View Full Version: Rennes Le Chateau

Mysteries van de aarde > Mythen en Legendes > Rennes Le Chateau

Title: Rennes Le Chateau

Vincent - February 21, 2004 11:37 PM (GMT)
Is hier iemand bekend met het mysterie van Rennes Le Chateau ?

PJ - February 22, 2004 10:02 AM (GMT)
:letop: Het is eigenlijk de bedoeling dat wanneer je een topic opent over een onderwerp, dat je hier ook iets over verteld!

frederikboelaart - February 22, 2004 10:12 AM (GMT)
Ja ik!

Het verhaal is :

De kerk van Rennes-Le-Chateau moest gerestaureerd worden. Tijdens de restauratie moest de arme priester iets gevonden hebben waardoor hij rijk werdt.

Ik denk de schat van de tempeliers. De priester werd later opgepakt wegens 'landverraad' omdat de Oostenrijkse vorsten bij hem kwamen.

hadewey81 - February 22, 2004 03:44 PM (GMT)
ik geef je een paar tips: tip 1: het heilige bloed en de heilige graal, enigszins weer achterhaald maar errug boeiend boek.

tip 2: het vervolg, dat het vorige boek een beetje onderuithaalt, deze schrijver schreef mee aan het vorige, genaamd Het verborgen Heiligdom.

ik heb de boeken verslonden, vind ze nog steeds leuk, maar vooral uit het 1e boek blijkt dat het eigenlijk allemaal TE goed klopt...... :huh:

maar in mijn ogen kan alles!!!
ow, en de priester, Berenger Sauniére, is opgepakt omdat hij geld inzamelde volgens wegen die niet mochten van de aartsbisschop en het vaticaan. Illegaal en zo. ik mocht m wel, eigenlijk :yes:

Vincent - February 22, 2004 06:37 PM (GMT)
Ja het onderwerp Rennes Le Chateau gaat erg ver en diep, ik denk niet dat het een tastbare schat is geweest zoals van de tempeliers of katharen of de heilige graal of noem maar op. In de boeken die hiervoor genoemd werden wordt ook gesugereerd dat het te maken heeft met het lichaam van jezus of dat jezus de kruisiging heeft overleefd en in deze regio (Languedoc) verder heeft geleefd en eventueel begraven ligt, wat vinden jullie hiervan ?

frederikboelaart - February 23, 2004 08:53 AM (GMT)
Ja, het zou zeggen dat de Merovingers familie zijn van Jezus. maar dat is niet helemaal zeker !

dark - May 13, 2004 05:11 PM (GMT)
Sorry beetje late reactie, maar ik heb ook het boek gelezen over dit onderwerp, waar de priester, Berenger Sauniére inderdaad perkamenten heeft gevonden, waar de stoffelijke resten van jezus christus zouden moeten liggen.

Volgens sommige onderzoekers in de zaak Rennes verkreeg Saunière zijn rijkdom door chantage van zijn welgestelde parochianen.

Als Bérenger Saunière inderdaad het bestaan van de stoffelijke resten van Jezus ontdekte, heeft dat hem een sterk chantagemiddel tegen de Kerk in handen gegeven. en dus uiteindelijk er geen opstanding heeft plaatsgevonden.

Bert Jan - May 13, 2004 05:13 PM (GMT)
QUOTE (dark @ May 13 2004, 19:11 PM)
Als Bérenger Saunière inderdaad het bestaan van de stoffelijke resten van Jezus ontdekte, heeft dat hem een sterk chantagemiddel tegen de Kerk in handen gegeven. en dus uiteindelijk er geen opstanding heeft plaatsgevonden.

Waar is hij dan zo rijk van geworden? En hoe wist hij dan dat het de stoffelijke resten waren van Jezus? :ermm:

dark - May 13, 2004 05:27 PM (GMT)
Waarschijnlijk Had Saunière het geheimschrift die in de perkamenten stonden ontcijferd, en zodoende de graftombe van christus kunnen achterhalen.

Saunière was inderdaad op een fortuin aan goud en juwelen gestuit. De schat kreeg echter een spirituele dimensie in de wereldbestseller Het heilige bloed en de heilige graal (1982), van Michael Baigent, Richard Leigh en Henry Lincoln. Volgens hen hadden de perkamenten de dorpspastoor niet alleen naar een schat geleid, maar ook naar de tombe waar de stoofelijke resten lagen van Jezus Christus.

Stel je voor dat Jezus niet verrezen is, zoals de door de Katholieke kerk in het door haar geschreven Nieuwe Testament wordt beweerd! Daarmee zouden de grondvesten van de R.K. Kerk op hun grondvesten schudden.

