Title: Religie En Lust
Janna - March 11, 2004 10:39 PM (GMT)
Door het topic 'waarom leven we?' had ik het volgende verhaaltje geschreven, maar ik vond hem beter geschikt voor een nieuw topic.
Kan iemand me uitleggen wat er mis is met lust?
In bijna alle religies wordt het, zover ik weet, als verwerpelijk beschouwd. Ik heb werkelijk geen idee waarom.
En waarom mag je wel lust koesteren voor het contact met een god of een leven hierna, maar niet voor (een lichaam van) een mens?
Ik denk dat mensen door dingen als (sexuele) lust meer zin in het leven hebben, meer plezier, waardoor je beter kunt functioneren om je, hoop ik, grotendeels eigen gestelde, doel van het leven te bereiken.
Immers, met een gelukkiger gevoel, vrijer gevoel, leuke dingen om naar uit te kijken, als je minder beperkt wordt door allerlei (verouderde) regeltjes, kan je toch beter functioneren?
Je hoeft aan minder regels te denken, minder zorgen.
Als je meer leuke dingen in het leven hebt, kan je de minder leuke misschien makkelijker relativeren, wat een zorgelozer gevoel geeft: beter functioneren, helderder denken, geconcentreerder werken (aan je doel).
Ik moet er niet aan denken, dat ik bij alles wat ik doe of zou willen, me zou moeten afvragen, mag dit wel van mijn geloof?
DeDenker - March 12, 2004 06:07 PM (GMT)
Ook hier heeft Krishnamurti zijn ideeën over.
'Wat bedoelen we met het probleemvan seks? Is het de daad of de gedachte aan de daad? Het is duidelijk dat hetniet de daad kan zijn. De geslachtsdaad is geen groter probleemvoor je dan eten, maar alas je de hele dag aan eten of iets anders denkt, omdat je niets anders hebt om over na te denken, wordt het wel een probleem... Waarom bouw je het op? Want doe je, dat is duidelijk. De bioscopen, tijdschriften, verhalen, de manier waarop vrouwen zich kleden, dat alles doet je denken aan seks. En waarom stimuleert de geest het denken aan seks, waarom denkt de geest eigenlijk aan seks? [...] Waarom is het zo'n hoofdthema in je leven geworden? Terwijl er zoveel dingen zijn die om je aandacht schrieuwen, die je aandacht opeisen, geef je al je aandacht aan de gedachte aan seks. Wat gebeurt er, waarom wordt je geest er zo door in beslag genomen? Omdat het de ultieme vluchtmogelijkheid is, nietwaar? Het is een manier om jezelf even helemaal te vergeten. Voor een tijdje, in elk geval voor een moment, kun je jezelf helemaal vergeten- en een andere manier om jezelf te vergeten is er niet. Verder benadrukt alles wat je in je leven doet het 'ik', het zelf. Je bedrijf, je godsdienst, je goden, je leiders, je politiek en economisch handelene, je vluchtgedrag, het aansluiten bij de ene partij en het afwijzen van een andere- dat alles benadrukt en versterkt het 'ik'...
Als er maar één ding is in je leven dat een middel biedt om maar een paar seconden helemaal te ontsnappen, om jezelf voor een paar seconden te vergeten, dan klamp je je daaran vast omdat het het enige moment is dat je gelukkig bent.
Seks wordt dus een buitengewoon moeilijk en complex probleem zolang je de geest die over het probleem nadenkt, niet begrijpt'
(uit wat doe jij met je leven, ankh-hermes uitgeverij)
Ik denk dat de meeste godsdiensten dezelfde insteek hebben, hetzelfde 'doel' (wat door Krishnamurti keuze-vrij bewustzijn wordt genoemd). De meeste geloven zijn echter in mythes en dogma's ingepakt en zijn in de loop der jaren, eeuwen, verbasterd tot de gedrochten die zij nu zijn. Seks en lust zijn dus een probleem voor veel godsdiensten, zonder dat iemand nog weet waarom dat zo is. (dit stuk is overigens mijn mening en niet die van krishnamurti (daar wil ik erg duidelijk in zijn, aangezien hij er erg voor waakte dat zijn 'leer' niet verdraaid werd))
Tardis - March 13, 2004 04:53 PM (GMT)
| QUOTE (DeDenker @ Mar 12 2004, 19:07 PM) |
| Ik denk dat de meeste godsdiensten dezelfde insteek hebben, hetzelfde 'doel' (wat door Krishnamurti keuze-vrij bewustzijn wordt genoemd). De meeste geloven zijn echter in mythes en dogma's ingepakt en zijn in de loop der jaren, eeuwen, verbasterd tot de gedrochten die zij nu zijn. Seks en lust zijn dus een probleem voor veel godsdiensten, zonder dat iemand nog weet waarom dat zo is. |
Mooi verwoord, ik kan me er in ieder geval goed in vinden. Ik ga er ook eens even voor zitten om mijn mening hierover te geven.
