Title: Lake Vostok
Lex - April 12, 2004 11:36 PM (GMT)
Voor wie het niet kent:
Dat is een groot meer onder het ijs van antarctica. Men weet niet exact waarom er daar een meer is en waarom het niet bevroren is maar men weet wel dat het te maken kan hebben met de druk van het ijspaket erboven, de warmte van de aarde en met de wrijvingskrachten van de ijslaag die langsaanaan over het meer schuift.
Dit meer is dus al heeeeeel lang totaal afgesloten van de buitenwereld en men weet niet juist wat men er gaat aantreffen.
Misschien leven dat helemaal los van de rest van de wereld is ontwikkeld en zo vreemde, buitenaards lijkende levensvormen kan hebben opgeleverd.
Men weet ook niet wat er gebeurd als men tot bij het meer zou boren. Wij zouden perongeluk het meer kunnen besmetten en alle levensvormen die er leven perongeluk uitroeien. Of omgekeerd, dat er diep in het ijs microbes leven die levensgevaarlijk zijn voor mensen
En sommigeven vrezen ook dat er een grote opstappeling van gassen is en dat er een grote ontploffing kan zijn als men tot bij dit gas boort.
----> Ik dacht dat dit misschien wel een leuke discussie kon zijn :lol:
hadewey81 - April 13, 2004 08:38 AM (GMT)
als er leven zou kunnen zijn, betekent dat dat er ook een bepaalde zuurstof aanvoer zou moeten zijn.....toch? weet je daar misschien meer over?
dittis iig wel erg interessant.......zullen we daar naartoe voor de bijeenkomst :lol: B)
arqrex - April 13, 2004 08:52 AM (GMT)
| QUOTE |
| als er leven zou kunnen zijn, betekent dat dat er ook een bepaalde zuurstof aanvoer zou moeten zijn.....toch? |
Volgens mij is dit niet strikt noodzakelijk. Ze hebben een aantal jaar geleden toch een organisme gevonden wat zonder zuurstof vrolijk verder leefde. :unsure: Oke dit was een soort bacterie oid maar ook dat is leven. :huh:
| QUOTE |
| dittis iig wel erg interessant.......zullen we daar naartoe voor de bijeenkomst |
Sgoed, maar wie neemt de warme chocolademelk mee? ;)
Maar om ook te reageren op dit bericht. Ik denk niet dat er organismen onderzitten die levensbedreigend zijn voor de mens. :ermm: In deze tijd van vervuiling en ziekten zijn wij inmiddels wel wat gewend ;) Denk zelf eerder aan bewijzen van een hoge intelligentie die ooit op aarde heeft bestaan :D :yes: ^_^
Maar ik denk niet dat wij ooit te weten komen wat er nu echt afspeeld op die sneeuw/ijsvlakte (of eronder :cry: ) Maar mij lijkt dat het laatste stuk ijs ook al aanwijzingen moet bevatten van de samenstelling aan de onderkant. :unsure:
En waarom dat water nog niet bevroren is. :blink: :blink: Zit misschien onder de vorstgrens. :D
Janna - April 13, 2004 09:21 AM (GMT)
Het zou toch wel stom zijn als door een paar nieuwsgierige mensen een populatie excentrieke (misschien wel zeer tevreden) diertjes ten onder zou gaan. Niet dat ik het zelf niet wil weten, maar toch, laat dat meertje lekker zitten zoals het zit, misschien breken de inwoners zelf op een dag wel uit, als ze groot en sterk zijn. :rolleyes:
Lex - April 13, 2004 10:38 AM (GMT)
| QUOTE |
| als er leven zou kunnen zijn, betekent dat dat er ook een bepaalde zuurstof aanvoer zou moeten zijn.....toch? |
Als er water is, dan is er toch zuurstof, want water is opgebouwd uit waterstof en zuurstof. Vissen moeten toch ook niet bovenkomen om te ademen :P
En de ijsvlakte boven het meer schuift langzaamaan over het meer, dus er wordt steeds nieuw ijs aangevoerd.
