View Full Version: Hoe Wordt Je Ingewijde

Mysteries van de aarde > Vreemde theorieën > Hoe Wordt Je Ingewijde

Pages: [1] 2

Title: Hoe Wordt Je Ingewijde
Description: Ingewijden

Keesb - June 14, 2004 09:25 AM (GMT)
Hoe kan het je ooit lukken, ingewijd te worden zonder eerst te experimenteren?

hadewey81 - June 14, 2004 09:42 AM (GMT)
ik denk door goede begeleiding.
Er moet iemand zijn die JOUW grenzen kent, en de grenzen die je eventueel op kosmich gebied zou kunnen overschrijden.

Ikzelf durf nog niet amuletten te maken, omdat ik mijn geest nog niet gedurende langere tijd zuiver kan houden. Helaas is dat te wijten aan een concentratieprobleem, niet aan "foute gedachtes", waardoor ik er eigenlijk weinig aan kan doen. Zou ik dat wel doen, amuletten maken, dan heb ik mijn begeleider (verkeerde benaming maar weet even geen betere...) die mij even een schop onder mijn kont verkoopt en mij terug naar de aarde trekt.

daarom hou ik het bij het maken van "leuke lieve dingetjes" en niet beschermingsamuletten of uitbanningsrituelen.

Er zijn mensen die dat beter kunnen. :yes:

DeDenker - June 14, 2004 03:10 PM (GMT)
Spiritueel gezag bestaat niet, wees uw eigen lamp!!!

hadewey81 - June 14, 2004 06:05 PM (GMT)
gaat niet om gezag, maar om het feit dat je ZONDER begeleiding jezelf letterlijk en figuurlijk om zeep kunt helpen.

Mijn begeleider is een leraar. Op spiritueel gebied heeft niemand gelijk of ongelijk, maar ervaring is wel belangrijk als je jezelf geen complex wilt aanmeten.

Hij houdt mijn lamp alleen maar vast.
Ik besluit om hem aan te steken of niet.

DeDenker - June 14, 2004 07:46 PM (GMT)
mag ik dan zo vrij zijn te vragen waar je mee bezig bent? en waarom?

hadewey81 - June 14, 2004 08:30 PM (GMT)
ik houd me bezig met alles. Met goden, met planeetsferen, met cijfers, stenen, houtsoorten, wierook, boeken, kennis, gnosis, zelfontplooiing, met de verbanden tussen al deze dingen......

je snapt dat ik daar een beetje begeleiding bij nodig heb, zodat ik mezelf niet verzuip....

:blink:

en waarom........omdat het aan me trekt als mieren en bijen aan de honing.

DeDenker - June 15, 2004 02:07 PM (GMT)
Ik snap dan nog steeds niet zo goed waarom je daar een leraar of begeleider bij nodig zou hebben. :huh: tenzij je alleen kennis aan het vergaren bent, maar dat lijkt me niet de bedoeling

Tardis - June 15, 2004 05:07 PM (GMT)
QUOTE (DeDenker @ Jun 15 2004, 16:07 PM)
Ik snap dan nog steeds niet zo goed waarom je daar een leraar of begeleider bij nodig zou hebben.

Uit veiligheidoverwegingen. Een verstandig mens kruipt ook niet zonder enige rijervaring achter het stuur van een vrachtauto om bij wijze van experiment een ritje dwars door de stad te maken, liever eerst een leraar in de buurt die je de fijne kneepjes van het vak bijbrengt en je waarschuwt voor mogelijk gevaarlijke situaties.

DeDenker - June 15, 2004 05:46 PM (GMT)
Maar dan is mijn vraag: waarom zou je dingen gaan doen die gevaarlijk zouden kunnen zijn?

Bert Jan - June 15, 2004 05:57 PM (GMT)
QUOTE (DeDenker @ Jun 15 2004, 19:46 PM)
Maar dan is mijn vraag: waarom zou je dingen gaan doen die gevaarlijk zouden kunnen zijn?

Waarom rijden er mensen op motoren of waarom gaan sommige mensen parachutespringen, bugee-jumpen?

