Title: Wichelroede Lopen
Bert Jan - January 5, 2004 09:54 AM (GMT)
Wichelaars werken gewoonlijk met een gevorkte twijf of roede waarmee zij over een stuk grond lopen, wachtend op het moment waarop de twijg of roede, plotseling naar omlaag wordt "getrokken" door water of erts dat zich in de bodem bevingt. B)
Wichelen blijkt echter voor meer doeleinden bruikbaar te zijn dan alleen het aantonen van water of erst in de grond. Zo benut J. Scott Eliot, een gepensioneerde Britse officier die ervaren is in het hanteren van de wichelroede, zijn bijzondere bekwaamheid voor het helpen ontdekken van archeologische vindplaatsen. Soms brengt hij niet eens een bezoek aan de lokaties die hij wil onderzoeken, maar "tast" hij eenvoudig met behulp van een pendel een landkaart af. :o
Onzin, tovenaarij, iets onbekends of zeer ervaren geologen? ^_^
Wat denk je ervan?
Romaine - January 6, 2004 04:53 PM (GMT)
Hallo Bert-Jan,
Dat is wel een heel erg klassieke beschrijving van een wichelroede. Je kunt er veel meer mee doen.
Het wordt al langer dan sinds de middeleeuwen gebruikt. Ik kan me niet voorstellen dat iets zolang in gebruik blijft als het niet zo werken. Zelf werk ik er mee en ik weet dus zeker dat het werkt.
Als iemand iets niet kent wordt het meestal als onbekend afgedaan, in plaats er een verklaring voor te zoeken.
Groetjes,
Romaine
Bert Jan - January 6, 2004 06:32 PM (GMT)
| QUOTE (Romaine @ Jan 6 2004, 18:53 PM) |
| Als iemand iets niet kent wordt het meestal als onbekend afgedaan, in plaats er een verklaring voor te zoeken. |
Ik vraag me ook juist af hoe het kan dat een pendel of wichelroede water kan vinden of energie lijnen op kan sporen.
Misschien kan jij me er iets meer over vertellen, over de werking ervan. Voor mij is het namelijk nogal onbekend
:)
Tardis - January 6, 2004 07:24 PM (GMT)
Ik heb de architecten Alberts en van Huut, bekend van het kantoor van de Gasunie ooit als gastdocenten gehad. Ze vertelden ook over het gebruik van de wichelroede. Die van hun bestond uit twee plastic staafjes waarop met gekleurd tape markeringspunten waren aangegeven. Een van hen liep door het leslokaal en de wichelroede sloeg plotseling uit, het was een grappig gezicht om hem met dat ding rond te zien lopen. Hij had er zelf alle vertrouwen in en wij zaten er raar tegenaan te kijken, ik denk niet dat het onzin is en zou het eigenlijk best eens willen proberen, er moet een reden zijn dat zo'n wichelroede uitslaat.
Bert Jan - January 6, 2004 07:29 PM (GMT)
| QUOTE (Tardis) |
| Die van hun bestond uit twee plastic staafjes waarop met gekleurd tape markeringspunten waren aangegeven. |
Dan kan ik toch concluderen dat het niet ligt aan wat voor staafjes je gebruikt, maar dat het ligt aan de aarde? :unsure:
Of trek ik hier nu de verkeerde conclusie? :ermm:
Tardis - January 6, 2004 07:50 PM (GMT)
| QUOTE (Bert Jan @ Jan 6 2004, 20:29 PM) |
Dan kan ik toch concluderen dat het niet ligt aan wat voor staafjes je gebruikt, maar dat het ligt aan de aarde? :unsure: |
Precies, dat zeiden zij ook, het materiaal maakt niet uit, je kunt er ook een van ijzerdraad maken.
Bert Jan - January 6, 2004 09:40 PM (GMT)
| QUOTE (Romaine) |
| Zelf werk ik er mee en ik weet dus zeker dat het werkt. |
Misschien weet Romaine hier iets meer van?
B)
Romaine - January 23, 2004 12:12 PM (GMT)
Hallo allemaal,
Hoe het precies werkt met een wichelroede is niet echt bekend, men vermoed dat het voorkomt uit het onderbewustzijn. Recentelijk is er een nieuw lab opgestart, en ik heb het voorstel gedaan om de werking van de wichelroede wetenschappelijk te onderzoeken. De resultaten zal ik hier wel bekend maken. Heb geduld!
Wichelroedes zijn van elk materiaal te maken bijna, het is maar net wat iemand prettig vindt. Je kunt er in principe alles mee vinden. Alle energieën zijn op te sporen. Alles is energie, dus alles is op te sporen. Helaas wil het nogal eens voorkomen dat een wichelroedeloper zelf roet in zijn eten gooit waardoor de resultaten niet kloppen, maar dan ligt het aan de wichelroedeloper!
Ben overigens zeer benieuwd naar wat er uitkomt uit het onderzoek. Overigens heb ik ook gevraagd leylijnen te onderzoeken en te meten.
Groetjes,
Romaine
Romaine - January 23, 2004 12:14 PM (GMT)
Wichelroede lopen werd overigens al in de middeleeuwen gebruikt en vermoedelijk ook eerder al. In de middeleeuwen waren er al publicaties over. Er trok zelfs een geestelijke met een wichelroedeloper rond die geraadpleegt werd om een goede plek uit te kiezen. Onder de hoed van de geestelijke mocht het gebezigd worden tot ongeveer 1350, daarna werd het uitgebannen.
Romaine
Bert Jan - January 23, 2004 01:49 PM (GMT)
| QUOTE (Romaine) |
| ... De resultaten zal ik hier wel bekend maken. Heb geduld! |
Lijkt me interresant Romaine... :yes:
Tardis - January 23, 2004 05:42 PM (GMT)
| QUOTE (Romaine @ Jan 23 2004, 13:12 PM) |
Recentelijk is er een nieuw lab opgestart, |
Waar? Universiteit?
| QUOTE |
| en ik heb het voorstel gedaan om de werking van de wichelroede wetenschappelijk te onderzoeken. |
Hoe ga je dat doen? Vanuit welke discipline, natuurkundig? fysiek? psychisch? anders? mijn belangstelling is gewekt.
Romaine - January 23, 2004 06:08 PM (GMT)
Nee een nieuw lab, buiten de huidige wetenschap om. Niet in een universiteit dus, maar geheel onafhankelijk.
| QUOTE |
| Hoe ga je dat doen? Vanuit welke discipline, natuurkundig? fysiek? psychisch? anders? mijn belangstelling is gewekt. |
Hier zijn we nog over aan het denken. Het idee om dit te onderzoeken ligt er in ieder geval. Vooral natuurkundig, wat houdt fysiek in?, niet psychisch denk ik, en anders weet ik het niet. We zijn nog in een beginfase, maar we willen het vooral open-wetenschappelijk onderzoeken.
Het moeilijkste tot zover lijkt het defineren wat de energie van leylijnen zijn. We weten van het bestaan, maar het lijkt voor mij nu alsof het bijna niet te meten valt, toch willen we het proberen. Mocht je nog ideeën hebben, laat het me gerust weten!
Groetjes,
Romaine
Tardis - January 23, 2004 06:38 PM (GMT)
Wat is dat dan voor een onafhankelijk lab? (b.t.w. wetenschappelijk onderzoek is per definitie onafhankelijk) wie betaalt het onderzoek?
Met fysiek bedoel ik lichamelijk, aangezien je het in je handen houdt. Ik ben benieuwd of een wichelroede ook uitslaat als die wordt vastgehouden via een radiografisch bestuurde constructie.