View Full Version: Remote Viewing

Mysteries van de aarde > Paranormaal en UFO's > Remote Viewing

Title: Remote Viewing

Bert Jan - March 29, 2004 01:06 PM (GMT)
Wat is Remote Viewing?

De term "remote viewing" werd in 1974 door Targ en Puthoff gebruikt om het vermogen aan te duiden om gebeurtenissen of objecten op geruime afstand waar te nemen zonder hierbij gebruik te maken van de gekende zintuigen of communicatiekanalen.

Denk je dat dit mogelijk is?

:unsure:

Janna - March 29, 2004 02:05 PM (GMT)
Ehm... Heb je geen voorbeeld? Ik snap er niet zoveel van.

Bedoel je nog onontdekte zintuigen?

arqrex - March 29, 2004 02:14 PM (GMT)
dacht dat bij het overlijden een soort van Remote Viewing voorkwam. Of is dit weer wat anders. :unsure:

Anders heb ik ook geen flauw benul waar je het over hebt BertJan. :no:

Bert Jan - March 29, 2004 02:17 PM (GMT)
Extra informatie betreffende het onderwerp: Remote viewing
Bron van artikel: nieuws-platvorm

Wat is Remote Viewing?
De term "remote viewing" werd in 1974 door Targ en Puthoff gebruikt om het vermogen aan te duiden om gebeurtenissen of objecten op geruime afstand waar te nemen zonder hierbij gebruik te maken van de gekende zintuigen of communicatiekanalen.

Bij hun onderzoek maakten zij gebruik van de hierna beschreven methode. Een proefpersoon bevindt zich in het labo en heeft gedurende het gehele experiment een experimentator bij zich. Geen van beiden heeft tot het eind van de sessie de mogelijkheid tot communicatie met de buitenwereld. Intussen wordt door een andere experimentator een doellocatie gekozen uit een verzameling mogelijke doelen (targetpool). Vervolgens begeeft hij zich naar de gekozen plaats. Daar aangekomen brengt hij een kwartier door met het aandachtig bekijken van die plek. In het labo wordt vervolgens aan de proefpersoon gevraagd om met zijn poging te beginnen om te achterhalen waar de experimentator zich bevond. Tijdens deze poging mag de proefpersoon zijn relaas aanvullen met notities en tekeningen.

Nadien worden er foto's van de doellocaties voorgelegd waaruit de proefpersoon de juiste foto moet kiezen. Na afloop van het experiment en na bespreking van het resultaat, gaat de persoon de juiste doellocatie bezoeken. Het verslag van deze sessie wordt samen met de tekeningen naar onafhankelijke beoordelaars gezonden. Deze beoordelaars bezoeken op hun beurt alle locaties uit de serie doellocaties en geven een volgnummer aan de locaties naarmate ze min of meer overeenkomen met de beschrijvingen van de proefpersoon.

Positief resultaat
Het experiment slaagt wanneer de beoordelaars - door de beschrijvingen die werd gegeven door de proefpersoon - de juiste doellocatie kunnen aanduiden. Targ enPuthoff deden 51 sessies met 9 proefpersonen en de resultaten waren zeer significant. Ander onderzoek zoals bijvoorbeeld het experiment van Schlitz en Gruber in 1980, waarbij de experimentator en de proefpersoon zich op verschillende continenten bevonden, vertoonde sterk significante resultaten. Volgens een meta-analyse van Radin in 1997 vertoonden de remote-viewingexperimenten een positief resultaat.

Onzin?
Niet echt, want gegin jaren '70 ondersteunde de CIA een programma om te onderzoeken of deze vorm van buitenzintuiglijke waarneming (Extrasensory Perception, ESP) van nut kon zijn bij het vergaren van inlichtingen. Het programma bestond uit laboratoriumonderzoek uitgevoerd aan het Stanford Research Institute (SRI) onder leiding van Harold Puthoff en Russel Targ. Daarnaast werden helderzienden ingeschakeld om informatie te geven over doelen waar de inlichtingendienst belang in stelde. Ondanks een aantal treffende resultaten brak de CIA dit programma eind jaren '70 af (zeggen ze), omdat het te weing opleverde en niet consequent was. Machines zijn voorspelbaar maar mensen niet.