Janna stelt een interessante vraag, vooral streng gelovigen schijnen een onverwoestbaar wantrouwen ten aanzien van lustgevoelens te hebben. Vrouwenbesnijdenis is wel zo ongeveer de ultieme vorm van het veroordelen van lustgevoelens.
Laten we eens aannemen dat deze gelovigen gelijk hebben en dat een mens geen lustgevoelens behoort te hebben. Gevolg zou zijn dat er geen voortplanting is want mensen worden niet warm of koud van elkaar. Dat is redelijk strijdig met de Bijbelse opvatting "Gaat heen en vermenigvuldigt u".
Het idee dat lust zondig is heeft te maken met het verhaal over Adam en Eva, waarin de slang Eva vertelt dat je rustig van de verboden vrucht van de boom der kennis mag eten. Eva doet het en biedt Adam eveneens een vrucht aan. Na het eten van de vruchten verliezen Adam en Eva hun onschuld, worden zich bewust van hun naaktheid, schamen zich en verbergen zich voor God.
De symboliek van het verhaal gaat natuurlijk over sex. Adam en Eva hebben toegegeven aan de lust en worden het paradijs uit gezet. Eva is zwanger geworden en de bevalling is zeer pijnlijk.
Ik ben iemand die dit soort symboliek wel kan waarderen om het verhaal dat het is, maar zie het als oud volksverhaal en kan het onmogelijk letterlijk nemen. Gelovigen nemen het echter wel serieus en vinden dat geslachtsgemeenschap de reden is dat God adam en eva het paradijs uit heeft gedonderd. Dus is geslachtsgemeenschap slecht. En lust zet aan tot sex, dus lust is ook slecht.
Zoals gezegd ben ik het met De Denker eens dat deze visie een gedrocht is van de oorspronkelijke betekenis van het mythische verhaal over Adam en Eva. Men had in de loop van de geschiedenis ook kunnen redeneren dat als God alles heeft geschapen naar beste inzicht, de liefde, de onderlinge lichamlijke aantrekkingskracht tussen twee verliefde mensen ook een door God gegeven geschenk is. Beantwoorde liefde is het fijnste dat er is, je leeft de hele dag in een roes en wat is er mooier dan die verliefdheid of liefde lichamelijk te uiten?
Dit te onderdrukken omdat je van God niet mag genieten van de liefde is de merkwaardigste misvatting die er bestaat. Een belediging voor God, het afwijzen van een geschenk. Net als besnijdenis om religieuze redenen bij mannen en vrouwen eerder een belediging is voor God's schepping dan dat men God er een lol mee doet.
hadewey81 - March 17, 2004 02:58 PM (GMT)
wat niet in de bijbel wordt vermeld, maar wel in de joodse geschriften, is dat er voor eva nog een vrouw was:
Lilith.
zij was de eerste vrouw van adam. Ze zijn zelfs gelijktijdig uit 1 brok klei geboetseerd! Toen ze sex wilden hebben, eiste adam dat lilith onderop zou liggen. Ze weigerde, omdat ze in haar ogen gelijk waren aan elkaar.
Nadat ze JHWH bij zijn naam noemde, en zwoer haar stelling niet te herzien, "vloog" ze weg, en was adam alleen.
