View Full Version: Wat Is Schoonheid?

Mysteries van de aarde > Filosofie / Theologie / Theosofie > Wat Is Schoonheid?

Title: Wat Is Schoonheid?

DeDenker - June 13, 2004 03:54 PM (GMT)
Roept u maar! (ik voel een keats citaat aankomen :fluit: )

hadewey81 - June 13, 2004 04:57 PM (GMT)
schoonheid is alles wat je grijpt, ontroert, bij je kladden pakt, als het je met je mond open laat staan van verwondering, als je er lang naar kijkt omdat het boeiend is, als je er lang naar luistert omdat het verslavend is, als je er aan moet zitten omdat het je oog streelt en je de structuur moet voelen om te snappen waarom.......

ik draaf door.
heerlijk!

Bert Jan - June 13, 2004 05:24 PM (GMT)
Schoonheid is erg mooi om waar te nemen... ^_^

Ik zelf vind dat alle dingen hun eigen schoonheid hebben. Een sneeuwvlok heeft een andere schoonheid dan een dolfijn.

Zelf vind ik dat schoonheid en volkomenheid erg goed bij elkaar passen. Iets kan volkomen symetrisch zijn en daarom heeft het schoonheid. Of iets is volkomen glad of volkomen egaal van kleur, daarom heeft het schoonheid.

Maar dat is mijn visie... :)

Delphion - June 14, 2004 04:49 PM (GMT)
Het ervaren van schoonheid zal in de details waarschijnlijk persoonlijk zijn, maar in de grote lijn zal denk ik de "Gulden Snede" regel van toepassing zijn.

De Gulden Snede geeft een verhouding weer die veelvuldig in de natuur wordt aangetroffen. Bij de gulden snede wordt een lijn of lengte zodanig in twee ongelijke delen gedeeld, dat de verhouding van de kleinere tot de grotere dezelfde is, als die van de grotere tot het geheel.

Deze verhouding kom je overal in de natuur tegen, maar ook in de oude architektuur, schilderkunst en b.v de bouw van muziekinstrumenten.

Architectuur
In de klassieke architectuur wordt deze verhouding gezien als de meest 'aangename', een opvatting die we ook tegenkomen bij latere architectonische stijlen zoals de gotiek. Voorbeelden zijn het Parthenon op de Akropolis, het theater van Epidauros (de verhouding tussen de hoger en lager gelegen tribunes) en de kathedraal van Laon.

Schilderkunst
Ook in de klassieke schilderkunst wordt de gulden snede toegepast in de afmetingen van het schilderij, maar ook bij de bepaling van de lokatie van het aandachtspunt. Van nature zoekt het oog deze plek op. In een rechthoekig vlak kan dit punt op vier plaatsen gevonden worden (rechts boven, links boven, links onder, rechts onder).

Paultje - June 14, 2004 08:40 PM (GMT)
Schoonheid zit van binnen zeg ik dan maar (ik kijk ook wel naar het uiterlijk hoor) ^_^

stijn - June 15, 2004 04:01 PM (GMT)
Ik ervaar schoonheid nog steeds als een eigen menig, smaak. Die is bij iedereen anders. De ene vindt die persoon dan weer mooier dan de andere, en sommige mensen hebben dan weer dezelfde smaak, bv: verschillende mensen die eenzelfde filmster knap vinden. Er zijn dan ook weer mensen die geen eigen menig hebben, meelopers, ze kiezen gewoon wat de meerderheid vindt. (uitzonderingen bevestigen de regel :P )
Kakter speelt natuurlijk ook een hele grote rol bij schoonheid, ik vind dat persoonlijk al een schoonheid op zich.

Dit is mijn gedacht hierover, ik weet niet wat julie vinden

DeDenker - June 15, 2004 04:06 PM (GMT)
Is de schoonheid van een mooie man of vrouw hetzelfde als de schoonheid van een zonsondergang? is die hetzelfde als de schoonheid van een stel ganzen in v-formatie? als een druppel aan een blaadje?

stijn - June 15, 2004 05:44 PM (GMT)
QUOTE (DeDenker @ Jun 15 2004, 17:06 PM)
Is de schoonheid van een mooie man of vrouw hetzelfde als de schoonheid van een zonsondergang? is die hetzelfde als de schoonheid van een stel ganzen in v-formatie? als een druppel aan een blaadje?