Tardis - June 15, 2004 08:06 PM (GMT)
QUOTE (DeDenker @ Jun 15 2004, 19:46 PM)

Zelfs zoiets gewoons als eten en drinken is levensgevaarlijk als je de verkeerde dingen eet en drinkt. Ik zou een kleuter nooit de gelegenheid geven om te experimenteren met de inhoud van alle flesjes uit het keukenkastje.

Met de onderwerpen waar Hadewey het over heeft kun je beter ook voorzichtig zijn, net als eten en drinken kan het zeer nuttig zijn, onder voorwaarde dat je goed weet wat je doet. De meesten van ons zijn zich op dat gebied nauwelijks bewust van de eigen krachten en die van buitenaf, en als het mis gaat kan het echt flink mis gaan. Vandaar het terechte advies om iemand met veel ervaring te vragen om te adviseren als je met de door Hadewey genoemde onderwerpen wilt experimenteren, het lijkt in eerste instantie msschien onschuldig, maar ik ken mensen die daarin heel, heel diep gaan.

SHREK - June 15, 2004 09:27 PM (GMT)
QUOTE (Keesb )
Hoe kan het je ooit lukken, ingewijd te worden zonder eerst te experimenteren?

Ik heb een keer ergens het volgende citaat gelezen...
"De ene bereikt het in zeventig incarnaties, de andere in zeven incarnaties, de ene in zeventig jaar, de andere in zeven jaar, nog een andere op zeven maanden, op zeven weken, op zeven dagen, op zeven uren. Dit schouwend vermogen kan ook komen zoals de Bijbel zegt:" Als een dief in de nacht". Ieder geestelijk oog kan geopend worden als de mens maar de nodige energie en het geduld heeft."

Daarnaast kan men slechts iets bereiken door innerlijke arbeid. En innerlijke arbeid, als die er werkelijk is, heeft een dusdanig karakter dat hij iemand niet aanzet tot een gebrek aan ernst t.o.v. de geestelijke wereld, maar die brengt ons op de juiste gedachten. Anders komen werkelijk de verkeerde . Het is toch zo dat het niet bijzonder veel inspanning vergt wanneer men een week zout eet om contact te hebben met de onderaardse werelden, en dan een andere week geen zout eet om op te stijgen naar de hogere elementarische werelden. Daartoe hoeft men zich dan maar weinig inspannen, maar men bereikt er dan ook niets mee, behalve hoogstens de allergste illusies.

Waar ik dus problemen mee heb is dat "experimenteren" waar je van spreekt/schrijft. Als je niet precies weet wat je doet terwijl je aan je innerlijk werkt, kan je tot allerlei illusies en gefantaseer komen of zelfs erger zoals een psychose of andere geestesaandoening...

QUOTE (hadewey81)
ik denk door goede begeleiding.

QUOTE (DeDenker)
Spiritueel gezag bestaat niet, wees uw eigen lamp!!!

Op zich is je (DeDenker) opmerking naar mijn ideewel waar, je dient namelijk al je handelingen te toetsen aan je hart. Echter voor bepaalde zaken, heb je kennis nodig, oftewel iemand van wie je die kennis kan vergaren. Hier komt dus een leraar of begeleider in beeld. Deze heeft natuurlijk een heel andere rol dan men in het onderwijs gewoon is, want hier dient vrijwilligheid voorop te staan en van verering, authoriteit en dwang dient geen sprake te zijn.

Nog even een opmerking: deze begeleiding en kennis kan je natuurlijk ook via boeken verkrijgen...

Keesb - June 16, 2004 08:29 AM (GMT)
Zou het niet zo zijn dat je een "van nature" noodzakelijke kennis dient te hebben en die je verder moet ontwikkelen. Dit kan met behulp van een leraar of door middel van discussies met anderen, maar het streven blijft gelijk.
Schure heeft pakweg 100 jaar geleden een boek geschreven over ingewijden en doelde daarmee op Boedha en Jezus enz. Hij gaf aan waarom deze mensen belangrijk waren in hun tijd en hoe hij er over dacht dat ze de verlichting bereikten. Hoe dan ook, elk van deze mannen, vond de verlichting eerst bij zichzelf en verdiepten hun kennis daarna met behulp van anderen.
Ongeveer zoals wij nu doen, eerst hebben we de interesse voor "iets" en nu delen we de kennis om er van te leren, toch?
Een mens is de som van zijn ervaringen. En de ervaringen kun je alleen opdoen met anderen, beperk jezelf in ieder geval niet tot 1 persoon. Hadewey voelt zich er prettig bij, daar is niets mis mee, maar geeft ook respons op het forum. Dat maakt dat Hadewey ook open staat voor andere invloeden. Dat geldt voor een ieder die van dit forum actief gebruik maakt, voor whatever welk onderwerp.