TOEN pas schiep God eva, en dat werd een onderdanig mutsje, die wel onderop wilde liggen..... want zij was gemaakt uit adam, en dus onderdanig....blond zeker...die eva.... :lol:
Maar het lustverhaal is dus verder terug te leiden dan eva, lilith zorgde voor de zonde van de lust, omdat zij bovenop wilde, om haar lusten te kunnen botvieren....
ik zal kijken of ik het precieze verhaal kan vinden.
arqrex - March 17, 2004 03:11 PM (GMT)
| QUOTE |
HET VERHAAL VAN LILITH. Vele duizenden jaren geleden, zo gaat het verhaal, schiep God de eerste mens naar zijn androgyne beeld en gelijkenis. "Man en vrouw schiep hij hen" zoals de Bijbel vertelt. Pas later scheidde God de twee helften in een aparte mannelijke en vrouwelijke vorm. De man werd Adam, de vrouw Lilith genoemd. Omdat ze samen uit hetzelfde slijk der aarde waren gemaakt, vond Lilith het niet meer dan normaal dat ze dezelfde status als Adam kreeg toebedeeld. Maar wat zij van haar kant zag als nodig en rechtvaardig, deed Adam steigeren. Hij werd verontwaardigd en zag de eis van Lilith als een belediging. Hij nam het ook niet dat ze 'niet steeds onder wou liggen'. "Maar we zijn toch gelijk!" riep Lilith verontwaardigd uit. "We zijn toch allebei uit dezelfde aarde gemaakt!" En toen Adam duidelijk zijn superioriteit wilde doen gelden en probeerde zijn wil aan haar op te leggen in een poging haar te overweldigen, aanriep Lilith in haar wanhoop de onuitsprekelijke naam van God.De Eeuwige beantwoordde haar schreeuw door haar vleugels te geven, waarmee ze wegvloog uit het Paradijs. Weg. Ver weg. Zo ver als ze vliegen kon. Ver weg van Adam, ver weg van zoveel onrechtvaardigheid. Ze kon zelfs niet bevatten dat Adam haar meerdere wilde zijn. Met welk recht trouwens? Ze waren toch evenwaardig? Twee delen van één geheel? Gemaakt om in alles elkaar aan te vullen? Om als twee zelfstandige mensen met elkaar samen te leven, evenwaardig op elk gebied? Ze voelde zich opstandig en verraden, miskend en vernederd.
Adam, die ondertussen eenzaam achterbleef, smeekte zijn Schepper om Lilith weer bij hem terug te brengen. Maar liefst drie aartsengelen werden uitgestuurd als bemiddelaars: Gabriël, Michaël en Rafaël. Maar Lilith weigerde om een compromis te sluiten. Nog liever onderging ze de straf van haar Schepper en liet ze zich verbannen naar een onherbergzame streek ergens aan de Rode Zee.
Maar Lilith was mooi en verleidelijk en haar natuur hartstochtelijker en vuriger dan welke vrouw ook die na haar geboren zou worden... En samen met Samaël, de aartsengel van de dood en meester van de gevallen engelen, vierde ze haar losbandigheid en gaf ze dag na dag geboorte aan talloze demonische wezens. Als straf voor haar ongehoorzaamheid en haar ongehoorde uitspattingen besliste God dat ze elke dag honderd kinderen zou verliezen van het talrijke kroost dat ze baarde. En ook dat vond Lilith onrechtvaardig. Haar vlucht ver weg van Adam was voor haar de enig mogelijke uitweg geweest. Want, zoals gezegd: Lilith wilde geen compromissen sluiten. |
Bedoel je dit verhaal?