Wat vind je zelf??? :)

DeDenker - June 15, 2004 05:47 PM (GMT)
tsk tsk, ben jij leraar ofzo? ;) eerlijk gezegd vind ik zelf niet zoveel. schoonheid bestaat volgens mij niet. Of misschien is gevoeligheid, alertheid, aandacht schoonheid?

stijn - June 15, 2004 05:51 PM (GMT)
QUOTE (DeDenker @ Jun 15 2004, 18:47 PM)
tsk tsk, ben jij leraar ofzo? ;) eerlijk gezegd vind ik zelf niet zoveel. schoonheid bestaat volgens mij niet. Of misschien is gevoeligheid, alertheid, aandacht schoonheid?

Nee ik ben geen leraar :) Ik ben nog een student(15j oud)

Waarom vraag je dat? :)

Ik blijf wel bij mijn stelling, schoonheid heeft met je eigen mening te maken

M3isSi3j - June 16, 2004 01:11 PM (GMT)
ik denk dat schoonheid een verpletterend gevoel is. Bepaalde vormen, opmerkingen, blikken of gevoels van een ander spreken je zodanig aan dat het je een bepaald gevoel geeft wat schoonheid genoemd word.

Ga maar eens na, als je een depressie heb vind je de zonsaonder gang waar je normaal helemaal weg van bent opeens een stuk minder intersant. Omdat dan je gevoel er minder of zelfs niet voor open staat.

Ook is het opvallend dat mensen in de zomer altijd mooier lijken dan in de wintern, de mensen voelen zich goed wat ze uitstralen en daarbij sta je door dat goede gevoel ook meer open voor dergelijke prikkels.

hmzz.. vind hem wel weer aardig gevonden van mezelf ^_^

hahahaha ;)

DeDenker - June 16, 2004 03:57 PM (GMT)
QUOTE (stijn @ Jun 15 2004, 18:51 PM)
Nee ik ben geen leraar :) Ik ben nog een student(15j oud)

Waarom vraag je dat? :)

Het is een lerarentruc om de vraag terug te stellen naar de leerling: wat vind je zelf? waarom denk je dat? wat denk je zelf?

terug naar de topic! (nog geen keats gezien.... <_< )

Janna - June 16, 2004 06:57 PM (GMT)
Wat symmetrie betreft, zou het echt waar zijn, hoe symmetrischer iets is, hoe mooier het is?

Ik kan me beter voorstellen dat een lichtelijk asymmetrisch mens interessanter is om te zien dan een 'perfecter' mens. Een heel symmetrisch gezicht, kan je immers in 1 oogopslag doorgrond, gezien, hebben, terwijl een specialer gezicht voor je (ojee foute term:) 'keuring' en voor je hersenen (denk ik) ingewikkelder is om te zíen. En dit maakt het volgens mij alleen maar interessanter.
Dan kan je ergens ook veel langer weemoedig naar staren. ^_^ Bij hollywood-barbiepop meneren en mevrouwen is dat lang niet zo leuk.

Ik noem bijzondere en speciale dingen of eigenschappen eerder mooi dan standaard schoonheid. Daarom denk ik ook dat schoonheid een kwestie van mening is. Je kunt iets namelijk ook, net zoals je je een mening vormt, mooi leren vinden. Zoals ingewikkelde muziekstukken of chaotische schilderijen.

En tenslotte is hier Keats dan eindelijk, speciaal aan komen waaien voor DeDenker, in de hoop dat hij dan iets minder chaggerijnig kijkt, want daar heeft nou echt helemaal niemand iets aan:

"Beauty is truth, truth beauty. That is all ye know on Earth, and all ye need to know."

Tja. :( Keats toch, wat naief.

hadewey81 - June 16, 2004 11:23 PM (GMT)
keats naïef? moest dat er nou echt achteraan....?

:huh: :blink: ^_^

DeDenker - June 17, 2004 06:44 AM (GMT)
QUOTE (Janna @ Jun 16 2004, 19:57 PM)
En tenslotte is hier Keats dan eindelijk, speciaal aan komen waaien voor DeDenker, in de hoop dat hij dan iets minder chaggerijnig kijkt, want daar heeft nou echt helemaal niemand iets aan:

"Beauty is truth, truth beauty. That is all ye know on Earth, and all ye need to know."

Tja. :( Keats toch, wat naief.

