Title: Genetische Diversiteit
Lex - April 13, 2004 08:50 PM (GMT)
De genetische diversiteit bij mensen is heel klein. Dat zou zo zijn omdat vroeger de mensheid ooit bijna uitgestorven zou zijn geweest, en er nog maar een heel kleine groep mensen waren. Wij zijn dus allemaal afstammelingen van die heel kleine groep mensen, en daarom is er zo weinig diversiteit.
Stel nu dat dat niet was gebeurd, en dat er wel meer diversiteit zou zijn. Dan zouden de verschillen tussen verschillende rassen toch veeel groter zijn. Stel u voor dat de verschillen tussen mensen onderling vergelijkbaar zouden zijn met de verschillen tussen hondenrassen!
Zouden we dan in een soort wereld leven zoals in Lord of the Rings? Met dwergen, en elfen en nog 10tallen rassen? B)
Tardis - April 13, 2004 09:09 PM (GMT)
Dan zou er vast oorlog tussen de rassen uitbreken en uiteindelijk 1 soort overblijven, met heel weinig genetische diversiteit als gevolg. Zoals in de huidige situatie, misschien is een dergelijke rassenoorlog wel de oorzaak? Toch zou het wel lollig zijn als we mensen gingen fokken met een mooie vacht, of hangoren.
Janna - April 13, 2004 09:33 PM (GMT)
Ja of met een hele goeie neus. Mevrouw, politie, stopt u maar even, mag ik even aan uw tas ruiken? :rolleyes:
Lex - April 14, 2004 08:12 PM (GMT)
Of met vandat vel teveel. En dan hebt ge van die fotomodellen in de playboy staan :blink:
Mach 10 - April 15, 2004 10:09 AM (GMT)
Even een reactie op de diversiteit.
Er is minder genetisch diversiteit tussen alle mensen op aarde als er zit tussen 55 chimpansees die in een troep leven.
Edit: Linkje gevonden
LinkjeEr is zelfs een Engelse bioloog die beweert dat alle mensen wiens voorouders al Europeaan waren, afstammen van 7 vrouwen (ik meen dat hierover een artikel in Wetenschap van de volkskrant stond).
Om terug te komen op de totale diversiteit van de mensheid; ongeveer 71.000 jaar gelden is er waarschijnlijk een gigantische vulkaan uitbarsting geweest (of een aantal) waardoor een zogenaamde vulkanische winter begon (door gebrek aan zonlicht) die zes jaar aanhield. Deze winter werd gevolgd door een ijstijd van 1.000 jaar, de koudste ijstijd uit de geschiedenis. Hierna bleven er naar schating 1.500 - 15.000 mensen over
Edit: Bioloog Heet Bryan Sykes, hij schreef dit in zijn boek Seven Daughters of Eve.
Tardis - April 15, 2004 10:51 AM (GMT)
| QUOTE |
| Bioloog Heet Bryan Sykes, hij schreef dit in zijn boek Seven Daughters of Eve. |
Die staat hier in de boekenkast, nog steeds niet aan toegekomen om te lezen. Ben net begonnen aan The Journey of Man (a genetic Odyssey) van Spencer Wells. Dat boek geeft een beschrijving van de verspreiding van de mens over de Aarde aan de hand van DNA onderzoek. Ik kom er later op terug als ik het boek uit heb.
Mach 10 - April 15, 2004 10:57 AM (GMT)
Oh dat lijkt me inderdaad intersant. Ik ben benieuwd wat dat boek zegt over hoeveel stromen er uit Afrika kwamen. En over dat wij van uit de Kaukusus (of hoe je het ook schrijft) naar Europa zijn getrokken
Moeten we het in een nieuwe topic tzt over hebben
hadewey81 - April 15, 2004 05:45 PM (GMT)
zou er na verloop van jaren niet gewoon een nieuw ras wezens onstaan? dat we het met iedereen doen en dat er dan een soort neiuw mensenras ontstaat?
Mach 10 - April 15, 2004 08:58 PM (GMT)
Als je Darwin mag geloven (waar ik eigenlijk een beetje van ben afgestapt maar dat komt nog in een andere post) zou je verwachten dat er al lang verschillende soorten zouden zijn. Immers soorten ontataan door een afsplitsing van een kleine groep van de grote genepoel. Aangezien de 6 miljard mensen nu minder verschillen dan een troep van 55 apen, kun je met recht spreken over een kleine genepoel. Vooral in vroegere tijden toen er veel geisoleerde stammen waren was de kans dus zeer groot dat er nieuwe soorten zouden ontstaan. Waarom is dit niet gebeurd? Gekke Darwin
hadewey81 - April 15, 2004 09:10 PM (GMT)
:huh: darwin had nog geen internet...... :lol:
Lex - April 15, 2004 10:03 PM (GMT)
| QUOTE |
| Er is zelfs een Engelse bioloog die beweert dat alle mensen wiens voorouders al Europeaan waren, afstammen van 7 vrouwen |
Er stond toevallig vandaag een artikel over Bryan Sykes in De Standaard. En daar staat in dat die 7 vrouwen ook nog eens van 1 enkele vrouw afstammen :P
| QUOTE |
| Vooral in vroegere tijden toen er veel geisoleerde stammen waren was de kans dus zeer groot dat er nieuwe soorten zouden ontstaan. Waarom is dit niet gebeurd? |
De indianen zijn toch op "korte" tijd wel redelek wat veranderd. Ze hadden dacht ik geen gezichtsbeharing. En ze waren niet bestand tegen de griep.
Geen grote verschillen, maar toch kleintjes he :P
En misschien is het juist doordat er zo'n kleine diversiteit is dat het moeilijker is voor mensen om nieuwe soorten te onstaan?
(heeft er trouwens iemand The Time Machine gezien (of gelezen)?)
Mach 10 - April 16, 2004 04:36 AM (GMT)
Dat is geen erg Darwanistische gedachte
Het niet kunnen krijgen van gezichts beharing is niet uniek voor indianen en komt in delen van Azie ook voor. Tevens zijn Aziaten over het algemeen uitgerust met een minder prominente baardgroei dan bijvoorbeeld west Europeanen.
Het feit dat niet alle indianen (anders waren ze namelijk helemaal uitgestorven) niet tegen bepaalde ziektes kan, betekent alleen dat deze ziektes nooit eerder daar zijn itgebroken. In Eur-Azie en Afrika hebben deze ziektes namelijk al langgeleden de mensen die er niet tegen konden opgeruimt. Deze ziektes zijn dus ontstaan (of hebben zich pas over noord azie verspreid) toen de scheiding tussen Azie en Amerika (en mogelijk de ijsbrug tussen Europa en Amerika) niet meer bestond.