View Full Version: Topic Over De Islam

Mysteries van de aarde > Filosofie / Theologie / Theosofie > Topic Over De Islam

Title: Topic Over De Islam

SHREK - March 17, 2004 08:20 PM (GMT)
Ik heb dit topic gestart, omdat ik hier zelf graag wat meer van wil weten en/of over wil discusiëren. In het topic Waarom leven we plaatste Moonwalker het hieronder geciteerde bericht...

QUOTE (Moonwalker)
Hoi Shrek,

Nou heb je eindelijk een moslim ontmoet!  ;)

Je hebt gelijk wat betreft je antwoord. Het waarom van de op te volgen leef regels van de islam...Hmm...

Laten we eerst beginnen met de vijf plichten van de islam ook beter bekend onder de naam "Vijf zuilen van de islam"

1_ Geloofsgetuigenis.. ("Ik Geloof dat er geen god is dan Allah en dat Mohammed VZMH zijn profeet is")
2_Bidden (5 keer per dag)
3_Hajd (Bedevaart naar de mekka met de bijbehorende rituelen)
4_Het vasten (In de maand ramadan)
5_Welzijnsbijdrage (Oftewel de zakaat..)

Dat zijn de belangrijkste plichten om een moslim te zijn. Waarom? Met de geloofsgetuigenis laat je echt zien dat je gelooft dat er alleen maar 1 god is en dat Mohammed de laatste profeet is.

Het bidden is om god (Allah) te herinneren. Tijdens het gebed worden ook je zonden vergeven, niet allemaal natuurlijk, maar alleen de zonden waar jij zelf vraagt om vergeven te worden en die moet je uit je hart menen. En 5 keer per dag bidden is vooral om een paar momenten met god samen te zijn en je Hem laat zien dat je wel aan hem denkt.

Tijdens de bedevaart worden al je zonden je vergeven. Je begint als het ware met een schone lei. Maar het moet niet zijn dat je in je hoofd denkt van: "Ik ga lekker zondigen en daarna ga ik op bedevaart om mijn zonden te laten verdwijnen." Dat is onzin...Bedevaart kent ook heel veel rituelen. Je mag bijvoorbeeld niet op bedevaart als je een ruzie hebt met iemand die je kent. Ook al is het zijn fout dan moet je het bijleggen voordat je op bedevaart kunt.

Het vasten is niet alleen om ons dichter bij de armen te brengen in de wereld en te voelen wat zij voelen...Nee...Het is ook om ons van onze zonden af te houden. Je moet zowel lichamelijk als geestelijk vasten. Behalve niet eten, niet te drinken en niet te roken, mag je natuurlijk ook niet denken aan sex, versieren van vrouwen enz... De hele maand moet je je onthouden van iedere vorm van sex. Zowel lichamelijk als geestelijk. Bovendien is het voor moslims en vooral jongeren aan te raden om ook zonder ramadan te vasten. Dat houdt ze af van de lust zonde.

Welzijnsbijdrage is dat je 10% van wat je bezit uitgeeft aan de armen iedere jaar. Je maakt een balans van wat je bezit, trekt er 10% vanaf en geeft dat aan de armen. Het is niet alleen maar 1 keer per jaar...natuurlijk mag je het hele jaar geld weggeven en onze grootste voorbeeld is onze profeet die zelf zijn eten aan armen weggaf en sliep met lege maag. Wat duidelijk moet zijn is dat de materiële waarden van deze wereld niets voorstellen. Geef zoveel je kunt, want dat krijg je dubbel en dwars terug in het volgende leven.

Behalve deze 5 belangrijke regels zijn er natuurlijk de andere regels waar iedereen zich aan moet houden.
Respect voor ouders (vooral de moeder), Niet stelen, niet liegen, geen varkensvlees eten (in een vers van de koran staat dat we een deel van de varken niet mogen eten, maar er staat niet welke deel. De wetenschappers konden het niet eens worden en daarom mag dus de hele varken niet gegeten worden), respect aan andere religies en mensen, geen alcohol of geestverruimende middelen innemen enz...

Als ik dat nu zelf nalees dan zie ik dat veel mensen die zichzelf moslims noemen zich niet aan deze regels houden...Veel mensen zijn de verkeerde kant opgegaan en dat is wel spijtig. Maar ja...iedereen is vrij om te doen wat ie wil in deze leven. Het belangrijkste is niet deze leven, maar het leven erna. Als je nu goed om je heen kijkt zie je hoeveel hebzucht er in deze wereld is. Wat men niet begrijpt is dat hij die dingen niet mee zijn graf inneemt...Wel, de faraos deden dat wel, maar die dingen bleven wel op aarde en gingen niet mee het leven hierna in. Wat je meeneemt van deze leven zijn je daden tegenover andere mensen en wat je allemaal hebt gedaan voor god. Dat is het enige wat telt...