Jeeeeeeeeee!!! Eindelijk!!! :lol: woohoo! ^_^

DeDenker - June 19, 2004 08:09 AM (GMT)
Maar goed, nu weer even serieus:

Als schoonheid iets heel persoonlijks is, wat bepaalt dan wat jij mooi vindt en wat niet? En zijn er categorieën in schoonheid? (zoals de eerder genoemde zaken: schoonheid van een gezicht, van een zonsondergang, van een wolk, een rivier, een muziekstuk). We noemen het allemaal schoonheid.
Waarom heeft het één een sterke uitwerking op ons gevoelsleven en het ander niet?

stijn - June 19, 2004 01:16 PM (GMT)
Deze is wel echt moeilijk voor een antwoord op te geven. :unsure: :(
Volgens mij is schoonheid op zich allemaal hetzelfde, het feit dat je bij sommige dingen een raar gevoel gaat krijgen gelijk verliefdheid heeft te maken dat je je aangetrokken gaat voelen tot deze persoon of dat "iets". Maar wat is dan dat ding wat bepaald dat jij mooi vindt of wat niet? :ermm:
Ik weet het allemaal niet zo zeker hoor, er zijn zoveel nare dingen aan ons lichaam.
Volgens mij is het gewoon, 1bepaalde eigenschap ding(ik weet niet welke naam ik eraan moet geven) in je hersens die dat laat aantonen wat je mooi vindt net zoals je zoiets in je hersenen hebt dat zorgt dat je getallen kan laten optellen of een arm opheffen. Dus zoals volgens mij schoonheid te maken heeft met je eigen mening, denk ik dat dat behoort tot de categorie "denken" in je hoofd, want een menig hebben over iets wil toch zeggen : wat jij er over denk.
Dus ja, waarschijnlijk klopt het allemaal langs geen kanten, maar ik vind dit echt een hele moeilijke vraag voor een antwoord op te formuleren, ik heb in ieder geval mijn best gedaan

jona - June 19, 2004 01:30 PM (GMT)
"Schoonheid is hoe je je van binnen voelt en dat weergeeft in je ogen. Het is niets fysieks."

Aganlex - June 20, 2004 03:00 PM (GMT)
Ik ben het wel eens met Jona :yes:. Ware schoonheid zit van binnen. ^_^

stijn - June 20, 2004 05:39 PM (GMT)
QUOTE (DeDenker @ Jun 19 2004, 09:09 AM)
Als schoonheid iets heel persoonlijks is, wat bepaalt dan wat jij mooi vindt en wat niet? En zijn er categorieën in schoonheid? (zoals de eerder genoemde zaken: schoonheid van een gezicht, van een zonsondergang, van een wolk, een rivier, een muziekstuk). We noemen het allemaal schoonheid.
Waarom heeft het één een sterke uitwerking op ons gevoelsleven en het ander niet?

Maar dit is nog steeds niet het antwoord op deze vraag hé :(

Janna - June 24, 2004 07:17 PM (GMT)
QUOTE (hadewey81 @ Jun 17 2004, 01:23 AM)
keats naïef? moest dat er nou echt achteraan....?

:huh: :blink: ^_^

Ja, ik zat midden in groots context-tekort, vandaar. :rolleyes:

Inmiddels heeft mijn wijze zuster de engelse dichtkunst-expert me helemaal bijgespijkerd en mij hardhandig met mijn neus op de schone waarheid gedrukt. ^_^

DeDenker - June 24, 2004 07:57 PM (GMT)
Volgens mij hebben we wel vastgesteld dat schoonheid niet een absoluut iets is (beauty is in the eye of the beholder (er moet vast een mooie Nederlandse vertaling voor zijn doch die schiet mij even niet te binnen (vandaar dat ik het woordje doch maar even gebruik, om te compenseren))). Er zijn dus blijkbaar factoren die ervoor zorgen dat de één iets als mooi zal bestempelen en de ander niet. Wat zijn deze factoren? Waar komt onze voorkeur vandaan? Is het wel voorkeur of is het een kwestie van aandachtig kijken?

hadewey81 - June 24, 2004 08:20 PM (GMT)
QUOTE (DeDenker @ Jun 24 2004, 20:57 PM)
...beauty is in the eye of the beholder (er moet vast een mooie Nederlandse vertaling voor zijn doch die schiet mij even niet te binnen (vandaar dat ik het woordje doch maar even gebruik, om te compenseren))..........

De Geziene Schoonheid ligt in het oog van de Beschouwer....?

zoiets? klinkt wel super. al zeg ik het zelf :fluit:

Hosted for free by InvisionFree