hadewey81 - June 16, 2004 11:17 AM (GMT)
inderdaad, maar ik wil er nog even aan toevoegen, dat mijn begeleider zelf heeft besloten mij onder zijn hoede te nemen, omdat ik zoveel vragen aan hem stelde, over dingen die ik hiervoor heb genoemd, dat hij zag dat er geen lijn in zat...

hij vond dit dermate gevaarlijk, gezien de onderwerpen en middelen die ik ter sprake bracht (ik heb ooit aangeboden levend doorgeefluik te zijn voor een groepje opgesloten geesten.....ik had het zo gedaan, maar hij wees me erop dat dat mijn heldere geest in gevaar zou brengen), dat hij besloot mij in deze acties, denkmethodes en leermiddelen te begeleiden....

Ik doe dus mijn eigen denk en filosofeerwerk, hij brengt er "systeem" in en fungeert als pratend naslagwerk.

ik hoop dat jullie het snappen, ik kom weer eens mega rommelig over volgens mij....... :blink:

Keesb - June 16, 2004 12:26 PM (GMT)
Jouw begeleider is een verstandig iemand, Hadewey! En jij bent zo verstandig om dit te accepteren. Als je bereid bent om zo ver te gaan als jij aangeeft, ben je zonder de juiste kennis een ongeleid projectiel. Begeleiding zorgt dat je je grenzen verkent, maar jezelf onder controle kan houden, al is dat geen garantie.
Indien je zelf gaat expirimenteren loop je het risico stapelgek te worden, er is zo veel te ontdekken en een verkeerde intrepretatie is zo gemaakt.

Tig jaren geleden heb ik een aantal mensen zo zien doordraaien met glaasjedraaien en dat soort "spelletjes". Tot zelfdoding aan toe omdat ze het eenvoudigweg niet begrepen waar ze mee bezig waren. Niet iedereen is bij machte om dit straffeloos te doen.
Kennis vergaren is goed, maar leer ook je beperkingen kennen in wat je kunt en wilt, die ander kan je erbij helpen om objectief naar jezelf te blijven kijken.

Keesb - June 16, 2004 12:27 PM (GMT)
En nee, je komt niet megarommelig over! :)

hadewey81 - June 16, 2004 10:42 PM (GMT)
bedankt dat je het begrijpt....

inderdaad, zonder begeleiding zou ik zo'n soort tiepetje worden als die muts uit "the Craft".........

en dat is dus niet goed!

mijn begeleider is al jaren een goede vriend van ons, zoals kees weet een magiër, van "beide kanten gediend" zogezegd, maar puur goed. Hij weet wat hij kan, maar doet wat goed is. Hij probeert mij dat ook te leren, om je duistere kant te kennen, maar je lichte kant te gebruiken. Dat is het evenwicht wat in je eigen kunnen ligt, en je naar behoeven kunt gebruiken.

de regels waar ik mij aan hou:
-wat je niet wilt wat een ander geschiedt, doe dat ook een ander niet;
-alles wat je doet komt in drievoud terug.

mijnn inwijdung ben ik nog lang niet aan toe, maar als het ooit zover komt, zal ik dankbaarder zijn voor de kennis die ik mij heb kunnen toe-eigenen, dan voor het feit dat ik dat in dit leven kan doen......anders was ik over 200 levens misschien ingewijd, maar alles komt op zijn tijd, en wanneer dat is, heeft niemand in eigen hand.

kees bedankt. jij snapt het in ieder geval. doe de groeten aan je vrouw, en geef haar een dikke kus van mij en deci!!! :hart: :wub:

SHREK - June 17, 2004 07:41 PM (GMT)
QUOTE (Hadeway81)
inderdaad, zonder begeleiding zou ik zo'n soort tiepetje worden als die muts uit "the Craft".........