| QUOTE |
| Het zou toch wel stom zijn als door een paar nieuwsgierige mensen een populatie excentrieke (misschien wel zeer tevreden) diertjes ten onder zou gaan. Niet dat ik het zelf niet wil weten, maar toch, laat dat meertje lekker zitten zoals het zit, misschien breken de inwoners zelf op een dag wel uit, als ze groot en sterk zijn. |
Maar volgens mij is men van plan er binnenkort te gaan boren. Hopelek zijn ze een beetje voorzichtig :P
DeDenker - April 13, 2004 02:02 PM (GMT)
| QUOTE (Lex @ Apr 13 2004, 11:38 AM) |
Als er water is, dan is er toch zuurstof, want water is opgebouwd uit waterstof en zuurstof. Vissen moeten toch ook niet bovenkomen om te ademen :P
|
Ik ben blij dat die smiley erachter staat, want het is best een domme opmerking B)
Mach 10 - April 15, 2004 09:43 AM (GMT)
a ) Vissen ademen zuurstof en andere gassen in die in het water zijn opgelost, deze gassen komen in het water door; 1) stroming waardoor lucht door het water wordt gemengd, 2) Door organisme (planten, vissen etc) die een natuurlijke zuurstof cyclisch en natuurlijke koolstof cyclisch instandhouden, 3) gassen die vrijkomen tussen het gesteente of door oplossing van gesteente.
In het geval van Vostok lijken optie 1 en 2 het meest logisch
B ) Uitgaande van een theorie uit begin vorige eeuw over het plots verschuiven van de hele land massa (ben de naam kwijt van de bedenker van de theorie) 12.500 jaar geleden (10.500 jaar voor Christus, einde laatste ijstijd, tijd gekoppeld ondergang Atlantis, bouw sfinx etc etc, kort om een belangrijke tijd die ik nog heel vaak zou noemen op dit forum), zou een groot gedeelte van Antarctica een zeer goed klimaat hebben gehad (dit zo ook de stelling ondersteunen dat Atlantis op Antarctica zou hebben gelegen, maar daar gaat het hier niet over). Hierdoor zou het Vostok meer pas 12.500 jaar geleden geleidelijk onder het ijs zijn beland en zal het leven toch niet zou heel vreemd zijn.
Lex - April 15, 2004 09:44 PM (GMT)
a) ik zou eerder denken optie 2 en 3, want het water in lake vostok komt niet in aanraking met lucht. Maar wel met ijs natuurijk, waar dan weer lucht kan inzitten <_<
b)Ja op 15 000 jaar zullen grote beesten niet veel evolueren, maar microben en bacterien planeten zich veel sneller voort en veranderen dus ook sneller. Dat zou bv de geneeskunde veel kunne helpen.
hadewey81 - April 15, 2004 10:03 PM (GMT)
Mach 10 - April 16, 2004 04:28 AM (GMT)
Sorry ik had me vertyped en bedoelde optie 2 en 3.
Inderdaad 15.000 jaar is voor bacterien genoeg om door te evolueren, maar de vraag is of het spectaculeer zal zijn.
Voor evolutie maakt het namelijk voor bacterien niet uit of ze geisoleerd zijn, isolatie heeft alleen maar nut om een kleine groep te scheiden van een grote genepoel. Aangezien bacterien zich voortplanten door celdeling is elke bacterie al gescheiden van de grote genegroep.
Lex - April 18, 2004 01:15 PM (GMT)
Ja maar deze bacterien zijn misschien 15000 jaar geleden gescheiden van de rest, en hebben nu in heel extreme omstandigheden moeten overleven. Dus moeten ze zich aangepast hebben op een of andere manier (als ze nog leven natuurlijk). Hoe ze zich aangepast hebben kan weer iets heel nieuw zijn.
Zoals men vroeger dacht dat alle leven licht nodig had, tot men bacterien vondt die ook zonder licht overleefden.
Zo kan men hier misschien nieuwe ontdekkingen doen.