View Full Version: Voorwerpen Hebben Een Ziel

Mysteries van de aarde > Filosofie / Theologie / Theosofie > Voorwerpen Hebben Een Ziel

Title: Voorwerpen Hebben Een Ziel

spy mousini - March 14, 2004 12:38 PM (GMT)
Voorwerpen hebben een ziel.
Ze bepalen dus zelf bij wie ze terechtkomen.

DeDenker - March 14, 2004 01:36 PM (GMT)
Laten we dan eerst eens even vaststellen wat een ziel is, anders heeft verdere discussie weinig zin, lijkt me.

spy mousini - March 14, 2004 06:07 PM (GMT)
Hm, moeilijke vraag.... :(
De ziel heeft te maken met gevoelens zeker
Is niet tastbaar
Weet et zelf niet goed :unsure:

Janna - March 14, 2004 07:14 PM (GMT)
Misschien moet je dan je stelling een beetje veranderen.. Omdat je het zelf niet helemaal weet wat je er mee bedoelt.

Bedoel je soms een vrije wil? De uitleg onder je stelling wijst daarop..

Voor de rest wil ik nog vragen: Waarom?? :fluit:

En een defenitie van 'voorwerp' zou ook niet onleuk zijn.. :)
Ik kan ook, een beetje flauw, een levende kat in een kooi zetten en zeggen dat het kunst is. Dan is het een kunstvoorwerp en lijkt het me niet onwaar dat er inderdaad dat ene iets inzit, dat veel mensen ziel noemen.

:)

spy mousini - March 15, 2004 10:17 AM (GMT)
Zal een vb.geven:je loopt op een rommelmarkt ofzo en je oog valt op een bepaald voorwerp en je koopt dan dat bepaald voorwerp..

Waarom? Omdat ik dat ergens in een tijdschrift had gelezen en ik vond dat wel interessant.

Misschien nog een ander voorbeeld: ik was eens heel erg kwaad omdat ze in de les weeral een foto van een indiaan (geen uitleg)hadden getoond en toen ik naar m'n kot reed met de fiets,was ik zo vies dat ik niet goed had opgelet op de straat en ik was bijna aangereden door een auto.Ik kon op tijd remmen&die auto ook. Ik rij weer verder en wat zie ik daar? De brommer van m'n ex. Kan het zijn dat zijn ziel daar dan aanwezig is?Leunt ook wat aan bij mijn andere stelling: toeval bestaat niet...
Snap je, zoiets bedoel ik...Of bv. geŰrfde voorwerpen: kan de ziel van de overledene daar nog in voort leven?

:unsure:

DeDenker - March 15, 2004 03:04 PM (GMT)
Ik snap er werkelijke geen snars van :huh:

Bert Jan - March 15, 2004 03:09 PM (GMT)
QUOTE (spy mousini @ Mar 15 2004, 12:17 PM)
Of bv. geŰrfde voorwerpen: kan de ziel van de overledene daar nog in voort leven?

Ik denk niet je de emotionele waarde wat je aan dat geŰrfde voorwerp hebt, niet kan vergelijken met de ziel van de overleden vroegere eigenaar. :huh:

Of begrijp ik je verkeerd? :huh:

Janna - March 15, 2004 03:18 PM (GMT)
Nou ik snap wel wat spy mousini bedoelt. Van sommige voorwerpen krijg je het gevoel alsof ze de persoon zijn, of vertegenwoordigen, van wie het voorwerp is geweest. De lamp van mijn oma bijvoorbeeld, vroeger dacht ik dat ze vanuit die lamp meekeek als die aan stond.

Maar ik denk dat het bestaan van dit gevoel niet hoeft te betekenen dat het ook echt zo is. Ik denk dat je voor jezelf moet uitmaken of je dat gelooft of niet.

Zelf geloof ik liever niet in dingen die alleen op gevoel gebaseerd zijn.