Waar gaat hier nu eigenlijk specifiek om? Komt die begeleiding ook vanuit een bepaalde organisatie? Heeft je scholingsweg ook een naam? Is je begeleider ook ergens aan verbonden?

Ik ben namelijk wel nieuwsgierig...

hadewey81 - June 17, 2004 08:00 PM (GMT)
nee, mijn begeleider is een normale man met en normale baan, vriendin, en dol op een biertje of 2.....

met dat verschil dat hij dus magiër is, met kennis die nergens vandaan lijkt te komen, maar er opeens is.

:mellow: meer kan ik eigenlijk niet duidelijk maken..... :blink:

SHREK - June 17, 2004 08:05 PM (GMT)
:cry: hmmm, best wel wazig eigenlijk :blink:

hadewey81 - June 17, 2004 08:13 PM (GMT)
nou het is niet wazig.....

hij is al jaren onze beste vriend, en staat op spiritueel en magisch gebied bovenaan de trap, en schreeuwt naar beneden wanneer er een rotte plank op de trap ligt.......als ik vragen heb, is hij er. Als deci vragen heeft over stenen, kruiden en zo, is hij er.

en hij zorgt er dus voor dat we niet dwars door de trap naar beneden lazeren.

arqrex - June 17, 2004 11:08 PM (GMT)
Nou ik vind het al moedig dat je die trap durft te beklimmen. :yes: En wijs omdat je niet te koppig bent om hulp te aanvaarden. :hulde: :hulde:

Janna - June 18, 2004 09:12 PM (GMT)
Alles in je eentje willen (kunnen) opknappen is inderdaad niet echt een fantastisch plan. Je moet je eigen visie natuurlijk niet naar de achtergrond duwen of als minderwaardig zien, maar zolang je er zelf helder bij blijft, lijkt mij zulke hulp enkel nuttig!

DeDenker - June 19, 2004 08:02 AM (GMT)
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat er ergens impliciet een doel bekend is.... is dat zo? en wat is dat doel?

SHREK - June 19, 2004 01:20 PM (GMT)
QUOTE (Hadeway81)
en hij zorgt er dus voor dat we niet dwars door de trap naar beneden lazeren.

Klinkt goed :yes:

QUOTE (Hadeway81)
Als deci vragen heeft over stenen, kruiden en zo, is hij er.

Ah, dat vind ik wel een interessant onderwerp. Hier zou ik weleens wat meer van willen weten, misschien kan Deci eens wat posten over haar ervaringen?

Keesb - June 20, 2004 11:09 AM (GMT)
[QUOTE]Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat er ergens impliciet een doel bekend is.... is dat zo? en wat is dat doel?

Het doel is natuurlijk alwetend te worden op het onderwerp waar je in geinteresseerd bent, alleen kun je dat nooit zeker weten of je dat bereikt hebt. Daardor verleg je je grenzen telkens weer. Er is nog zo veel te ontdekken!
Is het ontdekken en de nieuwsgierigheid niet het doel op zich? De voldoening van het oplossen van een puzzel is de prijs en daarna ga je verder met de volgende.

Mithra - June 21, 2004 07:10 PM (GMT)
zo`n begeleider idee klinkt aantrekkelijk...maar ik hou het nog bij de boeken.

SHREK - June 21, 2004 08:26 PM (GMT)
QUOTE (Mithra @ Jun 21 2004, 20:10 PM)
zo`n begeleider idee klinkt aantrekkelijk...maar ik hou het nog bij de boeken.

;) Misschien kunnen we eens wat titels uitwisselen? :yes:

hadewey81 - June 21, 2004 09:22 PM (GMT)
zoals gezegd, wat je ok hoort voor verhalen, de (jonge)dame Blavatsky is een goede norm om je kunnen aan af te meten. kijk alleen niet naar de overeenkomstren, want die kunnen op de raarste manieren overeenkomen.

kijk naar de helderheid en de duidelijkheid.
naar de norm die gehanteerd word binnen de cirkel, en naar wat jijermee kunt. Laat je niet misleiden door mooie praatjes, wat men bij het Theosofische genootschap wil, is dat men zelf denkt.