Zo denken de moslims...Als je nog meer vragen hebt, stel ze maar gerust hoor.

Met vriendelijke groeten,

moonwalker

Ik neem aan dat Moonwalker het niet erg vind dat ik het bericht zo in een nieuw topic kopieer (?) misschien dat een link ook volstaat...

SHREK - March 17, 2004 08:47 PM (GMT)
QUOTE (Moonwalker)
Nou heb je eindelijk een moslim ontmoet!  ;)

Prettig kennis te maken :D

QUOTE (Moonwalker)
Met de geloofsgetuigenis laat je echt zien dat je gelooft dat er alleen maar 1 god is en dat Mohammed de laatste profeet is.

Laten we dit er eens uitlichten, Mohammed is de laatste profeet. Dat betekent, naast allerlei andere dingen, ook dat er dus profeten voor Mohammed zijn geweest. Oftewel de Islam heeft al een hele historie doorgemaakt voordat Mohammed ten tonele verscheen. Die historie is natuurlijk verweven met het Arabisch cultuurleven en die is erg rijk en hoogontwikkeld, denk alleen al aan de geneeskunde, architectuur en filosofie.

Nu moeten we natuurlijk wel vaststellen dat sinds de veldtocht van Alexander de Grote het cultuurleven van Klein-Azia een opleving doormaakte, doordat Alexander de Grote overal scholen stichtte, waarin onderwezen werd in onder andere de geschriften van Aristoteles. En dat deze wetenschap pas later door de komst van de Moren via Spanje weer terug het Westen is gebracht (denk bijvoorbeeld aan Paracelsus).

Wie kan misschien iets meer vertellen over de ontwikkeling van de Islam door de tijden heen of over mijn gedachtegang van hierboven?

DeDenker - March 18, 2004 09:09 AM (GMT)
QUOTE (SHREK @ Mar 17 2004, 21:47 PM)
Dat betekent, naast allerlei andere dingen, ook dat er dus profeten voor Mohammed zijn geweest.

Voor zover ik weet zijn dit de profeten uit het oude testament en Jezus (die door de islam dus niet wordt gezien als zoon van god (volgens de islam is hij ook nooit gestorven aan het kruis (dacht ik)))

SHREK - March 18, 2004 09:45 PM (GMT)
Tja, of de Moslims Jezus nu wel of niet als de Zoon van God zien, dat weet ik natuurlijk niet. Ik weet wel wat daarover in de Koran (de 19de Soera) is geschreven, maar hoe ik die tekst precies moet intepreteren, dat weet ik niet...
(Ik heb trouwens wel het idee dat daar staat dat Jezus de Zoon van God is)

Misschien dat Moonwalker ons dat kan vertellen?

Bert Jan - March 19, 2004 12:28 PM (GMT)
Voor zover ik de geschiedenis van de Islam ken...

Naar ik weet is de stamvader van de Islamieten, Ismaël, een zoon van Abram. Hierin moet de scheiding gezocht worden tussen Christenen en Islamieten.

De Moslims beschouwen Jezus als één van de vele profeten en niet als de zoon van God zoals Christenen dat doen. Jezus beschouwen ze als een leermeester. Mohammed noemen ze ook geen zoon van God, maar deze beschouwen ze als de belangrijkste leermeester van hun geloof.

Het verschil tussen het geloof van Moslims en Christenen is dat de Christenen, hoe goed ze hun best ook doen, zonder de genade niet het eeuwig leven kunnen erven. Bij Moslims gaat het erom dat je goed leeft en zo in de hemel kunt komen. Hierin zit een groot verschil.

Het Christelijk geloof heeft als enige religie een redder, hierin verschilt het dus van andere religies, zoals Boedhisten, Moslims, Taoisme,enz.

Delphion - March 29, 2004 09:30 PM (GMT)
Het Christelijk geloof heeft als enige religie een redder, hierin verschilt het dus van andere religies, zoals Boedhisten, Moslims, Taoisme,enz.

Ik dacht toch dat 't Jodendom ook een redder heeft in de vorm van de Messias, dat letterlijk ook heiland en verlosser betekent.

Bert Jan - March 29, 2004 09:33 PM (GMT)
QUOTE (Delphion @ Mar 29 2004, 23:30 PM)
Ik dacht toch dat 't Jodendom ook een redder heeft in de vorm van de Messias, dat letterlijk ook heiland en verlosser betekent.

