View Full Version: Waarom Is De Aarde Een Bol?

Mysteries van de aarde > Astronomie / Ruimtevaart > Waarom Is De Aarde Een Bol?

Title: Waarom Is De Aarde Een Bol?

Bert Jan - April 27, 2004 09:36 PM (GMT)
Waarschijnlijk is hier een hele logische verklaring voor maar toch weet ik het antwoord even niet.

Ik heb een experiment gedaan.
Als ik een klei bolletje op een stokje prik en ik draai dit stokje zeer snel rond, word het bolletje steeds platter. Waarom word de aarde niet steeds platter dan?

Of past dit experiment niet bij de aarde of spelen er andere krachten een rol?

Wie weet het? :unsure:

DeDenker - April 28, 2004 09:32 AM (GMT)
Het antwoord is dat de aarde geen perfecte bol is. De aarde is inderdaad afgeplat. Het zal wel met de interne zwaartekracht te maken hebben dat de aarde geen pizza is.

arqrex - April 28, 2004 09:58 AM (GMT)
Als ik een klei bolletje op een stokje prik en ik draai dit stokje zeer snel rond, word het bolletje steeds platter. Waarom word de aarde niet steeds platter dan?

Ik denk dat je die snelheid niet met de omwentelingen van de aarde kan vergelijken. De aarde draait immers niet zo snel dat de korst gigantisch naar buiten wordt gedrukt. Wel iets natuurlijk en dat is dan ook weer het antwoord van DeDenker. De aarde is niet perfect bolvormig maar stiekem toch "ovaal". Hier hebben de magnetische velden ook weer wat mee te maken. En natuurlijk ook de zwaartekracht. Maar ik heb wel vernomen dat de aarde eigenlijk sinds de jaren 80 sneller is gaan draaien. En daardoor vlakt hij tegenwoordig meer af dan pak hem beet 80 jaar geleden. :unsure:

hadewey81 - April 28, 2004 04:41 PM (GMT)
nou in termen van tijd en ruimte bewegen we heus niet zo snel.....

als je in een gewichtsloze, dus zwaartekracht ontbreekt, ruimte een vloeibaar iets loslaat, vormt het bolletjes. en langzaam zal dat gaan stollen, net als de aarde dat deed, en dan droogt de substantie dus in ronde vorm op......ik denk dat het komt omdat de druk overal om het object heen gelijk is, en de snelheid te verwaarlozen........denk ik....

bovendien is de aarde niet eens perfect rond, maar "dijt" de aarde ter hoogte van de evenaar een beetje uit, net als bij jouw kleibolletje. alleen minder extreem.

dat denk ik.hihi ^_^

Hosted for free by InvisionFree