hmm, na mijn zoektocht kwam ik ook vaak het bericht tegen dat er een huiscentrale geplaatst moest worden tussen de splitter en de telefoon in, maar helaas is mijn kennis over huiscentrales te klein om daar iets over te zeggen :unsure:

Daar ben ik al geweest
Kreeg een reactie als "bakeliet?", "draaischijf?", "Wat is dat?" 

Zo, wat een stelletje n00bs :rolleyes:

Maar helaas, ik kan je er verder niet mee helpen :( , misschien nog een beetje rondkijken... Eventueel nog even controleren of je een kabelaansluiting kan krijgen in de plaats waar je woont... Succes met de zoektocht naar het antwoord ;)

hadewey81 - June 26, 2004 08:33 AM (GMT)
misschien ben ik een beetje dom met de volgende opmerking, maar...

is er niet een mogelijkheid om de COAX-kabel die het huis binnenkomt te gebruiken? Gewoon lekker kabelinternet voor niet al te veel geld?

dan kun je je bakelieten schoonheid met rust laten.....

nou ben ik zo technisch als een theezakje, dus als dit een domme opmerking was, neem het me maar niet kwalijk.... :blink:

Hosted for free by InvisionFree