Bert Jan - March 17, 2004 03:15 PM (GMT)
| QUOTE (Tardis @ Mar 13 2004, 18:53 PM) |
| Men had in de loop van de geschiedenis ook kunnen redeneren dat als God alles heeft geschapen naar beste inzicht, de liefde, de onderlinge lichamlijke aantrekkingskracht tussen twee verliefde mensen ook een door God gegeven geschenk is. |
IK sluit me volkomen bij dit citaat aan van Tardis
Ik geloof in God en dat mogen jullie best weten... ^_^
En ik zie de scheppingmythe ook zo. Ik zie het meer als een relatie tussen 2 mensen. Als 2 mensen een relatie hebben met elkaar, heb je samen het paradijs. Als er dan kennis van goed en kwaad is gaat je relatie stuk en is het paradijs voorbij. Het verhaal van Adam en Eva heeft zich dus niet alleen in een vaag verleden afgespeeld, maar is nu nog steeds van toepassing. :yes:
Ik denk dat je van de liefde genieten moet die je krijgt van je partner. Waarom zou er anders in de sex een hoogtepunt zijn? De liefde zie ik als een geschenk van God. :yes:
arqrex - March 17, 2004 03:35 PM (GMT)
Er is niks mis met geloven in een God hoor BertJan. :no:
Maar heeft God dan ook verraad en verleiding geschapen? :unsure:
Bert Jan - March 17, 2004 03:40 PM (GMT)
| QUOTE (arqrex @ Mar 17 2004, 17:35 PM) |
| Maar heeft God dan ook verraad en verleiding geschapen? :unsure: |
Ik denk zelf dat God de perfecte wereld had geschapen, totdat wij, mensen, kwamen... :(
Janna - March 17, 2004 03:55 PM (GMT)
Oja, Lilith! Dat is waar. Wijze vrouw. Ookal zou ik zelf niet graag demonen baren. :) Maar misschien zat zij in een situatie waar je wel lichtelijk opstandig van wordt, ik zie haar punt wel. :)
Ik heb me laten vertellen door mijn wijze zus (ja goede bron he) dat zelfs het stuk over die demonen er later bijgeplakt is (door welke kerk zou dat gedaan kunnen zijn?) om Lilith toch zwart te maken. Het zou best kunnen. Want een ongehoorzame maar toch rechtvaardige vrouw zou misschien een gevaarlijk voorbeeld zijn vroeger, in de tijd dat kerken nog teveel macht hadden hier, grotendeels de volksopinie uitmaakten..
Maar wat zo ironisch is, is dat veel mensen die uit religieuze redenen lust slecht vinden en vinden dat vrouwen gehoorzaam en onderdanig moeten zijn aan hun man, dus eigenlijk naar Adam luisteren in plaats van naar God. God hielp Lilith namelijk juist met die vleugels, volgens het verhaal..
Toch begrijp ik het nog steeds niet, in het verhaal van Lilith straft God hen niet omdat ze lust hebben. Werd Lilith gestraft omdat ze ongehoorzaam is aan Adam, demonen baarde en te losbandig is met Samaël i.p.v met Adam?
Want toen met Adam was hun lust nog niet fout.
Dus zou het lust-taboe een verzinsel zijn van de kerk ooit? Om mensen te behoeden te genieten? Waarom, wat hadden ze daar aan?
arqrex - March 17, 2004 03:55 PM (GMT)
Zou kunnen. :unsure:
Die vervloekte zesde dag ook altijd. ;)
Laat ik voorop stellen dat ik niet geloof in een god. Maar iedereen is wel vrij om te geloven in wat zij gelooft. :yes:
Maar als God nu een perfecte wereld had gecreeerd, waarom heeft Hij zelf dan de mens geschapen. Terwijl Hij op Zijn water kon aanvoelen dat die vervloekte wezens :rolleyes: zijn creatie in de war zouden sturen. Waarom heeft bijvoorbeeld niet na Lilith/Eva het hele mensenexperiment geschrapt en de natuur zonder dominerende soorten zijn gang laten gaan?
