View Full Version: Distributed Computing

Mysteries van de aarde > Vrije tijd > Distributed Computing

Title: Distributed Computing

PJ - February 20, 2004 06:28 PM (GMT)
Hebben jullie wel eens gehoord van de term "distributed computing" (afgekort DC)?
Doel van dit DC is door middel van idle time (tijd dat je computer aan staat, maar verder niets doet) van je computer, gegevens te berekenen. Een dergelijk project is bijvoorbeeld gebruikt voor SETI (Search for Extraterrestrial Intelligence) website: seti@home. Mensen over e hele wereld kunnen een programmaatje downloaden en deze laten draaien op de achtergrond. Op het moment dat je pc niet bezig is met door jou ingevoerde commando's, gaat deze data (die hij krijgt via internet) berekenen. Deze data is maar een klein onderdeel van alle data, maar gecombineerd met alle data die mensen overal ter wereld berekenen kan heel wat worden bereikt. Tevens is dit voor een organisatie goedkoper dan de aanschaf van een supercomputer die anders de berekeningen zouden moeten doen. Meestal wordt dit aantrekkelijk gemaakt door een soort can competitie. Je kan dan een team joinen en proberen zoveel mogelijk punten te halen. Hoe meer je computer berekent, hoe meer punten. Je kunt zelfs meerdere van je eigen computers inzetten.

Ik zelf doe mee voor de grootste nederlandse DC teams (het is volgens mij zelfs een van de grootsten in de wereld, maar dat weet ik niet zeker <_< ), namenlijk de Dutch Power Cows. Misschien al van gehoord? Hun website is te vinden op website DPC
Ze zijn volgens mij ook een onderdeel van tweakers.net. Hier is ook hun forum te vinden.
Maar zoals ik al zei: ik doe ook aan DC. Het project waar ik op dit moment aan mee werk is "Distributed Folding". Hiermee worden de vouwpatronen van proteines berekend, misschien begrijp je beter wat ik hiermee bedoel met de volgende quote:
Proteins are the parts that make up the machinery of living cells. In order to really understand what a protein does, scientists need to know the 3-dimensional structure of the protein and understand how several proteins assemble into these living machines. By knowing how proteins behave, scientists can better understand how proteins misbehave and cause diseases. With the structures of proteins scientists can better create new effective therapeutics to treat myriad diseases.

Heb je ook interesse om mee te doen? Bezoek dan een de Dutch Power Cows

Janna - February 21, 2004 11:12 AM (GMT)
Oh gaaf zeg, bij ons op school hadden ze ooit zoiets geloof ik. Ik zal eens kijken of ik het wil. :)

Nou ik vind de dutch power cows een beetje vrrreeemd, want ik vind ze veel te competitie-geil, maar het doel is wel interessant, dus ik ga lekker een ander, minder snoodaardig, DC project zoeken, want ik vind het wel zeer gaaf om aan mee te werken. Lekker puh. :side:

PJ - February 21, 2004 12:48 PM (GMT)
Het competetie element is er ingezet om mensen en teams te trekken. Als je dan een (groot) team zo opzetten, zou dit dan zijn om de competitie aan te gaan met andere teams. Je kunt niets winnen, maar het gaat eigenlijk een beetje om de eer, als je als persoon of team iets voor elkaar krijgt, of bovenaan in de ranglijst staat.

Ik hoop dat je een leuk project vindt! Laat het maar even weten of je iets gevonden hebt :yes: .

Ik zelf heb altijd al eens mee willen doen met seti@home, maar wil eerst nog even een tijdje met DF (distributed folding) bezig zijn. ik kan natuurlijk ook wel een van mijn andere pc's inzetten, maar die zijn allemaal niet zo snel als degene die ik nu voor DC gebruik. Ook omdat ik geen zin heb om 4 pc's 24/7 te laten draaien, al die herrie om me heen (wat me er weer eens an herinnerd dat ik een paar nieuwe (stille) fans moet halen). 1 pc vind ik dus voldoende.
Ik heb al verhalen gelezen van mensen die meer dan 300 pc's :blink: inzetten, dit doen ze door gebruik te maken van pc's op hun werk (met toestemming van de baas).

Janna - February 21, 2004 01:32 PM (GMT)
Haha ja als je systeembeheerder bent ofzo, dan kan je best alle computers inzetten. Waarom ook niet? Ik zal m'n broer eens vragen of hij daar zin in heeft.

Ik snap dat wel van die teams, maar daar heb ik zelf niet zo'n zin in. :) Maarja, bij de mijne is het ook wel een beetje zo. :rolleyes: Ik ben nu nameljk trotse deelnemer aan climateprediction.net, ze laten iedereen een eigen experiment draaien. Je hebt een programma waarin vanaf december 1810 (waarom 1810???) het klimaat op de wereld gesimuleerd wordt. Je kan wereldbolletjes bekijken en de tijd, temperatuur, neerslag, wolken en sneeuw. Ik moet eens uitgebreider kijken wat het allemaal kan en doet en waar ze het precies voor gebruiken. (En ik kan er denk ik wel iets mee voor m'n natuurkunde project woehoe..)

PJ - February 21, 2004 03:00 PM (GMT)
hmm. Dat klinkt interessant. Ik heb eens even gekeken. Het is wel geinig... Misschien dat ik deze op mijn laptop zet, die staat toch regelmatig aan.

Hosted for free by InvisionFree