View Full Version: Er Valt Meer Te Begrijpen Dan Er Lijkt Te Zijn

Mysteries van de aarde > Stellingen > Er Valt Meer Te Begrijpen Dan Er Lijkt Te Zijn

Title: Er Valt Meer Te Begrijpen Dan Er Lijkt Te Zijn

Aganlex - April 28, 2004 12:51 PM (GMT)
We denken zoveel te weten, we denken alles begrijpen en we denken dat we daardoor allerlei dingen kunnen voorspellen en in de hand kunnen houden.
Maar is dat wel zo?
Vaak zitten we er toch nog naast...
Daarom deze stelling:

Er valt meer te begrijpen dan er lijkt te zijn.

Janna - May 2, 2004 01:31 PM (GMT)
Ja, ik ben het wel eens. Er valt vast en zeker meer te begrijpen dan we nu doen. We weten misschien nog maar nauwelijks iets van het al. Maar voor hetzelfde geld zitten we al redelijk dicht bij de ultieme waarheid, maar ik denk het niet. (Ookal vind ik dat de mens al een bizarre hoeveelheid te weten is gekomen!)

Misschien probeert de menselijke geest wel meer te begrijpen dan er eigenlijk is. :dizzy: ;)

Zou dat mogelijk kunnen zijn?

Dan kom je natuurlijk op de vraag of alles wat de geest creëert ook echt is of niet. Maar ik heb zo snel even geen definitie van zijn bij de hand. :rolleyes: Een gedachte of idee lijkt er wel te zijn, maar is het er ook echt? Dan moet je kunnen vragen, waar dan? :ermm:

virgo - May 7, 2004 06:05 PM (GMT)
Ja ,dat denk ik ook.
Alleen al het feit dat we nog maar ongeveer(wat is het) 10% van onze herseninhoud actief gebruiken wijst daarop. :unsure:

Tijn - May 12, 2004 06:50 PM (GMT)
Misschien probeert de menselijke geest wel meer te begrijpen dan er eigenlijk is.

Mee eens! Ooit ergens zo hard over nagedacht dat t in je hoofd al waar was? Ik wel en das best slecht. Ook voor de wetenschap; de drang om je stelling te bewijzen is zo groot dat je eigenlijk al wilt dat het waar is en dus vernauwt je blik. Dan zorg je er maar voor dat t waar is en het dus begrijpt.

Verder denk ik dat we al veel weten en begrijpen, maar sommige dingen "nooit" zullen begrijpen. (de vrouw bijvoorbeeld :rolleyes: :P no offence) zoals of er iets is na de dood. Ik noem maar een voorbeeldje.

Mithra - June 21, 2004 12:59 PM (GMT)
ik denk dat je alles in twijfel moet trekken om te kunnen begrijpen...

en weet je...soms begrijp ik mezelf niet meer.

M3isSi3j - June 22, 2004 09:51 AM (GMT)
QUOTE (Tijn @ May 12 2004, 19:50 PM)

Mee eens! Ooit ergens zo hard over nagedacht dat t in je hoofd al waar was? Ik wel en das best slecht. Ook voor de wetenschap; de drang om je stelling te bewijzen is zo groot dat je eigenlijk al wilt dat het waar is en dus vernauwt je blik. Dan zorg je er maar voor dat t waar is en het dus begrijpt.

Verder denk ik dat we al veel weten en begrijpen, maar sommige dingen "nooit" zullen begrijpen. (de vrouw bijvoorbeeld :rolleyes:  :P  no offence) zoals of er iets is na de dood. Ik noem maar een voorbeeldje.

Haha.. dat is toch juist wel leuk dat je ze niet begrijpt :P mannen zijn niet zo moeilikj wat dat betreft.. als het bloed boven neit meer zit, zit het onder.. :P

Ik denk dat er zeker meer is dan wij zullen begrijpen, simpel weg omdat er veel verschillenden manieren zijn dingen te zien.. en nooit iemand alle verschillende mogelijkheden kan beheren. Daarbij denk ik ook dat er minder is dan wij denken, dat heeft fantasie, deze fantasie maakt het leven dragelijk omdat je de dingen mooier maakt dan ze in werkelijkheid zullen zijn

Mithra - June 22, 2004 10:15 AM (GMT)
QUOTE (M3isSi3j @ Jun 22 2004, 10:51 AM)
. Daarbij denk ik ook dat er minder is dan wij denken, dat heeft fantasie, deze fantasie maakt het leven dragelijk omdat je de dingen mooier maakt dan ze in werkelijkheid zullen zijn

Actief fantaseren kan ook wel eens verruimend zijn ....dacht ik

Delphion - June 22, 2004 10:57 AM (GMT)
Mithra Posted on Jun 22 2004, 11:15 AM
Actief fantaseren kan ook wel eens verruimend zijn ....dacht ik
Helemaal mee eens. Realiteit begint met fantasie( in de gedachtewereld ). Quote van A.Einstein: "Fantasie is belangrijker dan kennis".

deepsea - June 28, 2004 02:41 PM (GMT)
Het hele leven is èèn groot potentieel, het punt is alleen dat wij ons door de mensen om ons heen wijs laten maken laten dat er niets meer is. :ermm:

Ons verstand werkt op dit moment volgens mij op de volgende manier : het is altijd bezig om mentale constructies over de werkelijkheid te maken, ( kooiconstructies ) :lol: vaak zonder dat wij ons er bewust van zijn. Door de eeuwen heen is het echter de tendens van het verstand geworden om beperkend te gaan denken. Om zichzelf grenzen op te leggen. De wereld om ons heen zei altijd : doe niet, blijf af, doe niet zo raar, wat zullen andere mensen daar wel niet van denken ! :mad: Ons bewustzijn is op deze manier steeds meer gekrompen. We lijken dit echter wel vergeten en we zijn dit gekrompen bewustzijn als standaard gaan zien.
Toch komt er bij de meesten wel een vaag gevoel naar boven van : er is meer, toch . . . ?

Er is ook meer, maar om dit te zien moeten we stoppen met onszelf grenzen op te leggen. In plaats daarvan moeten we onbeperkt , grenzeloos gaan denken. Het geheim is om even de aangeleerde grenzen opzij te schuiven, en te kijken naar hoe de wereld er dan uitziet. Alleen in dromen en die dromen uit laten komen - ongeacht van wat men ervan denkt - zit de toekomst

Ik ben er dan ook 100% van overtuigd dat de grootste vraagtekens niet horen achter onze vragen, maar achter onze zekerheden.

Als we dit gaan doen, ons bewust zijn van de beperkte horizon van elk standpunt, gaat er een hele nieuwe wereld open. Dan kun je alles zien wat je wil.

(Ookal vind ik dat de mens al een bizarre hoeveelheid te weten is gekomen!)

@Janna

We weten nog niet een fractie van wat er allemaal om ons heen, maar vooral IN ons zit aan potentieel.

Het leven is gemaakt van illusies. Enkele daaronder zijn " de sterkste jongetjes van de klas ".:mad: Zij zijn het die de "realiteit " vormen. Maar . . . je hoef je niet te laten leiden door " de sterkste jongetjes " toch . . ? Wie niet sterk is moet slim zijn.

M3isSi3j - July 6, 2004 01:53 PM (GMT)
eigelijk is het niet meer dan lochies dat er meer is dan wij denken, de mens gebruikt nog geen 1/3 van zn hersenen dus we zitten nog maar op 1/3 van ons kunnen!

Of is dit iets te makkelijk geconcludeert.. :unsure:

hahaha beetje wel he ^_^

* Hosted for free by InvisionFree