:yes:

arqrex - April 6, 2004 09:54 AM (GMT)
Heb nog een erg lang stukje gevonden over Remote Viewing Bert Jan.
Heb het nog niet gelezen, maar wellicht dat je dit stukje kunt gebruiken. :unsure:

Dus hier de link:

Remote Viewing - Espionage.

Janna - April 6, 2004 11:09 AM (GMT)
Ik heb de link van argrex ook niet gelezen, maar het verhaal over die proef vind ik eigenlijk niet zo verbijsterend. Ik snap niet wat er bijzonder aan is?

Door uitgebreid te vragen, notities en tekeningen kun je je best een redelijk beeld vormen van een omgeving lijkt me.

DeDenker - April 6, 2004 01:50 PM (GMT)
De notities en tekeningen worden gemaakt door de persoon die in een afgesloten kamertje zit. Hij tekent en noteert wat hij ziet door de ogen van de ander. Hij vormt zich dus geen beeld adhv de tekeningen, maar andersom.
De proefpersoon 'ziet' dus dingen die hij niet met zijn ogen kan zien, vaak ziet de proefpersoon ook dingen die hij niet kan weten. Dat is best heel bijzonder lijkt me :yes:

arqrex - April 6, 2004 01:56 PM (GMT)
Pffff. Zo ik heb mijn eigen link gelezen. Allemachtig wat een lap tekst was dat joh. :blink: Maarruh ben het met DeDenker eens dat dit een heel bijzonder onderwerp is. :yes: En wat volgens mij vaker gebruikt wordt dan ons lief is. ;)

Janna - April 6, 2004 03:31 PM (GMT)
Oh ja, dan is het zeker wel bijzonder. Verkeerd begrepen sorry.

Misschien is het een soort onbewuste telepathische informatie-overdracht. Om het even leuk te betermen. Maar ik zou niet weten hoe dat mogelijk is.

QUOTE (arqrex)
:yes: En wat volgens mij vaker gebruikt wordt dan ons lief is.

Hoe bedoel je?

DeDenker - April 6, 2004 03:42 PM (GMT)
Dit heeft eigenlijk veel te maken met uittreden (zie topic over wat maakt mij(n) ik?).

Stel je voor, dat alles doorspekt (ik weet even geen beter woord) is met alle informatie die er is. Dan zouden de hersenen een instrument kunnen zijn dat naar believen informatie uitkiest en tot zich neemt. Meestal gebeurt dit via de bekende zintuigen, maar misschien zijn er nog wel meer manieren waarop de hersenen de informatie kunnen aftappen. Op deze manier kun je dingen 'zien', die je niet kunt zien. Je hersenen halen gewoon andere informatie uit de 'ether'.

(ik zet dit stukje tekst ook even in de topic over het 'ik')

arqrex - April 6, 2004 04:58 PM (GMT)
Hoe bedoel je?

Nou die lap tekst waar ik het over had gaat hoofdzakelijk over de toepassing van Remote Viewing op spionage vlak. Vandaar mijn zinnetje:

En wat volgens mij vaker gebruikt wordt dan ons lief is.

;) :lol:

Dit heeft eigenlijk veel te maken met uittreden

Zou idd wel een vorm van uittreden kunnen zijn. Of telepatie, ik bedoel een soort kanaliseren via onbewust iemand die daar ter plaatse aanwezig is. Maar kan de plank ook finaal misslaan. :unsure: ^_^

Tardis - April 6, 2004 09:07 PM (GMT)
Ik heb het zojuist gelezen en het eerste dat in me opkwam was dat het me deed denken aan de psychologische oorlogvoering tijdens de koude oorlog. Zo waren er experimenten met paragnosten in onderzeeboten, altans dat gerucht deed de ronde, men zocht naar mogelijkheden om te navigeren zonder de sonar installatie te gebruiken. De inlichtingendiensten en de contraspionage speelden elkaar valse informatie toe, dus wat er van waar is zullen we nooit helemaal te weten krijgen. Sinds de koude oorlog is verloren door de Sovjet Unie hoor je hier eigenlijk niets nieuws meer over.

