View Full Version: Dna-computersoep

Mysteries van de aarde > Filosofie / Theologie / Theosofie > Dna-computersoep

Title: Dna-computersoep
Description: in je hoofd?

Janna - May 3, 2004 06:49 PM (GMT)
Delphion kwam met die mooie link over het supersnelle computersapje dat werkt op DNA en enzymen.

DNA-computer

Perhaps most importantly, DNA computing devices could revolutionize the pharmaceutical and biomedical fields. Some scientists predict a future where our bodies are patrolled by tiny DNA computers that monitor our well-being and release the right drugs to repair damaged or unhealthy tissue.

Ik krijg hier een beetje een ojee-gevoel van. Het is wel knap en mooi hoe ver de biomedische wereld hiermee kan komen, maar hmm. Tenminste, als dit mogelijk gaat worden, zal het dan ook op emotioneel gebied zo ver gaan? Na een tijdje maatschappelijke discussie, om te wennen aan het idee? :(
Kleine dna-computertjes in je lichaam die je geestelijk welzijn meten en constant corrigeren door het vrijgeven/maken van bepaalde neurotransmitters... Blijer of minder blij.. Dipje? Wordt wat aangedaan, kan je weer aan het werk. Zo kan je de hele dag optimaal functioneren. Behoorlijk wat mensen die uit de ziektewet kunnen, weer kunnen werken, van wie de oorzaak van hun ziekte tussen hun oren zit. Goed voor de economie.
De oorzaak van je ziekte wordt minder belangrijk, als je je maar weer goed voelt.

Zou jij zo willen leven?

En ookal zou het mensen hun vrije keuze zijn, voel je je dan niet onoprecht, tegenover jezelf? Joepie, allemaal geestelijk sterke robotjes.. :(
(Gehoord van het programma 'make me beautifull'?)

Zal dit gaan gebeuren? Te negatief? Wat denken jullie?

(Ik weet het, dit is maar speculatie, maar het lijke me een interessante discussie :P)

(Oja, afdwalen ook toegestaan ;))

DeDenker - May 4, 2004 06:48 AM (GMT)
QUOTE (Janna @ May 3 2004, 19:49 PM)
Kleine dna-computertjes in je lichaam die je geestelijk welzijn meten en constant corrigeren door het vrijgeven/maken van bepaalde neurotransmitters... Blijer of minder blij.. Dipje? Wordt wat aangedaan, kan je weer aan het werk. Zo kan je de hele dag optimaal functioneren.

Ik zie geen wezenlijk verschil met prozac en dergelijke producten. Zelf zou ik ook nooit dit soort computers in mijn lijfje willen, maar ook geen prozac. Ik heb al moeite met paracetamol... maar dat is heel persoonlijk natuurlijk.

arqrex - May 4, 2004 08:02 AM (GMT)
Wordt wat aangedaan, kan je weer aan het werk. Zo kan je de hele dag optimaal functioneren.

Wanneer krijg je dan de rust die je nodig hebt? <_<
Ik ben voor progressie maar niet ten koste van de vrijheid die we nu kennen. (Voorzover dit vrijheid heet. Als een loonslaaf hele dagen ploeteren om alleen maar een huisje te kunnen betalen is nu niet echt vrij :mad: , maargoed ik dwaal af. :fluit: Hoewel dit is toegestaan zou ik toch liever dichter bij het topic blijven dan dat ik op dit moment doe. ;) )

Janna - May 4, 2004 10:28 AM (GMT)
QUOTE (DeDenker @ May 4 2004, 08:48 AM)
Ik zie geen wezenlijk verschil met prozac en dergelijke producten. Zelf zou ik ook nooit dit soort computers in mijn lijfje willen, maar ook geen prozac. Ik heb al moeite met paracetamol... maar dat is heel persoonlijk natuurlijk.

Nou ik denk dat het verschil hem zit in of je medicijnen neemt voor ernstig belemmerende ziektes zoals prozac bij depressiviteit, of dat je gemoed constant 'op peil' wordt gehouden, al bij de minste geringste dipjes..
Meer zoals je ietwat grote neus bijschaven, omdat je daar gelukkiger van zou worden... :huh: Dus als luxe-product.

