Een bijzondere gebeurtenis aan de sterrenhemel in de komende dagen.
Een parade van planeten zal aan de avondhemel te zien zijn.
Mercurius, Venus, Mars, Saturnus en Jupiter zullen de komende weken op één lijn te zien zijn, deze planeten zijn normaal ook met het blote oog te zien. Meestal kun je ze echter niet allemaal tegelijk waarnemen, dit gebeurt slechts een of twee keer in de tien jaar, aldus Terence Dickinson, editor van het Sky News een Canadees tijdschrift over astronomie en sterrenkijken.
De positionering van de planeten is erg bijzonder, het heeft verder geen astronomische betekenis maar het is een erg mooi gezicht. De maan staat vlak boven de horizon en staat op dezelfde lijn als de planeten.
De dagen dat het het beste te zien zal zijn, zijn van aankomende maandag tot 2 april. Het beste tijdstip om te kijken is ongeveer een uur na zonsondergang. Mercurius zal een beetje rechts onder de zon te zien zijn. morgen zal Venus direct naast de maan te zien zijn, dit zijn de twee helderste objecten aan de sterrenhemel.
Het is alsof de maan de komende dagen een aanwijzer is voor de planeten. Mr. Dickinson zegt dat hij zich niet kan herinneren dat dit, in de 40 jaar die hij aan het sterrenkijken is, ooit zo duidelijk is voorgekomen.
bron: rense
| QUOTE |
| Het beste tijdstip om te kijken is ongeveer een uur na zonsondergang. Mercurius zal een beetje rechts onder de zon te zien zijn |
:huh: :huh:
Hoe kan ik die zien dan, als hij onder de zon te zien is na zonsondergang
:blink: :blink: :blink:
Maar ik zal de lenzen van mijn sterrenkijker eens oppoetsen voor een nadere bestudering van dit heugelijke feit. ;)