Title: Muziek
DeDenker - May 30, 2004 10:54 AM (GMT)
Muziek is eigenlijk ook een groot mysterie: Waarom heeft het zo'n sterk effect op mensen, dieren en planten?
hadewey81 - May 30, 2004 06:34 PM (GMT)
ik denk dat het met frequentie te maken heeft, maar het fijne weet ik er ook niet van.......... :huh:
Deci - May 30, 2004 07:15 PM (GMT)
Bij mensen lijkt het me duidelijk: of je wordt er blij van ( vrolijke salsa muziekjes enzo), of je wordt er verdrietig van ( Mattheus Passion van Bach bijv.) of agressief ( hardcore bijv.) of slaperig ( natuur muziekjes).
Ik denk dat dat te maken heeft met de interpretatie van de toonhoogte en het tempo. Lage tonen in een traag tempo wordt je somber van. Middelhoge en hoge tonen in een snel tempo wordt je vrolijk van.
Maar waarom planten daar op reageren? Geen flauw idee. Ik wist niet eens dat planten konden horen..... Zal wel met de trillingen die veroorzaakt worden door muziek te maken hebben ofzo. Veel trillingen zorgen voor veel bloempjes en weining trillingen voor geen bloempjes?
Misschien moet ik het maar eens uitproberen op mijn kruidenplantjes. :D
hadewey81 - May 30, 2004 08:51 PM (GMT)
kruidenplantjes luisteren graag naar new-age heb ik me laten vertellen! :woot:
DeDenker - May 31, 2004 11:17 AM (GMT)
| QUOTE (Deci @ May 30 2004, 20:15 PM) |
Bij mensen lijkt het me duidelijk: of je wordt er blij van ( vrolijke salsa muziekjes enzo), of je wordt er verdrietig van ( Mattheus Passion van Bach bijv.) of agressief ( hardcore bijv.) of slaperig ( natuur muziekjes).
Maar waarom planten daar op reageren? Geen flauw idee. Ik wist niet eens dat planten konden horen..... Zal wel met de trillingen die veroorzaakt worden door muziek te maken hebben ofzo. Veel trillingen zorgen voor veel bloempjes en weining trillingen voor geen bloempjes?
|
Wordt iemand die nog nooit van muziek gehoord heeft en geen idee heeft van majeur of mineur stemmingen in muziek ook vrolijk van majeurmuziek en somber van mineurmuziek? Maw. is het universeel? Zo ja? waarom heeft muziek die uitwerking? Waarom klinkt de ene toonladder ons somber in de oren en de ander vrolijk? is dat aangeleerd of aangeboren?
Planten groeien harder als er regelmatig klassieke of jazz (=meestal harmonische muziek) gedraaid wordt. Bovendien groeien de takken naar de geluidsbron toe. Van niet harmonische muziek (rockmuziek en moderne herrie) groeien planten niet goed en de takken groeien van de geluidsbron af.
Waarom???? :huh:
arqrex - June 1, 2004 12:55 PM (GMT)
| QUOTE |
| is dat aangeleerd of aangeboren? |
ik gok aangeboren. Baby´s bijv. hoef je geen chopin voor te leggen. Maar vof de kunst met dikkertje dap daarentegen kan heel goed. :yes:
En die plantenkwestie is idd wel een vreemde, maar ik verwacht dat het te maken heeft met de frequentie (Hz) wat de geluidstrilling heeft. Er zijn bijvoorbeeld frequenties die een mens niet hoort, maar een hond wel. Dus kan ik me voorstellen dat een plant/boom/bloemetje/etc/etc een ander bereik heeft dan een mens endus een andere reactie op een bepaald geluid. :unsure:
Bert Jan - June 3, 2004 04:04 PM (GMT)
Muziek staat in harmonie met de natuur. Dat is de reden waarom muziek zo'n magische aantrekkingskracht heeft voor planten, dieren en mensen.