SHREK - June 21, 2004 09:42 PM (GMT)
QUOTE (Hadeway81)
zoals gezegd, wat je ok hoort voor verhalen, de (jonge)dame Blavatsky is een goede norm om je kunnen aan af te meten.

Nou wordt ie ook mooi :D Ik ben zelf dus al een tijdje met het werk van Rudolf Steiner bezig...

Keesb - June 22, 2004 06:57 PM (GMT)
Blavatsky was een fenomeen op zich, maar werd tevens als ...oplichtster gezien.
Hoewel zij het goede voor had, is ze in sommige opzichten misschien wel te ver doorgeslagen. Houd dat wel in je achterhoofd als je Blavatsky's ideeen leest.

hadewey81 - June 22, 2004 07:05 PM (GMT)
plus het feit dat Blavatski wel gedateerd is!

Delphion - June 22, 2004 07:18 PM (GMT)
Zo is Rudolf Steiner omstreden vanwege z'n rassentheorieen.

hadewey81 - June 22, 2004 07:38 PM (GMT)
en dat heeft denk ik meer te maken met de min of meer in de kinderschoenen staande betreffende gedateerde wetenschapsmethodes, dan met het feit dat Steiner of Blavatski gemenerds zouden zijn!

integendeel, de wereld is in de afgelopen 60 jaar zo ontzettend veranderd, en wij onder de 30 jaar oud, beseffen dat soms niet helemaal. :huh:

Delphion - June 22, 2004 08:31 PM (GMT)
Mee eens. Het geeft wel aan wat de gevaarlijke kanten van (onzorgvuldige en onvolledige) studie en de daaruit getrokken conclusies zijn.

SHREK - June 22, 2004 08:42 PM (GMT)
QUOTE (Keesb)
Houd dat wel in je achterhoofd als je Blavatsky's ideeen leest.
Ikzelf vind dat je altijd zelf moet blijven nadenken, zeker niks zomaar klakkeloos aannemen. Maar daarentegen kan men alles tegenwoordig zo logsch uiteenzetten, dat de grootste onwaarheid je als een volkomen logisch feit overkomt...

(Edit by Shrek: "De rest was nutteloze tekst, dus heb ik het maar weggehaald!")

Maar ik zal het in het achterhoofd houden, bedankt Keesb en natuurlijk ook Hadeway voor je tip! Misschien kan je of iemand anders eens wat meer vertellen over de Theosofische Vereniging? Mensbeeld, meditaties, e.d.?

hadewey81 - June 23, 2004 08:04 AM (GMT)
ik zal binnenkort speciaal voor jou een mooie quote halen uit een boekje dat ik heb:

Enkele dwalingen der Christelijke Wetenschap.
Kritische beschouwingen van H.P. Blavatski en W.Q. Judge.

nog ff geduld, moet het natuurlijk wel ff overtieperdetiepen..... :lol:

Keesb - June 23, 2004 08:47 AM (GMT)
Voor zo ver ik ne kan herinneren is de theosofische beweging die op gang kwam, ergens in 18xx, de eerste die een filosofie had om alle geloven bij elkaar te brengen en paranormale zaken als gewoon wenste te beschouwen.
Daarbij werd alles uit de kast gehaald wat nodig was, ook manieren die uiterst discutabel waren en zijn. Rudolf Steiner wordt op het forum aangehaald en dat was iemand die er nog verder in ging. Hoewel zijn methoden en ideeen nu nog bij veel mensen indruk wekt en nagevolgd wordt, blijft het wel opmerkelijk dat hij een politieke richting volgde die nauw aan het nazisme verwant was. Daar maak je niet echt vriendjes mee.
Blavatsky en de haren richtte de Theosofische Beweging op in London naar ik weet, omdat buiten Engeland nog maar weinig landen penstonden voor vernieuwing. In tsaristisch Rusland kreeg men echter wel gelegenheid om te expirimenteren, wellicht mede dankzij Raspoetin, die een geweldige invloed op de tsarenfamilie had en zelf gezien werd als iemand met paranormale kwaliteiten.
Ten gronslag aan het hele gebeuren lag het idee dat de mens een volgende fase in de evolutie bereikt had en geleidelijk aan een nieuwe soort werd.