Ik vraag me af of het zover zal kunnen komen, omdat massa's mensen tegenwoordig al genoegen schijnen te putten uit hartstikke veel (naar mijn mening) neppe en makkelijke bullshit, terwijl het ook heel anders kan en daar sta ik vaak zo van te kijken...

@Arquex, ik vind niet dat je zoveel afdwaalt eigenlijk. ^_^ Vrijheid heeft er zoveel mee te maken, alles eigenlijk. Belemmert zo'n middel niet je vrijheid te voelen wat er met je aan de hand is?

DeDenker - May 4, 2004 12:00 PM (GMT)
Nou ik denk dat het verschil hem zit in of je medicijnen neemt voor ernstig belemmerende ziektes zoals prozac bij depressiviteit, of dat je gemoed constant 'op peil' wordt gehouden, al bij de minste geringste dipjes..
Meer zoals je ietwat grote neus bijschaven, omdat je daar gelukkiger van zou worden... :huh: Dus als luxe-product.

Aha, ik snap (vind je mijn neus echt aan de grote kant? :cry: ;) )

Ik vraag me af of het zover zal kunnen komen, omdat massa's mensen tegenwoordig al genoegen schijnen te putten uit hartstikke veel (naar mijn mening) neppe en makkelijke bullshit, terwijl het ook heel anders kan en daar sta ik vaak zo van te kijken...

Dit ik niet snap, kun je voorbeelden geven?

Janna - May 4, 2004 01:49 PM (GMT)
Ja jouw neus, dat is mij er eentje. :) Niks mis met grote neuzen trouwens, mijn halfjoodse neus is werkelijk een prachtexemplaar. :D

Over die opmerking van mij: Het feit is er volgens mij (ik zie het zat gebeuren om me heen) dat er behoorlijk wat mensen zijn die hun leven zo aanpassen aan hun image, typetjes spelen. Durven zich niet te gedragen hoe ze zich voelen. En niet alleen jongeren. Hm en die mensen zijn de goede aanstaande consumenten voor dit soort producten toch? Ik zeg niet dat die mensen nep zijn of geen persoonlijkheid hebben, maar als ze dat al wegstoppen, waarom hun emoties dan niet ook?

En kijk wat er bijvoorbeeld razend populair is op tv. En hoeveel en hoevaak er pillen (xtc, mdma, etc.) er worden geslikt door mensen van een willekeurige middelbare school. En hoe beïnvloedbaar reklame is. Sommige mensen die ik ken hechten zoveel waarde aan materiële zooi en ik betrap mezelf daar ook wel eens op. (Ik heb niks tegen onzin, maar grotendeels??) Maar ik ben bang dat mensen zichzelf flink kunnen gaan verliezen als het ooit zover komt met die dna-computertjes.

(Ik weet dat het nog lang niet zover is, maar ik maak me alvast een beetje druk, lalala :dizzy:)

Tardis - May 4, 2004 02:19 PM (GMT)
Deze link linkt naar nog wat meer info hierover:
http://www.vpro.nl/wetenschap/index.shtml?...257491+17383230

Het is een interessante ontwikkeling, maar het eeuwige leven zullen we er nog wel niet mee verkrijgen vermoed ik.
Zoals Janna ook al zegt maken mensen zich erg druk over een hoop onzin, er zal vast eens een tijd komen dat mensen genoeg van al dit gedoe met het menselijk lichaam krijgen en er voor kiezen om de natuur gewoon zijn gang te laten gaan. De natuur heeft miljarden jaren zijn gangetje kunnen gaan en dat lukte prima, vanaf het moment dat de mens zich er mee begon te bemoeien zijn er problemen. Of er worden problemen gemaakt van iets wat voorheen door niemand als een probleem werd gezien. Afijn ik ben benieuwd hoe dit zich zal ontwikkelen.