Muziek kan je terugbrengen naar het getal 7. Denk maar eens aan de 7 noten in de notenbalk. Het getal 7 staat voor goddelijkheid en het contact tussen God en mens. Dit is ook de reden waarom men in kerken, moskeeën, enz. zingt of muziek ter ere van de goden.
DeDenker - June 5, 2004 07:01 AM (GMT)
Westerse muziek heeft 11 noten, niet 7. Liedjes met maar 7 noten zijn meestal kinderliedjes in c of g groot en die hebben lang niet zo'n sterke uitwerking als bijvoorbeeld een compositie van bach (die vaak bijna alle noten uit de kast trekt).
Geluid is maar de plaatselijke verschillen in luchtdruk, dus waarom gaan planten beter groeien bij beter bij luchtdrukverschillen die wij muziek noemen? En waarom het allerbest bij klassieke muziek?
Wij hebben onze toonladder aan de grieken te danken (pythagoras, als ik het goed heb). Zijn stelsel van harmonieën had volgens mij ook anders kunnen zijn. (arabische muziek kent immers kwart afstanden (in 'onze' muziek is de halve afstand het kleinst)). Dit klinkt ons vals in de oren, maar voor de gemiddelde arabier niet). Wat op zich al aangeeft dat er iig een deel aangeleerd is.
Is het treurig ervaren van een mineur-akkoord ook aangeleerd?
Janna - June 5, 2004 01:39 PM (GMT)
Ik denk dat het waarderen van bepaalde muziek wel aangeleerd is, maar voor het herkennen van muziek als muziek heb je wel een ontwikkelde hersenschors nodig. Katten kunnen dit niet, maar ik denk wel dat ze muziek als bijvoorbeeld rustgevend geluid kunnen ervaren.
Ik las dat muziek in het tempo van de hartslag van een ontspannen mens goed tegen stress is. Misschien heeft het dan veel te maken met je lichamelijke toestand vergeleken met de muziek die je hoort. Dan kan ik me bij planten ook beter voorstellen, dat het invloed heeft.
Janna - June 5, 2004 01:40 PM (GMT)
Oja en westerse muziek heeft toch 12 noten, of ben ik nou mesjogge. ^_^
hadewey81 - June 5, 2004 03:33 PM (GMT)
do re mi fa sol la ti do............
1 2 3 4 5 6 7 1...........
of ben ik nou mesjogge? :huh:
want bij de hoge do begint hij weer opnieuw.......?
verdere info natuurlijk meer dan welkom...! :yes:
Janna - June 5, 2004 03:44 PM (GMT)
Oh hm ik dacht zovan C cis D dis E F fis G gis A ais B
:fluit:
Tardis - June 5, 2004 04:42 PM (GMT)
Er schijnen ook mensen te zijn die muziek niet kunnen plaatsen als een ritmisch samenhangende hoeveelheid klanken, en er dus ook geen plezier aan kunnen beleven. Oorzaak is een soort hersenafwijking. Ze horen het geluid wel, maar het klinkt voor hen net zo oninteressant als het geluid van b.v. een brommer of een wasmachine.
Muziek schijnen ze vooral als een vervelende onderbreking van de stilte te ervaren, dus een radio gaat zacht (of uit) als een praatprogramma even wordt onderbroken voor muziek.
Als je dat vergelijkt met het effect dat rustige muziek op dieren en planten heeft, hoe zou je dat dan weer moeten interpreteren? Ik heb geen idee.
p.s. Een octaaf van b.v. een pianoklavier heeft 12 toetsen (7 hele- en 5 halve tonen) als je de tweede do, waar een octaaf mee eindigt, niet meerekent. Janna heeft ze hierboven al benoemd.
Bert Jan - June 5, 2004 05:01 PM (GMT)
Ik bedoel dus: Do, Re, Mi, Fa, Sol, La, Ti, en dan weer Do,
Dus 7 basis noten. Alle muziek is ontstaan uit deze 7 basisnoten. Vandaar mijn theorie.