Nee, het joodse geloof is monotheïstisch, dat betekent dat ze één God hebben. Bij de Christenen is er een heilige 3-eenheid maar bij de Joden is dat er niet.

Om de 3-eenheid voor te stellen wil ik graag een voorbeeld geven:
Een vrouw heeft bijvoorbeeld een functie als moeder voor haar kinderen, vrouw voor haar man en werknemer bij het bedrijf waarin ze werkt. Dit zijn 3 verschillende rollen van de vrouw. Zo zien Christenen, God ook. Vader, Zoon en Heilige Geest.

Delphion - March 29, 2004 09:44 PM (GMT)
Maar 't blijft 1 en dezelfde vrouw en dus ook God.Het Christelijke geloof staat ook bekend als zijnde monotheistisch, maar daar ging 't eigenlijk niet om.Je gaf aan dat 't christendom 't enige geloof met een redder is en die heeft 't Joodse geloof dus ook. :)

Bert Jan - March 29, 2004 09:53 PM (GMT)
QUOTE (Delphion @ Mar 29 2004, 23:44 PM)
Je gaf aan dat 't christendom 't enige geloof met een redder is en die heeft 't Joodse geloof dus ook. :)

Nee, het Joodse geloof kent geen redder.

Zij erkennen Jezus niet als hun persoonlijke verlosser. Ze hebben verder geen profeet of leraar, alleen God.

Delphion - March 29, 2004 09:59 PM (GMT)
http://home.hccnet.nl/am.siebers/reli-joden.html
Op deze site over 't Jodendom valt te lezen:
De Thora bevat de openbaring en leefregels voor het volk. Eens zal er een Messias komen die het Joodse volk terugvoert naar het beloofde land (wat hier letterlijk opgevat moet worden).

Bert Jan - March 29, 2004 10:12 PM (GMT)
QUOTE (Delphion @ Mar 29 2004, 23:59 PM)
Op deze site over 't Jodendom valt te lezen:
De Thora bevat de openbaring en leefregels voor het volk. Eens zal er een Messias komen die het Joodse volk terugvoert naar het beloofde land (wat hier letterlijk opgevat moet worden).

Dat klopt ook wel. Er zal een verlosser terugkomen, maar deze is volgende de Joden nog niet geweest.

Volgens de Christenen is dit Jezus Christus.

Dus de Christenen hebben een verlosser en de Joden verwachten een verlosser, ze hebben er dus nog geen.

Dus is het Christendom nog steeds het enige geloof die een verlosser heeft! ;)

SHREK - March 31, 2004 07:59 PM (GMT)
QUOTE (Bert Jan)
Dus de Christenen hebben een verlosser en de Joden verwachten een verlosser, ze hebben er dus nog geen

Ook binnen het Jodendom zijn er verschilende stromingen. Naar het schijnt zijn er ook Joden, die Jezus Christus dus als Messias zien...

Trouwens kent ook het Hindoeïsme niet Brahma (Vader/God), Vishnu (Schepper/Zoon) en Shiva (Heilige Geest) ???

Bert Jan - March 31, 2004 08:33 PM (GMT)
QUOTE (SHREK @ Mar 31 2004, 21:59 PM)
Ook binnen het Jodendom zijn er verschilende stromingen. Naar het schijnt zijn er ook Joden, die Jezus Christus dus als Messias zien...

Nooit van gehoord, heb je er meer info over? :(

QUOTE (Shrek)
Trouwens kent ook het Hindoeïsme niet Brahma (Vader/God), Vishnu (Schepper/Zoon) en Shiva (Heilige Geest) ???

Dat wist ik niet... :mellow:

Delphion - March 31, 2004 08:40 PM (GMT)
Daar heb ik inderdaad ook wel eens van gehoord. :yes:
Alhoewel 't in het Hindoeisme van de goden wemelt he? ^_^

Tardis - March 31, 2004 09:06 PM (GMT)
QUOTE (Delphion @ Mar 31 2004, 21:40 PM)
Alhoewel 't in het Hindoeisme van de goden wemelt he?

Ja, een stuk of 900.000.000. Die komen allemaal uit Brahman voort, dus kun je het Hindoeïsme ook als monotheistische godsdienst beschouwen. Dat doen de meeste Hindoes ook.

Delphion - March 31, 2004 09:29 PM (GMT)

Ja, een stuk of 900.000.000. Die komen allemaal uit Brahman voort, dus kun je het Hindoeïsme ook als monotheistische godsdienst beschouwen. Dat doen de meeste Hindoes ook.
Dat zijn er nogal wat!Enig idee waarom 't er zoveel zijn?Wel apart trouwens dat 't toch ook weer terug te voeren is tot 1 God.

