Title: Witte Gaten?
Bert Jan - March 23, 2004 01:03 PM (GMT)
Ik moest laatst aan iets vreemds dingen toen ik over zwarte gaten nadacht... :mellow:
Als zwarte gaten bestaan, waarom bestaan er dan geen witte gaten?
Een wit gat kan een gat zijn waar licht vanuit gaat en die weinig tot geen zwaartekracht heeft.
Kan ik een ster dan beschouwen als een wit gat? :unsure:
Tardis - March 23, 2004 02:57 PM (GMT)
Wat je beschrijft lijkt op een quazar. Quazars zijn zeer ver weg staande objecten die onvoorstelbare hoeveelheden materie de ruimte in spugen. Een tijd geleden dacht men dat zwarte gaten en quazars via wormgaten met elkaar in verbinding staan, tegenwoordig heeft men die theorie weer los gelaten. Of er iets bekend is over de massa van quazars weet ik niet.
Door mijn idee over de huidige vorm van het universum en hoe wij het (vervormd) zien denk ik dat quazars te maken hebben met het ontstaan van het universum, misschien is het een restje oerknal dat we nog net kunnen zien.
Aganlex - March 23, 2004 07:57 PM (GMT)
Ik denk niet dat je sterren als witte gaten kunt bestempelen, want sterren hebben over het algemeen een zeer grote zwaartekracht, kijk maar naar de zon:
Die kan tot zeker 6.000.000.000 km een planeet in z'n baan houden, ook al is die klein. ^_^
Als je naar Neptunus zou kijken is het resultaat beter :P
Ik denk dat Tardis meer in de goede richting zit.
Maar, hoe kunnen wetenschappers het bestaan van wormgaten bewijzen? :huh:
Tardis - March 23, 2004 10:53 PM (GMT)
Het concept van het wormgat was bedacht om de relatie tussen zwarte gaten en quazars te leggen. Een wormgat is een theoretisch verschijnsel, dat door S.F. schrijvers en filmers dankbaar gebruikt is om snel door het universum te reizen zoals in de film 'Contact'.
Waar een wormgat begint, waar het eindigt en wat er tussen die twee eindjes gebeurt is totaal onbekend. Als wormgaten überhaupt al bestaan.
Keesb - June 24, 2004 09:45 AM (GMT)
De theorie van een zwart gat als wormhole of reisdoorgang te gebruiken gaat altijd mank. Het is gebaseerd op een in en uitgang, beide een zwart gat. En leren we nu juist niet dat niets aan een zwart gat kan ontsnappen?
Een wit gat: lees uitgang in dit geval, is helemaal geen slecht idee! In de natuur heeft immers alles een tegenpool. Positief-negatief, linksom-rechtsom, zwart-wit.
Wie weet, Bert Jan, heb jij wel HET antwoord gevonden, waar ze allemaal op zoek naar zijn! Nu nog even vinden :blink:
Tardis - June 26, 2004 02:51 AM (GMT)
Voor alle duidelijkheid wil ik nog even vermelden dat de naam 'zwart gat' door de meeste wetenschappers betreurd wordt omdat het helemaal geen gat is. Het is - kort gezegd - een onder zijn eigen massa bezweken super grote ster. Het is dus niet de ingang van een tunnel, maar een extreem zwaar object waar je tegen te pletter slaat.
hadewey81 - June 26, 2004 08:28 AM (GMT)
| QUOTE (Tardis @ Jun 26 2004, 03:51 AM) |
| ....... maar een extreem zwaar object waar je tegen te pletter slaat. |
auw....... :cry:
Keesb - June 28, 2004 08:27 PM (GMT)
Quote: Voor alle duidelijkheid wil ik nog even vermelden dat de naam 'zwart gat' door de meeste wetenschappers betreurd wordt omdat het helemaal geen gat is. Het is - kort gezegd - een onder zijn eigen massa bezweken super grote ster. Het is dus niet de ingang van een tunnel, maar een extreem zwaar object waar je tegen te pletter slaat.
En daar wordt de theorie extreem hard verpletterd. Het was ook maar een idee!
Delphion - June 28, 2004 10:10 PM (GMT)
| QUOTE |
| En daar wordt de theorie extreem hard verpletterd. Het was ook maar een idee! |
Ik vond hem wel leuk bedacht. ;)