Eigenlijk moet ik hier niet over beginnen, want zoals mijn opa altijd zei: Geloof en politiek valt niet te bespreken, daar komt alleen maar oorlog van. :cry: En daar heeft die ouwe knar volgens mij een heel erg sterk punt. :yes:
Bert Jan - March 17, 2004 04:37 PM (GMT)
| QUOTE (Janna @ Mar 17 2004, 17:55 PM) |
| Dus zou het lust-taboe een verzinsel zijn van de kerk ooit? Om mensen te behoeden te genieten? Waarom, wat hadden ze daar aan? |
De zeven zonden waar lust ook onder valt zijn volgens mij ook verzonnen door de Katholieke kerk... :(
Ergens in de 15e eeuw ofzo... :huh:
| QUOTE (Arqrex) |
| Waarom heeft bijvoorbeeld niet na Lilith/Eva het hele mensenexperiment geschrapt en de natuur zonder dominerende soorten zijn gang laten gaan? |
Dan kom je weer uit op het punt: Waarom leef je eigelijk? :unsure: ^_^
DeDenker - March 17, 2004 05:11 PM (GMT)
De kerk wil niet dat mensen genieten, omdat ze zijn gaan nadenken... Men ging interpreteren en bakkeleien over wat wel en wat niet waar was. Zo ging er steeds meer troep kleven aan de oorspronkelijke boodschap, leer, wat dan ook (zoals in ongeveer alle religies gebeurt). Uiteindelijk zal wel iemand gedacht hebben: heej, het ware leven begint pas in de hemel, daar is alle vreugde en genot enzo, dat mag je hier nog helemaal niet beleven. Naar mijn mening is het dus een overijverige geestelijke geweest die ook zijn miezerige stempeltje op het geloof wilde drukken
hadewey81 - March 17, 2004 06:05 PM (GMT)
de zonde op zich is bedacht om de mensen afhankelijke, makke schaapjes te laten worden, zodat hogepriesters, schrift"geleerden", en later kerken de macht over het volk te laten houden. lullig al zeg ik het zelluf.... :(
de stukken over het demonen baren komt overigens bij de joodse traditie vandaan, die ook graag onderdanige vrouwtjes wilden hebben, en hun daarom vertelde dat als ze zich niet aan de regeltjes zouden houden, lilith hun kindje zou komen verssssssssslindennnnnn...grrrrrrrr....... :angry:
flauwekul als je het mij vraagt....
ikke = vrouw en ikke= trots op lilith! :yes: :fluit:
virgo - April 4, 2004 12:30 PM (GMT)
[/QUOTE]Als straf voor haar ongehoorzaamheid en haar ongehoorde uitspattingen besliste God dat ze elke dag honderd kinderen zou verliezen van het talrijke kroost dat ze baarde. En ook dat vond Lilith onrechtvaardig. Haar vlucht ver weg van Adam was voor haar de enig mogelijke uitweg geweest. Want, zoals gezegd: Lilith wilde geen compromissen sluiten. [QUOTE]
Wat een grumpie old man is dat Godje toch he? :(
Als ik het goed begrijp,Lilith en adam waren oorspronkelijk een eenheid,maar door het misplaatst machtsgevoel van adam kwam er heibel in de tent.
En uit de gooddelijke wensautomaat werd toen een nieuw onderdaniger produkt afgeleverd?
Zou het kunnen zijn dat dit het verhaal is wat over de angst voor het vrouwelijke gaat.
De mannetjes willen de baas blijven,ofwel de ratio,het patriarchaat .de regels van de schriftgeleerden,kerk,de angst voor het gevoel,het sensitieve wat in haar sensitiviteit de kracht heeft om individueel te voelen,buiten regels om,en daardoor regels aan te vechten. :yes:
Ik ben zelf een manneke en soms ben ik er niet trots op :no:
hadewey81 - April 5, 2004 11:10 PM (GMT)
de uitspraak GOD is een groot excuus wat eeuwenlang is gebruikt....
erruuh jammer..........
het was een poging van de MANNELIJKE machtshebbers om de vrouw als minderwaardig te laten overkomen......erg jammer en ook erg onwaar....de mannen konden het niet hebben om de vrouwen als geestelijk sterker te zien....
ze wilden als almachtig overkomen, maar dat is alleen aan god toebedeeld in mijn ogen.......mijn mening.... :blink:
errugh jammer.
virgo - April 6, 2004 06:16 PM (GMT)
Groot gelijk Hadewey,zie de heksenprocessen van vroeger,of de minachting in sommige orthodoxe islamitische of christelijke kringen.
Is het soms de angst om zichzelf te verliezen(al is het maar voor een moment)in het sexuele,waardoor de vrouw macht zou kunnen krijgen over de man,die de grote vijandigheid in sommige kringen van mannenbroeders teweeg brengt.
Er zal wel veel meer achter zitten,maar dit is waar ik zo 1,2,3 op kom.