Hebben jullie wel eens gehoord van de term "distributed computing" (afgekort DC)?
Doel van dit DC is door middel van idle time (tijd dat je computer aan staat, maar verder niets doet) van je computer, gegevens te berekenen. Een dergelijk project is bijvoorbeeld gebruikt voor SETI (Search for Extraterrestrial Intelligence) website:
seti@home. Mensen over e hele wereld kunnen een programmaatje downloaden en deze laten draaien op de achtergrond. Op het moment dat je pc niet bezig is met door jou ingevoerde commando's, gaat deze data (die hij krijgt via internet) berekenen. Deze data is maar een klein onderdeel van alle data, maar gecombineerd met alle data die mensen overal ter wereld berekenen kan heel wat worden bereikt. Tevens is dit voor een organisatie goedkoper dan de aanschaf van een supercomputer die anders de berekeningen zouden moeten doen. Meestal wordt dit aantrekkelijk gemaakt door een soort can competitie. Je kan dan een team joinen en proberen zoveel mogelijk punten te halen. Hoe meer je computer berekent, hoe meer punten. Je kunt zelfs meerdere van je eigen computers inzetten.
Ik zelf doe mee voor de grootste nederlandse DC teams (het is volgens mij zelfs een van de grootsten in de wereld, maar dat weet ik niet zeker <_< ), namenlijk de Dutch Power Cows. Misschien al van gehoord? Hun website is te vinden op
website DPCZe zijn volgens mij ook een onderdeel van
tweakers.net. Hier is ook hun forum te vinden.
Maar zoals ik al zei: ik doe ook aan DC. Het project waar ik op dit moment aan mee werk is "Distributed Folding". Hiermee worden de vouwpatronen van proteines berekend, misschien begrijp je beter wat ik hiermee bedoel met de volgende quote:
Heb je ook interesse om mee te doen? Bezoek dan een de
Dutch Power Cows