Title: De Bijbel Begrijpen M.b.v. Theorieen
Janna - January 11, 2004 04:56 PM (GMT)
De bijbel begrijpen via kwamtum mechanica en chaos theorieIk heb hem nog lang niet uit, maar volgens mij is deze site interessant. Het gaat alleen niet zo over mysteries, behalve als je de bijbel als een mysterie ziet natuurlijk..
Ik heb alleen de kwamtum mechanica en chaos theorie gelezen, wat mooi uitgelegd wordt, hoewel ik geen idee heb of het klopt.. Ik ben erg benieuwd naar de rest, de bijbel begrijpen dmv deze theorieën, maar heb de tijd nu niet echt.. Weten jullie hier iets van? Van dit soort ehm 'zien'?
Tardis - January 12, 2004 01:33 PM (GMT)
Bedankt voor de link. Jammer dat het zo lelijk uit het engels vertaald is, afgezien daarvan is het een prima initiatief om iets over quantum mechanica uit te leggen en verbanden met de wereldreligies te leggen.
Wonderer - February 16, 2004 11:57 AM (GMT)
Hallo Tardis,
De Abarim Publications site is niet vertaald maar opnieuw geschreven. Het is wel enigszins gebaseerd op de Engelse versie natuurlijk want waarom zou ik mijn hersenen meer pijnigen dan dat ik al doe. 1 keer verzonnen blijft verzonnen, tenslotte.
Ik hoop dat jullie de site leuk vinden (en niet LELIJK...) en ook een beetje mysterieus.
:wink:
frederikboelaart - February 21, 2004 10:56 AM (GMT)
Mja, maar wetenschap en religie gaat niet samen.
Er zijn altijd wel dingen die elkaar tegenspreken dus ik geloof niet in religie.
Wonderer - February 21, 2004 01:18 PM (GMT)
Ha Frederik,
Je vergelijkt appelen met peren. :no:
Wetenschap is een methode waarmee je observaties in een verklarend model probeert te schikken. Religie is een collectieve beleving van een werkelijkheidsmodel.
En een mysterie is een observatie waarvoor geen wetenschappelijk model (theorie) voor bestaat.
Het bestuderen van een tekst (zoals de Bijbel, Koran, Illiad, etc) kan alleen maar wetenschappelijk gebeuren. De complexiteit van de Bijbel is een mysterie (en daarom relevant voor deze mysterie-site), maar tegenwoordig bestaan er modellen die de complexiteit van de Bijbel een flink stuk verklaren door er modellen van de fysica (quantum mechanica, relativiteits theorie, chaos theorie) op los te laten.
Als jij de verwerking van de wereld om je heen laat leunen op wat je wel of niet gelooft, dan ben jij de religieuze en ik de wetenschapper. :lol:
Maar troost je; al is wetenschap een methode, het collectief aanhangen van een wetenschappelijk model is volgens alle definities een religie. En omdat de meeste wetenschappers tegenwoordig geloven in een Grand Unified Theorie of Theory Of Everything (die nog niet bewezen is en dus geloofd moet worden) is weten-door-wetenschap een heuse mono-theistische religie!
:wink:
DeDenker - February 21, 2004 02:13 PM (GMT)
...Plus, het lijkt mij behoorlijk evident dat religie bestaat, dus hoe kun je niet in religie geloven?
arqrex - March 16, 2004 02:20 PM (GMT)
| QUOTE |
| De validiteit en authoriteit van de Bijbel werd al de meer bevestigd. Tegenwoordig vereist het meer blind geloof om te denken dat de Bijbel niet van God komt dan andersom |
Help ik ben blind. B)
(sorry kon het niet laten :fluit: )
Wie vergelijkt er hier appels met peren. Een tekst wordt vergeleken met rondvliegende deeltjes. :huh: :huh:
Janna - March 16, 2004 02:55 PM (GMT)
Hee, wil jij even niet zo ongenuanceerd in het rond brallen ja. ;)
Ik kan je er helaas niets over uitleggen, want ik heb die site nog steeds niet verder bekeken. Ik zocht iets over kwantummechanica en kwam op die site terecht en vond het zo'n prettig gestoorde boel dat ik hem maar bij de links heb geplant.
Misschien kan iemand anders je er meer over uitleggen, of je kan de site eens doorbladeren, bijvoorbeeld.
hadewey81 - March 16, 2004 03:11 PM (GMT)
| QUOTE (Janna @ Mar 16 2004, 15:55 PM) |
| Misschien kan iemand anders je er meer over uitleggen, of je kan de site eens doorbladeren, bijvoorbeeld. |
:huh: ^_^ :lol: komt er op neer, dat op deze site de SCHEPPING wordt uitgelegd dmv quantumblabla.....is errug interessant, en er zit wel wat in denk ik.....
was dat wat je ivm de uitleg bedoelde, janna? :blink: :yes:
hadewey81 - March 16, 2004 03:15 PM (GMT)
met andere woorden, god = quantumtheorie en aanverwanten, maar daarzullen de godsvruchtige gelovigen onder ons het wel niet mee eens zijn(god heeft G@#%$*^#@MME een BAARD jah!)
DUS een manier om iets wat GOD wordt genoemd in WETENSCHAPPELIJKE taal UIT te LEGGEN!
.............denk ik........... :D
Janna - March 16, 2004 03:15 PM (GMT)
Ik vind het iig al een prachtige verduidelijking. :) Het zou zomaar een beknopte samenvatting kunnen zijn voor de uitgebreide versie. :)
arqrex - March 16, 2004 03:38 PM (GMT)
Sorry Janna, het was mij ontschoten dat ongenuanceerd brallen not done is op dit forum ;)
Maar ik heb een serieuse poging ondernomen om de betreffende site door te nemen. :yes:
Maar persoonlijk was mijn interesse snel weggeebt. :zz:
Vooral toen ik al verschillende malen zwak vertaalde woorden tegenkwam, had ik niet echt de overtuiging dat de auteur van dit stuk zelf de orginele tekst geschreven heeft. :no:
Aldus ik liever in een korte simpele uitleg van desbetreffend persoon een nederlandse uitleg hoor over hoe het nu precies aan elkaar te koppelen valt.
Dit lijkt mij op zijn minst een redelijke vraag. :unsure:
Aangezien ik niet echt thuis ben op het gebied van de kwantumkortingfysicaraadsels, vooral niet toen ik een heel studieboek aan het doorscrollen was, had ik eigenlijk dus geen zin om mijn toch al overbelaste brein nog verder te kwetsen met deze stof. Vandaar dus dat ik die uitleg wel op prijs zou stellen. :yes:
Ben btw geen godsvruchtige gelovige hoor, alleen geinteresseerd in de bevindingen van fysicus op het Bijbelvlak. (zonder daarbij zelf drs te hoeven zijn in die materie) ^_^
hadewey81 - March 16, 2004 05:24 PM (GMT)
afgezien van het feit dat de bijbel een mooi boek is, + een korreltje zout...... :D
er zijn 2 dingen die schijnen te ontbreken in de bijbel:
1 :huh: : van het iets/niets tot de oerknal (....in den beginne.....) ;
2 :rolleyes: : van de schepping van hemel en aarde (oer-oer-oer-oertijd....) tot de schepping van al wat over de aarde kruipt.......
daarbuiten lijkt de schepping een perfecte "allegorie" van wat het begin van alles is.....DUS 7 families van deeltjes, die gescheiden en afgeslacht worden.....tot er 3 over zijn en die 3 families vervolgens alle materie (en antimaterie) vormen die we kennen.
denk ik...... :)