Ik weet niet wat de ziel precies is, misschien alleen maar een woord voor wat nog niet bekend is over de mens (het bewustzijn, de wil, nog meer?) en daarom ga ik voorlopig maar niet over zielen oordelen..

arqrex - March 15, 2004 03:24 PM (GMT)
ik neem aan dat met voorwerp wordt bedoeld een levenloos object.
Nu is mijn mening dat een levenloos object geen ziel kan hebben. Hooguit kan het een herinnering oproepen aan een persoon of gebeurtenis.

Het is zelfs nog maar de vraag of alle levende objecten wel een ziel hebben. Dit lijkt mij een redelijkere vraag dan het topic. :fluit:

spy mousini - March 15, 2004 06:36 PM (GMT)
Wat bedoel je met levende objecten?

arqrex - March 15, 2004 06:43 PM (GMT)
bijvoorbeeld een bloem, vogel of plankton.
Niet echt types die ik een ziel aanmeet, maar zijn wel levend.

En ik noemde het objecten omdat ik eigenlijk geen zin had om flora, fauna en bacterieen had op te schrijven. ;) Maar goed die heb ik nu dus wel getypt aldus het nu wat duidelijker zou moeten zijn. :)

spy mousini - March 15, 2004 06:55 PM (GMT)
Mja,ik twijfel er ook wel aan of die een ziel hebben.
Ik denk wel dat sommige dieren een ziel hebben
Wel eens iets raar meegemaakt:
k was es in een bos aan het wandelen en
ze waren in een boom aan het zagen
en dan was da gelijk ofdat ik ook zeer ad.
:huh:

Jep.Zen e rare

hadewey81 - March 16, 2004 05:30 PM (GMT)
ik denk niet dat ze een ziel hebben, maar wel dat ze energie uitstralen, en een bepaald energietype kan een gelijksoortig energietype aantrekken..... :blink:

MadeInLight - March 16, 2004 11:45 PM (GMT)
QUOTE (Janna @ Mar 15 2004, 16:18 PM)
... De lamp van mijn oma bijvoorbeeld, vroeger dacht ik dat ze vanuit die lamp meekeek als die aan stond.

... Zelf geloof ik liever niet in dingen die alleen op gevoel gebaseerd zijn.

Het gevoel is eerlijk en oprecht, als je die eerlijkheid niet aankunt zul je niet zo zeker van jezelf zijn om het aan te nemen.
Ongeacht of je het aanneemt van jezelf of niet, het gevoel is er...

spy mousini - March 17, 2004 09:36 AM (GMT)
QUOTE (hadewey81 @ Mar 16 2004, 18:30 PM)
ik denk niet dat ze een ziel hebben, maar wel dat ze energie uitstralen, en een bepaald energietype kan een gelijksoortig energietype aantrekken..... :blink:

Wat bedoel je daarmee? Met dat energietype?

Janna - March 17, 2004 01:16 PM (GMT)
QUOTE (MadeInLight @ Mar 17 2004, 00:45 AM)
Het gevoel is eerlijk en oprecht, als je die eerlijkheid niet aankunt zul je niet zo zeker van jezelf zijn om het aan te nemen.
Ongeacht of je het aanneemt van jezelf of niet, het gevoel is er...

Oh eh wow.. ehm.. nee.. :) Dat zie ik iets anders. Emoties vind ik nou niet bepaald de meest betrouwbare dingen die ik ken eigenlijk. :)

hadewey81 - March 17, 2004 02:29 PM (GMT)
QUOTE (Janna @ Mar 17 2004, 14:16 PM)
Dat zie ik iets anders. Emoties vind ik nou niet bepaald de meest betrouwbare dingen die ik ken eigenlijk. :)

nee, maar wel de meest eerlijke.

en wat energietype betreft....hmmmmtsjahhhh...........ik weet niet precies hoe en wat, maar dat gevoel krijg ik een beetje; bepaalde mensen trekken mensen aan, en misschien dat dat bij dingen-mensen of dingen-dingen aan de energiestromen ligt.....als zijnde een soort van magneet die dingen of aantrekt, of afstoot, of geheel ongemoeid laat...? :blink:

Janna - March 17, 2004 02:39 PM (GMT)
Ja eerlijk zijn ze wel, ze zijn immers, maar dat staat verder compleet los van die lamp en m'n oma. :) Dat bedoelde ik.

