View Full Version: Steeds Helderder Ster

Mysteries van de aarde > Mysterie nieuws > Steeds Helderder Ster

Title: Steeds Helderder Ster

Bert Jan - June 10, 2004 09:45 PM (GMT)
Julius Caesar mag dan gezegd hebben dat hij zo constant was als de noordelijke ster, maar dat was niet meer dan grootspraak. De afgelopen twee millennia is de ster Polaris 250 keer helderder geworden, verklaarden astronomen 1 juni 2004.

En ze kunnen niet verklaren waarom. "Het zou niet zo snel zo helder moeten worden", zei Edward Guinan, astronoom aan de Villanova University in Pennsylvania. "Het gedraagt zich niet zoals verwacht. Het is een beetje eng."

Wetenschappers wisten dat Polaris inconstant was, maar op een andere manier. Elke vier dagen wordt de ster een beetje meer en minder helder. Maar het nieuwe werk is het eerste dat de gehele helderheid van de ster van de afgelopen 2.000 jaar bestudeert. Guinan en zijn collega's raadpleegden oudheidkundige literatuur, lazen sterrencatalogi terug tot de uitgave die is samengesteld door Ptolemeus in de tweede eeuw. Door deze twee onderzoeken te vergelijken met moderne waarnemingen, maten astronomen de ware helderheid van Polaris. Het team rapporteerde haar bevindingen in Denver tijdens een vergadering van de American Astronomical Society.

Bron: F2 network

SHREK - June 10, 2004 10:43 PM (GMT)
Tja, zo schijnt onze zon ook veranderd te zijn in z'n helderheid. Nam men de zon in de oudheid nog waar als een egaal schijnende schijf, tegenwoordig zijn er al donkere vlekken te zien...

DubDee - November 10, 2004 09:04 PM (GMT)
het gaat VEEEEL verder: Op DIT moment is ons COMPLETE ZONNESTELSEL aan het veranderen!!! Zelfs alle manen van alle planeten!!

Dit betekend dat alle profetieen NU aan het uitkomen zijn: een nieuwe HEMEL en een nieuwe aarde! Jongens, zeg me dat ik niet gek ben... :blink:

Tardis - November 12, 2004 10:22 AM (GMT)
QUOTE (DubDee @ Nov 10 2004, 23:04 PM)
Dit betekend dat alle profetieen NU aan het uitkomen zijn: een nieuwe HEMEL en een nieuwe aarde! Jongens, zeg me dat ik niet gek ben... :blink:

Volkomen van lotje getikt! :o :blink: :fluit: (sorry, dit was een inkoppertje, je vraagt er zelf om ;) ) Ons zonnestelsel is constant in beweging, de draaiing van planeten en daaromheen draaiende manen is volkomen natuurlijk. Geen reden dus om in paniek te raken. Overigens is Polaris geen 250 keer helderder geworden, ik heb ergens gelezen dat Polaris (de poolster) de afgelopen 2000 jaar 2,5 keer helderder is geworden, ik weet niet waar diegenen die dit beweren dit op baseren, maar stel dat dat inderdaad zo is, dan nog is Polaris geen bijzonder heldere ster. Het enige bijzondere aan Polaris is dat deze toevallig in de buurt staat van het verlengde van onze aardas. Dat is erg handig voor zeelieden om je 's nachts op het noorden te oriënteren.

p.s. Geen enge boeken meer lezen over het einde der tijden, daar worden instabiele mensen inderdaad alleen maar gek van.

* Hosted for free by InvisionFree