Title: Wat Is Pijn?
stijn - June 15, 2004 06:35 PM (GMT)
Iedereen weet wel wat pijn is en heeft ooit wel al eens pijn gehad.
Maar hoe leg je uit wat pijn is?
Bert Jan - June 15, 2004 09:18 PM (GMT)
Je hebt fysieke pijn en geestelijke pijn. :huh:
Ik denk dat pijn een waarschuwingsmiddel is en dat het voorkomt dat het lichaam beschadigd raakt.
Er zijn mensen die geen pijn voelen, bijvoorbeeld mensen met lepra. Als zo iemand lepra vanaf zijn geboorte heeft, lijkt me het erg moeilijk om uit te leggen wat het precies is... :(
stijn - June 16, 2004 10:59 AM (GMT)
| QUOTE (Bert Jan @ Jun 15 2004, 22:18 PM) |
Ik denk dat pijn een waarschuwingsmiddel is en dat het voorkomt dat het lichaam beschadigd raakt.
|
Moest het een waarschuwingsmiddel zijn dat voorkomt dat u lichaam beschadigd geraakt, welk nut had het dan in de oertijd??? Toen kenden ze nog helemaal nietw van geneeskunde :unsure:
hadewey81 - June 16, 2004 11:42 AM (GMT)
gheghe, daar zul je verbaasd van staan te kijken........
ook in de oertijd, dus zelfs de "holbewoners" hadden al kennis van kruiden, boombast, wortels en al wat meer geneeskrachtig was.
Tot de pennicilline werd ontdekt werden de meeste open wonden, schrammen, en andere lichaamsbeschadigingen nog "gewoon" met dennehars gehecht, en met kruidenmengsels genezen.....ook ontstoken wonden.....
wist je dat koeiepies een uitstekende ontstekingsremmer is?
nee? nou dat wisten ze in de oertijd wel! ^_^
DeDenker - June 16, 2004 12:26 PM (GMT)
| QUOTE (stijn @ Jun 16 2004, 11:59 AM) |
| Moest het een waarschuwingsmiddel zijn dat voorkomt dat u lichaam beschadigd geraakt, welk nut had het dan in de oertijd??? Toen kenden ze nog helemaal nietw van geneeskunde :unsure: |
Je hoeft toch helemaal niets te weten van geneeskunde om naar je eigen lichaam te luisteren. Als je te dicht bij het vuur gaat zitten, voel je pijn, pijn zorgt dat je handelt, je gaat verder van het vuur af zitten, zodat je lichaam weer veilig is.
Pijn is overprikkeling van de zenuwen zou ik zeggen. Jeuk is wat mij betreft een milde pijn met een hoge frequentie, volgens mij ook prikkeling van de zenuwen.
M3isSi3j - June 16, 2004 12:58 PM (GMT)
heel je lichaam zit vol met zenuwen die prikkels doorgeven. Deze prikkels kunnen gezonden worden door de hersenen maar ook vanuit worden opgevangen, impulsen. De manier hoe een prikkel word verwerkt en door welke zenuw deze impuls word verzonden geeft het gevoel aan. Als het een hele ligte aanraking is word het vaak verwerkt als kriebelen, is het een harde of intense dan als pijn.
Pijn is dus een impuls vaak van buiten af gegeven die op een snelle manier word verwerkt.
Wat al eerder is gezegt dat het je zou moeten bescheremn tegen het beschade van je lichaam.. is redelijk waar.. het is om je te beschermen te ergere beschadegingen.. vb als je je vinger verbrand aan de pan, trek je eerst je hand terug voordat je de pijn voelt.
Saul - October 3, 2005 12:12 PM (GMT)
Maar..
Als pijn bescherming van je lichaam is, waarom doet het dan geen zeer als je er bewust voor kiest je lichaam te beschadigen?
Wat ik probeer te zeggen is, er zijn mensen die aan zelfbeschadiging doen in de zin van snijden in hun eigen lichaam. Het gekke ervan is dit doet geen zeer, schakel je dan de pijn gewoon uit?
Heeft dit te maken met het er bewust voor kiezen?
lexa - October 12, 2005 08:04 PM (GMT)
Jullie hebben het over de reden dat we pijn ervaren, maar is het niet veel interessanter hoe we pijn ervaren.
Zou het niet zo kunnen zijn dat de een jin heftiger ervaart als de ander en er toch minder over klaagt.
Maw hoe gaan we om met pijn.
En zou het zo kunnen zijn dat er wezens zijn die eruit zien als mensen, maar geen pijn ervaren, zoals zombies.
Dit vroeg Descartis zich ook af honderden jaren geleden.
Je kunt het nog verder doortrekken, zouden die andere wezens die zich voordoen als mensen, de wereld op dezelfde manier ervaren.
Ervaren mensen uberhaupt de wereld hetzelfde, of houden onze zintuigen ons voor de gek
lexa
SevasEhs - December 1, 2005 09:07 AM (GMT)
| QUOTE (Saul @ Oct 3 2005, 13:12 PM) |
Maar..
Als pijn bescherming van je lichaam is, waarom doet het dan geen zeer als je er bewust voor kiest je lichaam te beschadigen?
Wat ik probeer te zeggen is, er zijn mensen die aan zelfbeschadiging doen in de zin van snijden in hun eigen lichaam. Het gekke ervan is dit doet geen zeer, schakel je dan de pijn gewoon uit?
Heeft dit te maken met het er bewust voor kiezen? |
Dan doet het alsnog pijn. Je vind het op dat moment alleen totaal niet erg en mogelijk zelfs fijn omdat je door middel van zoiets je geestelijke pijn kunt veranderen in lichamelijke pijn die duidelijker te plaatsen is. Zorgt dus voor afleiding van de verwarring in je kop. Maar doet alsnog pijn.