Over die aantrekking:

Misschien iets met geur? (Behalve bij dingen-dingen dan he, maar daar kan ik me sowieso niks bij voorstellen..)

Geur schijnt van grote invloed te zijn, zonder dat je het je bewust bent.

spy mousini - March 17, 2004 03:40 PM (GMT)
Ja, zoiets bedoel ik. Dat bepaalde voorwerpen je aantrekken gelijk een magneet.
Bij mensen kun je dat ook hebben.
Maar hoe komt dat dan?

Met geur kan dat idd.te maken hebben.Ik heb redelijk gevoelig als 't op geuren aankomt.
Nog een voorbeeld: vrouwen die in een groep samenleven ofzo (klas/klooster :P /...)hun menstruatriecyclus verloopt vaak gelijk.Heeft iets te maken met een soort hormoon.

:mellow:

arqrex - March 17, 2004 03:45 PM (GMT)
Nog een voorbeeld: vrouwen die in een groep samenleven ofzo (klas/klooster  /...)hun menstruatriecyclus verloopt vaak gelijk.Heeft iets te maken met een soort hormoon

Volgens mij wil je dan die week niet aanwezig zijn. ;)

maar ff serieus. Er zit zeker wat in de stelling dat geuren meer invloed op ons hebben dan wij nu kunnen/willen begrijpen. Denk maar eens aan de geur van vanille. Veel mensen vinden vanille lekker, maar eigenlijk is het geen smaak maar een geur. En hoe kunnen wij een geur proeven? Of proeven wij door geuren te onderscheiden?

DeDenker - March 17, 2004 03:54 PM (GMT)
QUOTE (Janna @ Mar 17 2004, 14:16 PM)
Emoties vind ik nou niet bepaald de meest betrouwbare dingen die ik ken eigenlijk. :)

Ik denk dat je emoties en je gevoel/intu´tie (voor mij zijn deze twee hetzelfde) als verschillende dingen moet zien. Emoties zijn in wezen egocentrisch en naar buiten gericht, terwijl je gevoel juist naar binnen is gericht en losstaat van alles. Volgens is je intu´tie diepgeworteld in je onderbewuste. Het is al vaak aangetoond dat niet bewuste hersenprocessen veel sneller en betrouwbaarder zijn dan de bewuste. Ik denk ook dat de toestand die de boeddhisten verlichting noemen een toestand van de geest is waarbij men volledig vanuit het onderbewuste leeft, zonder het oordelende bewuste deel.

hadewey81 - March 17, 2004 05:50 PM (GMT)
in mijn ogen zijn emoties nog steeds uitingen van jegevoel: verdrietig>huilen, blij>lachen, enzovoort......

en het is bekend dat ALLE materie, organisch ofniet, energie uitstraalt.
dus als die mekaar tegenkomen, ga ik er van uit dat er een reactie onstaat..... ^_^

maar misschien ligt dat aan mij?

spy mousini - March 17, 2004 05:56 PM (GMT)
QUOTE (arqrex @ Mar 17 2004, 16:45 PM)

Volgens mij wil je dan die week niet aanwezig zijn. ;)

Ben wel een meisje ;)

Ik denk ook dat je emoties en intu´tie niet als twee dezelfde dingen mag zien...
Je onderbewustzijn is iets zeer belangrijks.Misschien moet er daar meer op vertrouwd worden....
:ermm:

Janna - March 17, 2004 06:03 PM (GMT)
QUOTE (DeDenker @ Mar 17 2004, 16:54 PM)
Ik denk dat je emoties en je gevoel/intu´tie (voor mij zijn deze twee hetzelfde) als verschillende dingen moet zien. (...)

Ja misschien wel. Ik zag altijd gevoel en emoties als hetzelfde, maar dit klinkt veel logischer.

Om het even in 1 zin te zeggen, is dit dan waar denken jullie:

Je voelt emoties met je intu´tie.

:)

spy mousini - March 17, 2004 06:31 PM (GMT)
QUOTE (Janna @ Mar 17 2004, 19:03 PM)

Je voelt emoties met je intu´tie.

Mooi gezegd :yes:

* Hosted for free by zIFBoards