DeDenker - May 4, 2004 02:46 PM (GMT)
Het feit is er volgens mij (ik zie het zat gebeuren om me heen) dat er behoorlijk wat mensen zijn die hun leven zo aanpassen aan hun image, typetjes spelen. Durven zich niet te gedragen hoe ze zich voelen. En niet alleen jongeren. Hm en die mensen zijn de goede aanstaande consumenten voor dit soort producten toch? Ik zeg niet dat die mensen nep zijn of geen persoonlijkheid hebben, maar als ze dat al wegstoppen, waarom hun emoties dan niet ook?

Ah, op die bicyclette

Ja, dat zie ik in mijn omgeving ook. Mensen lijken wel robots af en toe. Ze lijken ook alleen maar bezorgd om het uiterlijke. Hoe vaak hoor je ook niet: 'doe normaal, de mensen kijken', als iemand in een groep eens iets 'geks' doet. Tjonge wat zijn we bang voor de mening van anderen, terreur is er niets bij.

Deci - May 13, 2004 02:40 PM (GMT)
QUOTE (DeDenker @ May 4 2004, 15:46 PM)
Mensen lijken wel robots af en toe. Ze lijken ook alleen maar bezorgd om het uiterlijke. Hoe vaak hoor je ook niet: 'doe normaal, de mensen kijken', als iemand in een groep eens iets 'geks' doet. Tjonge wat zijn we bang voor de mening van anderen, terreur is er niets bij.

Jammer maar helaas, de mens is en blijft een kuddedier. gelukkig is het in een kudde zo dat er altijd een of meerdere zwarte schaapjes zijn die graag de andere kant op gaan. En ik ben heel erg gelukkig met mijn lot: ik ben zo'n zwart schaapje.....

Vanuit mijn beroep(horeca....) heb ik veel te maken met imago, verschijning en hoe kom ik over op anderen. Ik heb zelfs wel eens gezegd dat ik eigenlijk een Oscar verdien voor mijn acteerprestaties op mijn werk.....Het is namelijk wel eens gebeurd dat een stamgast van de gelegenheid waar ik werkte mij in mijn vrije tijd niet herkende omdat ik zo anders was dan wanneer ik in mijn apepakkie ronhuppel en het nette lieve meiske speel.....(okee, ik dwaal lekker af.....er kon wel een nest afdwalers in de buurt zitten....)

Maaaaaar in dit prachtige beroep zie ik dus ook regelmatig van die gemaakte mensen die niet eens meer weten wie ze nou eigenlijk zijn en zich alleen maar gedragen en voordoen zoals ze denken dat andere mensen willen dat ze zijn.
Of van die types die bakken met geld uitgeven aan uiterlijk vertoon. En waarom? omdat de buurman het ook heeft.... :cry:

En om ook nog ff op die DNA computertjes terug te komen:
Als iedereen zichzelf beter zou kunnen maken, wat moeten al die artsen, verpleegsters, pillendraaiers, bottenkrakers, zielenknijpers enz, dan in godsnaam gaan doen?
Die krijgen dan alleen de extreme gevallen over de vloer ( verbrijzelde ledematen, schiet-en steekpartijen, oeps ongelukjes, baby's met 2 hoofden....).
Lijkt me niet echt motiverend. Maar dat geeft immers niet, want dat lost ons (jaha daar istie weer) DNA computje wel ff op door ff een boost oppeppertje te geven!

Nee, laat mijn lijf het maar lekker zelf doen. Om maar met mijn moeders woorden te spreken: als ik een DNA-computertje had moeten hebben, was ik er wel mee geboren......

Delphion - May 18, 2004 11:19 AM (GMT)
In Barcelona, in Spanje, zijn ze nu bij de Baja Beach Club, een nachtclub, begonnen met een nieuw betalingssysteem.

Bezoekers kunnen nu een microchip onder de huid laten implanteren, arm of hand langs een scanner halen en het geld wordt automatisch van je bankrekening afgeschreven.

Dit alles ter voorkoming van lange wachtrijen.... :ermm:

Bron: http://www.ananova.com/news/story/sm_958267.html?menu=

arqrex - May 18, 2004 11:49 AM (GMT)
lekker is dat, loop je per ongeluk met je pollen langs zo´n apparaat, weg geld. :no: Laat maar lekker wegblijven die chippies in mijn lichaam. :fluit:

Hosted for free by InvisionFree