Vandaag de dag worden door verscheidene instituten paranormale verschijnselen bestudeert, vaak nog met klassieke basis elementen die in de tijd van Blavatsky werden gebruikt, en nu iets meer wetenschappelijk worden toegepast, tevens fraude en oplichting zo veel mogelijk uitsluiten.

Desondanks was de beweging een revolutie te noemen, een welke vandaag nog zijn sporen nalaat en volgers trekt.

Keesb - June 24, 2004 12:21 PM (GMT)
Hier onder een paar links waar je wat meer info over Blavatsky haar boeken in kan neuzen, wel in engels, maar ja je kan niet alles hebben.

http://www.sacred-texts.com/the/iu/iu000.htm

http://www.sacred-texts.com/the/sd/index.htm

En ook nog Leadbeater mede oprichter van de Theosofische beweging:

http://www.sacred-texts.com/the/tot/index.htm

Veel (lees)plezier!

SHREK - June 24, 2004 11:33 PM (GMT)
QUOTE (Keesb)
Hoewel zijn methoden en ideeen nu nog bij veel mensen indruk wekt en nagevolgd wordt, blijft het wel opmerkelijk dat hij een politieke richting volgde die nauw aan het nazisme verwant was.
Huh? Da's eigenlijk best wel grof, het zal je maar gezegd worden... Maar hier even een paar argumenten dat het eigenlijk heel anders zit:

1) Rudolf Steiner heeft zich zo erg tegen het fascisme c.q. nazisme gekant dat het gebouw van de vereniging door hen in brand werd gestoken en ze openlijk probeerden voordrachten te verhinderen en/of te verstoren.
2) Rudolf Steiner pleitte voor een maatschappij ingericht via de zogenaame "sociale driegeleding", dat willen zeggen: Vrijheid in het denken (geesteleven), Gelijkheid in rechten (rechtsleven) en Broederlijkheid in organisaties van mensen (economisch leven).

Deze politieke standpunten schetsen naar mijn idee een heel ander beeld dan jij stelde...

QUOTE (Keesb)
Voor zo ver ik ne kan herinneren is de theosofische beweging die op gang kwam, ergens in 18xx, de eerste die een filosofie had om alle geloven bij elkaar te brengen en paranormale zaken als gewoon wenste te beschouwen.
In 1902 werd Rudolf Steiner dus generaal-secretaris van de Duitse afdeling van de Theosofische Vereniging. Echter na verloop van tijd worden de verhoudingen alsmaar slechter te worden tussen de Engelse en de Duitse afdelingen, omdat bepaalde spirituele standpunten uiteen gingen lopen. Helemaal toen Blavatsky en kornuiten gingen beweren dat Jezus Christus zou incarneren in India! Hier was Rudolf Steiner het totaal niet mee eens en besloot de vereniging te verlaten. En toen ontstond dus de Antroposofische Vereniging, waar hij trouwens geen zitting in het bestuur nam (later wel).

Vanuit deze Antroposofische Vereniging zijn veel vernieuwende initiatieven gekomen, zoals de Michaël-scholen, Dynamisch-Biologische landbouw, Organische Bouwkunst (een stroming binnen de architectuur waar bijvoorbeeld ook het Gasunie-gebouw in Groningen onder valt), Euritmie, Antroposofische Geneeskunde (kopstudie na je universitaire studie Geneeskunde), enzovoort, enzovoort....

QUOTE (Keesb)
(...) Raspoetin, die een geweldige invloed op de tsarenfamilie had en zelf gezien werd als iemand met paranormale kwaliteiten.

Ja, zoiets ben ik ook eens tegengekomen... Ik zal je links over de Theosofische Vereniging eens doornemen :yes:

QUOTE (Hadeway81)
ik zal binnenkort speciaal voor jou een mooie quote halen uit een boekje dat ik heb

Top :D Ben erg benieuwd...

Hosted for free by InvisionFree