Ik weet niet wat ik van de verhalen over het inzetten van paragnosten moet denken, als men zo ver is met remoteviewing als volgens het geruchtencircuit wordt beweerd, begrijp ik niet goed waarom het nog steeds onduidelijk is waar een terrorist als Bin laden zich schuil houdt.
Ik denk dat er wel mee geëxperimenteerd is, zeker tijdens de koude oorlog, maar dat de resultaten in de praktijk niet zo bruikbaar zijn als men had gehoopt.

DeDenker - April 7, 2004 06:53 AM (GMT)
QUOTE (Tardis @ Apr 6 2004, 22:07 PM)
Ik weet niet wat ik van de verhalen over het inzetten van paragnosten moet denken, als men zo ver is met remoteviewing als volgens het geruchtencircuit wordt beweerd, begrijp ik niet goed waarom het nog steeds onduidelijk is waar een terrorist als Bin laden zich schuil houdt.

Ik denk persoonlijk dat bin laden helemaal niet bestaat. Zijn persoon doet me erg denken aan de staatsvijand in orwells 1984, ten minutes of hate enzo. De amerikaanse regering wil graag dat de bevolking een vijand heeft, zodat ze zich minder druk maken over de binnenlandse problemen.
Als bin laden wel bestaat, dan is ie hoogstwaarschijnlijk al dood. (denk ik)

Tardis - April 7, 2004 12:25 PM (GMT)
Dat is inderdaad een mogelijkheid. Ik kan me zelfs nog voorstellen dat de banden met de stem van Bin Laden die naar Al Jazeera worden gestuurd door de geheime dienst zijn gemaakt met het doel om de zaak aan de gang te houden. Ik hoop van niet eigenlijk, dat zou wel heel erg ziek zijn. Het laatste bericht dat ik hoorde over Afganistan was dat er in een bepaalde streek opvallend hevig verzet tegen de Amerikaanse troepen was, men denkt dat Bin Laden (als hij nog leeft) of een andere belangrijke topfiguur zich daar schuil houdt.

SHREK - April 7, 2004 08:51 PM (GMT)
Ik heb nog een link gevonden over remote viewing. Het is een boekbespreking van het boek ‘Psychic Warrior’ van David Morehouse.

De schrijver (een ex-soldaat) beschrijft zijn training in remote viewing en zijn ervaringen tijdens zijn werk voor een spionagedienst van het leger.

Het zijn soms wel heel erg vreemde ervaringen...

Delphion - April 7, 2004 10:27 PM (GMT)
Bedankt voor de link, Shrek. Ik heb wel eens wat gelezen over deze man , ja. :yes:

Aganlex - May 12, 2004 06:29 PM (GMT)
Ik heb ook nog een link voor RV:
Monroe Institute

Keesb - June 6, 2004 06:25 PM (GMT)
Er is een boek op de markt welke geschreven is door een oud-medewerker van deze sessies. Deze wist in zijn boek ook te vertellen dat met "Remote Viewing" afstanden afgelegd konden worden die ons verstand te boven gaan. Bovendien zijn er aanwijzingen geweest dat het de tijd kon overbruggen, zo wel vooruit als achteruit.
Hoewel je moet uitgaan van de waarnemer en zijn "zicht" blijft het mysterieus genoeg en zla het verder onderzocht moeten worden. Desondanks, als de CIA hiet geen gebruik meer van maakt, is dat geen reden genoeg om te denken dat het niet werkt?

Hosted for free by InvisionFree