Bert Jan - May 13, 2004 05:31 PM (GMT)
QUOTE (dark @ May 13 2004, 19:27 PM)
Waarschijnlijk Had Saunière het geheimschrift die in de perkamenten stonden ontcijferd, en zodoende de graftombe van christus kunnen achterhalen.

Als iemand dit opschreef, waarom zou deze dat dan in geheimschrift doen? En trouwens waarom zal iemand zoiets bekend maken of zo'n briefje verstoppen? :unsure:

QUOTE (Dark)
Stel je voor dat Jezus niet verrezen is, zoals de door de Katholieke kerk in het door haar geschreven Nieuwe Testament wordt beweerd! Daarmee zouden de grondvesten van de R.K. Kerk op hun grondvesten schudden.

Maar dan is nog niet verklaard waarom Saunière zo rijk geworden is. En als hij is omgekocht door de R.K. dan zouden er meer mensen van moeten weten. :ermm: En in de tijd wanneer dit briefje gevonden werd had de Katholieke Kerk geen macht meer dus er was geen reden voor om zoiets geheim te houden. :ermm:

dark - May 13, 2004 05:33 PM (GMT)
Ik had later er mog wat toegevoegd, zie ook boven.

Saunière was inderdaad op een fortuin aan goud en juwelen gestuit. De schat kreeg echter een spirituele dimensie in de wereldbestseller Het heilige bloed en de heilige graal (1982), van Michael Baigent, Richard Leigh en Henry Lincoln. Volgens hen hadden de perkamenten de dorpspastoor niet alleen naar een schat geleid, maar ook naar de tombe waar de stoffelijke resten lagen van Jezus Christus.

Bert Jan - May 13, 2004 05:41 PM (GMT)
QUOTE (dark @ May 13 2004, 19:33 PM)
Ik had later er mog wat toegevoegd, zie ook boven.

Even niet gezien... ^_^

QUOTE (Dark)
Saunière was inderdaad op een fortuin aan goud en juwelen gestuit.

Heb jij ook enig idee waar hij deze juwelen gevonden heeft? Als hij deze juwelen tijdens een renovatie vond dan moeten deze juwelen minstens in een groot gat hebben gezeten omdat de waarde aanzienlijk moet zijn geweest.

Nu krijg je 2 problemen.

Wie heeft ze hier dan in gestopt, en om welke reden? En waarom heeft die persoon die ze erin heeft gestopt ook een papier gemaakt waar de stoffelijke resten van Jezus zouden liggen. En als hij dit in een geheimschrift heeft gedaan, moesten ze niet gevonden worden door Sauniére, maar door iemand anders. Door wie dan? :ermm:

En deze juwelen moeten nog steeds bestaan want hij heeft ze dus verkocht. Aan wie heeft hij ze verkocht, deze persoon weet er waarschijnlijk van? En waar zijn ze nu? :ermm:

dark - May 13, 2004 05:49 PM (GMT)
Ja jeetje waar liggen ze nu dan...als ik dat wist dan ging ik er zelf wel heen.. :P

Als oorspronkelijke eigenaren van de schat komen vooral de Catharen in aanmerking. Deze godsdienstige sekte, soms ook de Albigenzen genoemd, had tot de 13de eeuw in Rennes en omstreken veel macht en bestond uit ketterse Christenen die geloofden dat de stoffelijke wereld een schepping van de Duivel was.

In de 13de eeuw, toen ze door de Katholieke Kerk vrijwel waren uitgeroeid, trokken de Catharen zich terug in hun laatste bolwerk, een fort op de top van de Montségur vlak bij Rennes in zuidwest Frankrijk. Kort voordat ze ook daar door de katholieken onder de voet werden gelopen, ontsnapten er 's nachts vier dappere Cathaarse bergbeklimmers. Wat ze bij zich droegen werd later beschreven als pecunian infinitam (letterlijk vertaald "onbeperkt geld"). Heeft Saunière de geheime bergplaats van de Catharen-schat ontdekt?

En het is en blijft uiteindelijk het raadsel van Rennes-le-Château.

Maar wat is jouw theorie dan van dit verhaal?

Bert Jan - May 14, 2004 08:54 AM (GMT)
QUOTE (dark @ May 13 2004, 19:49 PM)
Maar wat is jouw theorie dan van dit verhaal?

Tja, mijn theorie...

Niemand weet wat Saunière er gevonden heeft dus ik kan er moeilijk een zinnig antwoord op geven.

Misschien heeft hij wel het heilige voorwerp van de vrijmetselaars/kruisvaarders gevonden, dat sprekend hoofd. Geen idee hoe dat ding heet.

