View Full Version: Alle Religies Hebben Dezelfde Oorsprong

Mysteries van de aarde > Filosofie / Theologie / Theosofie > Alle Religies Hebben Dezelfde Oorsprong

Title: Alle Religies Hebben Dezelfde Oorsprong

Bert Jan - January 13, 2004 10:25 PM (GMT)
Veel mensen beweren dat alle religies op elkaar lijken, maar denk je ook dat alle religie dezelfde oorsprong hebben? Dat er dus in het verleden een soort oer-religie bestond?

Daarom de stelling: Alle religies hebben dezelfde oorsprong

Marina - January 14, 2004 01:46 AM (GMT)
Ja, waar ga je dan van uit.
Welke theorie hang je aan.
a. De schepping volgens de bijbel.
b. De evolutietheorie volgens b.v Darwin.

Mmm, krijgen we dan twee "kampen"?
De vraag en de stelling is simpel.
Laten we van simpelheid uitgaan :fluit:

Bert Jan - January 14, 2004 08:46 AM (GMT)
QUOTE (Marina @ Jan 14 2004, 03:46 AM)
De vraag en de stelling is simpel.
Laten we van simpelheid uitgaan :fluit:

De stelling is bedoelt voor alle spirituele religies. :rolleyes:
Dus geen theorieën. ;)

DeDenker - January 14, 2004 03:34 PM (GMT)
Natuurlijk hebben alle religies dezelfde bron, namelijk het menselijk brein :)

SHREK - January 14, 2004 05:59 PM (GMT)
QUOTE (DeDenker @ Jan 14 2004, 16:34 PM)
Natuurlijk hebben alle religies dezelfde bron, namelijk het menselijk brein :)

Also sprach Zarathustra :D

Amstelerdam - January 14, 2004 09:36 PM (GMT)

Indianen in noord amerika hebben een soortgelijke 'wandeling' moeten doormaken zoals Mozes en zijn 'volgelingen', terwijl er in die tijds-periode geen contact was tussen die twee volkeren. In de religie als geheel zijn er HEEL VEEL van dit soort gelijke verhalen.

Tja, wie/wat is dan de oer-god geweest? Aliens? (Heeft Erich von Däniken het misschien toch juist met zijn wilde theorieën?)

LEF - January 15, 2004 09:12 AM (GMT)
of je nou zwart of wit bent, we zijn allemaal aardse mensen.

sjoerd.

DeDenker - January 15, 2004 04:30 PM (GMT)
Is het relevant of alle religies uit één oerreligie zijn voortgekomen? Wordt het er daar meer of minder waar van?? :no:

Janna - January 15, 2004 05:36 PM (GMT)
Tja het is toch best interessant joh. Of vind je van niet?

Stel dat ze los van elkaar zijn ontstaan, dan is het interessant om te kijken wat de overeenkomsten zijn en waarom en wat de verschillen zijn en waarom, en als ze uit 1 oerreligie voortkomen, is het interessant wanneer, waarom en waardoor het juist is uiteen gesplitst...
Nouja, ik houd me eigelijk helemaal niet met religie bezig. Vroeger was ik ertegen, toen vond ik dat namelijk heel stoer hm B) :( Toen vond ik Marilyn Manson ook heel stoer. :rolleyes:

Misschien is het dan ook mogelijk dat ze (of een paar) op een gegeven moment weer samenkomen tot 1 religie, hollekidee geen religie-oorlogen meer. Hm nouja, ik denk niet dat dat gaat gebeuren, en het zal vast ook zo z'n nadelen meebrengen.. Misschien dat mensen dan nog minder gaan nadenken?

DeDenker - January 15, 2004 06:52 PM (GMT)
Het is zeker relevant. Religie is heel interessant, maar echt relevant is het niet..... toch?

Janna - January 15, 2004 08:51 PM (GMT)
Mm voor mij persoonlijk niet echt nee.. ^_^ Gelukkig niet! Vind ik dan.. :)

Sarah - February 9, 2004 10:38 AM (GMT)
Mijn gedachte hierover is dat de mens in het verleden meer verbonden was met een soort oerkracht/kennis en geen oerreligie...vanuit daar is er geprobeerd dit te vertalen naar religies...de spelregels van het leven..
En om er een schepje bovenop te doen denk ik (maar deze gedachte is nog niet helemaal doorleefd) dat het zelfs zo kan zijn dat juist door het formuleren en het hanteren van regels binnen het bestaan, de kern en kennis steeds minder natuurlijk is..

RJK - February 24, 2004 02:46 PM (GMT)
Religies komen voort uit de wil van de mens om de dingen om hem heen te kunnen verklaren. Hij kan anders niet met een gerust hart leven, dat het vervolgens onwaar is doet er niet toe.

Ik vind het heel moeilijk om godsdiensten te verklaren. Simpel weg omdat zoveel mensen het geloven. Wat zien of voelen die mensen wat ik niet zie of voel... of interpreteer ik het verkeerd.

Hosted for free by InvisionFree