Zie verder Gematria... ^_^
Dit is een onderdeel van de Kabbala :)
hadewey81 - June 5, 2004 06:03 PM (GMT)
thanks BJ, my point exactly! ^_^
Bert Jan - June 5, 2004 06:04 PM (GMT)
| QUOTE (hadewey81 @ Jun 5 2004, 20:03 PM) |
| thanks BJ, my point exactly! ^_^ |
Ik heb een aanhanger voor mijn theorie... B)
:)
Janna - June 5, 2004 09:26 PM (GMT)
Maar Bert Jan en Hadewey, hoe is dan bijvoorbeeld een cis samengesteld uit die basisnoten? Het is toch een heel andere toon, die tussen de c en de d in zit?
| QUOTE (Tardis @ Jun 5 2004, 18:42 PM) |
Er schijnen ook mensen te zijn die muziek niet kunnen plaatsen als een ritmisch samenhangende hoeveelheid klanken, en er dus ook geen plezier aan kunnen beleven. Oorzaak is een soort hersenafwijking. Ze horen het geluid wel, maar het klinkt voor hen net zo oninteressant als het geluid van b.v. een brommer of een wasmachine. Muziek schijnen ze vooral als een vervelende onderbreking van de stilte te ervaren, dus een radio gaat zacht (of uit) als een praatprogramma even wordt onderbroken voor muziek. Als je dat vergelijkt met het effect dat rustige muziek op dieren en planten heeft, hoe zou je dat dan weer moeten interpreteren? Ik heb geen idee. |
Misschien dat bij bepaalde muziek toonhoogte meer een rol speelt dan het ritme, net als hoe mensen praten tegen hun huisdieren, daar schijnen ze toch iets mee te kunnen.
Met planten snap ik er ook niet veel van. Wieweet hebben die nog een of ander vaag luchtdruk-ritme-zintuig-dinges? B)
hadewey81 - June 6, 2004 12:06 AM (GMT)
| QUOTE (Bert Jan @ Jun 5 2004, 19:04 PM) |
Ik heb een aanhanger voor mijn theorie... B) :) |
all weird things are usual to me....... ^_^
hadewey81 - June 6, 2004 12:11 AM (GMT)
....en daar komt bij dat de kaballah meer te vertelen en te onderwijzen heeft dan alleen maar toevalligheden.....want toeval bstaat niet.
Janna: je hebt gelijk, maar de halve tonen die jij benoemt, tellen pas als de hele toonladder uit deze halve tonen bestaat.
dus een toonladder van do re mi. telt niet als toonladder als er #es #is of dergelijks voor staat. dan is het een "gedeelde " toonladder.
wat de arabische muziek doet weet ik niet, maar ik vindt t wel waaaaaaaanzinnig mooi! ^_^
Bert Jan - June 6, 2004 01:21 AM (GMT)
Die tonen/noten zitten dus tussen de basistonen in. Je kan het beschouwen als Do+1/2 toon en Re+1/4 enz...
Maar er zijn 7 grondtonen... ^_^
Janna - June 7, 2004 12:10 PM (GMT)
Aha, gedeelde toonladder. Ook goed. Dank jullie wel voor de verlichting. ^_^
| QUOTE (Deci) |
| Ik denk dat dat te maken heeft met de interpretatie van de toonhoogte en het tempo. Lage tonen in een traag tempo wordt je somber van. Middelhoge en hoge tonen in een snel tempo wordt je vrolijk van. |
Maar dat is niet standaard zo. Luister maar eens naar Willeke Alberti - Willemientje.. Daar wordt je helemaal niet vrolijk van. :(
Ligt het dan toch aan iets anders? Of zal je altijd uitzonderingen houden?
Edit: zul/zal, dat is zeker leidsch <_<