Ik zoek het zo snel mogelijk op en bouw mijn theorie beter uit met goede ondersteunde argumenten... ^_^ :yes:

hadewey81 - May 19, 2004 03:41 PM (GMT)
of het verhaal van "het heilige bloed en de heilige graal" nou klopt of niet,
ik ben er van overtuigd dat Sauniere informatie had, waarmee hij de kerk of andere hoge boompjes kon chanteren cq overhalen hem centjes te geven.

jah idd, chanteren dus.....is geen ander woord voor....

wat voor info? pffff.........
misschien inderdaad het bewijs dat m. Magdalena met zijn nakomelingen naar frankrijk is afgereisd, of het bewijs dat jezus na de kruisiging niet is overleden.....er gaan geruchten dat jezus tot zijn ongeveer 70ste levenjaar in syrie heeft doorgebracht, maar waar ik die argumenten heb gelezen weet ik helaas niet meer, misschien iemand anders?

Bert Jan - May 19, 2004 04:11 PM (GMT)
QUOTE (Bert Jan @ May 14 2004, 10:54 AM)
Ik zoek het zo snel mogelijk op en bouw mijn theorie beter uit met goede ondersteunde argumenten... ^_^ :yes:

Tja... :unsure: <_<

euhm... er word aan gewerkt! :yes: :unsure:

Keesb - May 20, 2004 02:39 PM (GMT)
Inmiddels heb ik er meerdere boeken over gelezen omdat het enorm boeiend is hoe de schrijvers er over denken. Probeer zonder dat je beinvloed word door de auteurs eens zelf het een en ander op een rijtje te zetten en beleef de wereld van BS.
Stel, het is (enorm veel) geld wat hij vond, waar verborg hij dat zelf en kon hij dat doen zonder zelf veel risico te lopen? Daar waren niet veel mogelijkheden voor en had hem in die tijd zijn kop gekost. Het uitgeven van grote sommen geld bracht, en brengt nu nog, veel risico met zich mee. Kans dus klein. Neemt niet weg dat een geringere geldsom aanemelijker is, maar daar had hij nooit de kapel mee kunnen opknappen zoals gebeurd is.
Stel, het zijn juwelen, als dat omgezet wordt naar geld, dient BS daar mee geleurd te hebben en dat moet net als voorgaande stelling opgevallen zijn en minstens net zo veel risico hebben opgeleverd. Niet onmogelijk maar toch ook ondenkbaar gezien de beperkte mogelijkheden in die tijd in die regio. Handelaars in juwelen/goud kun je ook vandaag de dag niet op elke straathoek tegenkomen, zonder dat het opgevallen is of niet bijgehouden. En als het wel bijgehouden is, had dat immers inmiddels wel bekend geworden?
Stel, het is het lichaam of onderdelen er van Jezus. Hoe kan hij dat hebben geweten dat het dit lichaam was? Hij moet dan beschikt hebben over informatie die onomstotelijk is! De kans dat er na zo een lange tijd onomstotelijk bewezen kon worden dat BS HET lichaam vond van Jezus, is dan ook uiterst gering. Er leefden immers geen mensen meer die het van nabij hadden meegemaakt dat Jezus de oversteek inderdaad gemaakt had.
Stel, het is kennis welke gevonden werd. Kennis met betrekking tot kerkelijke inzichten en/of tegenstellingen die op dit moment in de bijbel staan. Deze stelling maakt iets meer kans, maar is het naar mijn idee ook niet. De kerk had zonder twijfel onvrijwillige euthanasie op BS toegepast, indien dat noodzakelijk zou zijn geweest. Beeld je de tijdsgeest in en de macht van de kerk in die periode en je kunt daar best een voorstelling van maken.
Stel, het is kennis over een persoon of groep of familie, die daar ernstig mee in de problemen kon komen. BS genoot, en dat is inmiddels wel duidelijk, toch de bescherming van de kerk op het hoogste nivo. Deze stelling kan je rustig tegen het licht houden en spreekt het meeste aan.
De kennis echter waar het om gaat is nogal moeilijk te definieren. Het kan gaan om simpele chantage van een rijke vent of familie in die regio. Maar het kan ook gaan om kennis die in strijd is met de kerkelijke leer of de bijbel waar BS weet van had en die een ander dan hijzelf gebruikte. Dat dit door de eeuwen heen al gaande was of is willen de auteurs van de boeken je laten geloven en is soms heel acceptabel, gezien de onderzoekingen en onderbouwingen van een ieder van hen. Daar ligt denk ik dan ook de sleutel van het mysterie.
Maar ik kan er voor hetzelfde geld ook helemaal naast zitten.

Hosted for free by InvisionFree