Tardis - March 31, 2004 10:26 PM (GMT)
Ja het zijn afgeleiden van de ene God (Brahman), al deze 'subgoden' openbaren zich aan ons als aspecten van het leven. Op een grote Nederlandse Hindoe site die jammer genoeg niet meer bestaat las ik het getal 900 miljoen goden. Op andere lees ik 30 miljoen, nog steeds een respectabel aantal, maar het steekt blijkbaar niet op een miljoen meer of minder. Belangrijker in het Hindoeisme is dat alles uit Brahman voortkomt.
Om op de Islam terug te komen, sommige Islamieten erkennen (naast de Islam zelf) het Jodendom, het Christendom en ook het Hindoeïsme als godsdiensten van 'het boek', waarmee men bedoelt dat men vindt dat deze godsdiensten op dezelfde oeroude teksten zijn gebaseerd. Voor Jodendom en Christendom is dat niet zo vreemd, dat deze mensen het Hindoeïsme er ook bij rekenen zal denk ik iets te maken hebben met de opvatting dat alles uiteindelijk tot 1 God is terug te voeren. Zoals bekend denken lang niet alle Islamieten er zo over, zeker de niet verlichte Islamieten vinden het Jodendom en Christendom maar niets, laat staan het Hindoeïsme.

[edit]onderstaand stukje tekst kwam ik op een site over Christendom, Hindoeïsme en Soefisme (mystieke vorm van Islam) tegen, past wel bij de alinea hier boven.
Ook Hindoegeschriften verwijzen naar de komst van andere leraren. Zo wordt Boeddha voorspeld in “Srimad Bhagavatam”, Jezus in “Maha Bhavisya Purana” en Muhammad in “Maha Bhavisya Purana” en “Atharva Veda”. Dit zijn niets anders dan bewijzen, dat ook andere volkeren Goddelijke openbaringen hebben ontvangen. Want hoe kan bijv. Jezus in hindoegeschriften zijn voorspeld, als aan deze geschriften geen Goddelijke openbaring ten grondslag zou hebben gelegen? Hiernaar verwijst de Qur'ân als zij stelt: “Er is geen volk of een waarschuwer is onder hen geweest”. Daarom beveelt de Qur'ân de moslims in de komst van alle eerder verschenen profeten te geloven; zij zijn allemaal afkomstig van één Bron en de verkondigers van één en dezelfde Waarheid.

Delphion - April 1, 2004 11:24 AM (GMT)
Het Soefisme vind ik een erg boeiende tak van de Islam.Ik heb trouwens gemerkt dat Nederlandse Islamieten 't niet eens altijd kennen.
Als de Islam als een achterlijke Godsdienst wordt omschreven moet ik toch altijd even denken aan de wijsheid verborgen in 't soefisme, bijvoorbeeld in de poezie en gedichten van Djalal ed Din Roemi.

SHREK - April 1, 2004 06:23 PM (GMT)
QUOTE (Delphion)
Ik heb trouwens gemerkt dat Nederlandse Islamieten 't niet eens altijd kennen.

Da's wel vreemd, want dat is toch een behoorlijk grote groep, is het niet vooral daar in Irak, Iran, Toeran, Syrië, enz...

Delphion - April 1, 2004 07:21 PM (GMT)
QUOTE (Delphion)
Ik heb trouwens gemerkt dat Nederlandse Islamieten 't niet eens altijd kennen.

Da's wel vreemd, want dat is toch een behoorlijk grote groep, is het niet vooral daar in Irak, Iran, Toeran, Syrië, enz...
Ik heb 't rechtstreeks aan Marrokkanen gevraagd.

SHREK - April 7, 2004 08:58 PM (GMT)
Tja, misschien was het wel een andere stroming... Ik ken het soefisme in ieder geval niet, maar het lijkt me wel een interessante stroming.

Ik vind trouwens een mystieke uitleg van welke religie dan ook per definitie zeer interessant :D

Delphion - April 7, 2004 10:24 PM (GMT)
Ik vind trouwens een mystieke uitleg van welke religie dan ook per definitie zeer interessant
Helemaal mee eens, Shrek.
Dit is een belangrijke dichter uit de Soefi-stroming: http://www.rumi.org.uk/ er valt ook wat in 't Nederlands te lezen.Onder andere de bekende Derwisj-dansers zijn een onderdeel van het Soefisme. :)

Delphion - April 7, 2004 10:37 PM (GMT)
Nog een Soefisme link: http://www.soefisme.org/

Hosted for free by InvisionFree