Title: De Zondvloed
Bert Jan - December 11, 2003 01:12 PM (GMT)
Het bijbelverhaal van de zondvloed die de hele wereld onder water zette, staat beschreven in Genesis 6-9. Toen God besloot zijn schepping te vernietigen omdat de mens zo zondig was, spaarde hij alleen Noach omdat die een oprecht man was. God gaf hem precieze aanwijzingen hoe hij een schip moest bouwen. Toen het begon te regenen, ging Noach met zijn gezin aan boord, samen met paren van alle levende wezens op aarde.
Legenden over een grote overstroming en een kleine groep mensen die deze overstroming overleeft en voor nieuw leven zorgt, komen in veel oude mythologieën voor. Van Zuid-Amerika tot Australië en Azië. Er bestaat een Griekse mythologie die verteld over Deucalion, die net als Noach met zijn vrouw een ark bouwde, dieren aan boord nam en daarna vluchtte om aan het water te ontsnappen. Ook bestaat er een verhaal in het Gilgamesjepos over de mythische koning Gilgamesj van Oeroek dat precies op het verhaal van Noach lijkt. Ook in dit verhaal gaat het over de zondige mensheid. Vrijwel het enige wat verschilt is dat bij Gilgamesj het over meerdere goden gaat in plaats van 1 God. :mellow:
Wat denk je ervan? Is dit verhaal op waarheid gebasseerd? :huh:
frederikboelaart - December 12, 2003 03:29 PM (GMT)
JA !!! ( met wat verzinsels bij naturlijk ! ) !
Degene die ook de titanic heeft "gevonden" zou op een onderzoek in de Zwarte zee tot de conclusie gekomen zijn dat hier een zondvloed zou moeten plaats gevonden hebben .
Op de bodem vond hij houten huizen , sieraden ,... die door mensen waren gemaakt .
Die waren namelijk in een goede staat omdat de onderste laag zeer giftig is en geen vissen zouden in kunnen leven , doordat het giftig is is het hout heel goed bewaard gebleven.
Het komt erop aan dat de verbinding tussen Europa en Turkije zou gebroken zijn en voor een ware zondvloed heeft gezorgt.
Dat is de wereld ingegaan en men verzon er wat verzinsels bij met goden enzo ...
Nou ja , zo zegt National Geographic channel het , het is dus wel betrouwbaar !
Lumina - December 12, 2003 03:37 PM (GMT)
| QUOTE |
| Nou ja , zo zegt National Geographic channel het , het is dus wel betrouwbaar |
ff off topic,
Als je alles gelooft wat je daar ziet zit je binnen de korste keren vol met ideëen die elkaar tegenspreken, omdat ze steeds meer ontdekken en ook oude afleveringen laten zien.
Bovendien hoeft het echt niet waar te zijn wat ze daar allemaal uitkramen :P
LEF - December 13, 2003 02:41 PM (GMT)
benk het helemaal met je eens lumina....zoals ik al in een ander topic heb gezegd, national geographic en discovery channel zijn grote televisiestaions, die natuurlijk niet de macht in eigen hand heeft, ze kunnen echt niet super geheime documenten openbaar maken, stel dat ze deze informatie hadden.
sjoerd.
Bert Jan - December 13, 2003 05:33 PM (GMT)
Maar jullie geloven niet dat er een wereldwijde vloed is geweest vroeger, die veel mensen heeft gedood? :huh:
Of dit nu een vloed was omdat de mens zo zondig was, moet je natuurlijk voor jezelf uit maken. :)
DeDenker - January 1, 2004 02:45 PM (GMT)
Mythen over de hele wereld spreken inderdaad van een aarde die geheel onder water bedekt is. In mythen buiten onze regio (Griekenland, Midden-Oosten etc (dus de Griekse mythen en de bijbel en gilgamesj etc)) beginnen de scheppingsverhalen met een overstroomde aarde. Volgens mij moet je dit opvatten als mythologisch (dus niet waargebeurd). Mythen komen diep uit de psyche van de mens voort en hoe begint de mens? Helemaal onder water (in de baarmoeder). Daarna verdwijnt het water en de wereld begint (geboorte). Dromen schijnen ook vaak te verwijzen naar het verlangen terug te willen keren naar de moederschoot, het is dus een heel sterk iets wat leeft in de mensen.
In de bijbel, Griekse mythen etc, komt de vloed later een keer terug. Het lijkt me niet onwaarschijnlijk dat het gebied van de zwarte zee ooit is overstroomd en dat het verhaal daarvan is opgenomen in het scheppingsverhaal, vanwege de impact ervan op de collectieve geest.
dus...
frederikboelaart - January 18, 2004 03:44 PM (GMT)
Ja , het enigste wat raar is, als het in de Zwarte zee was, hoe komt het dan dat Amerikaanse stammen dat ook weten van de zondvloed
DeDenker - January 20, 2004 07:02 PM (GMT)
| QUOTE (frederikboelaart @ Jan 18 2004, 16:44 PM) |
| Ja , het enigste wat raar is, als het in de Zwarte zee was, hoe komt het dan dat Amerikaanse stammen dat ook weten van de zondvloed |
die kennen de zondvloed ook niet. Zij hebben altijd over vroeger, toen de aarde nog overstroomd was, net als in de bijbel. De zondvloed komt pas later in de bijbel en komt alleen in mythes uit europa en het midden-oosten voor.
hadewey81 - March 2, 2004 05:58 PM (GMT)
dit is wat ik denk ^_^ :
vroeger hadden ze grote kennis van de sterren en planeten....
stel dat ze hebben geweten dat er een zondvloed aan zat te komen: ofwel omdat ze een komeet/asteroïde aan zagen komen, of aan de cyclus van de maan konden zien/berekenen, dat er weer een springvloed zat aan te komen....
stel dat ze, net als bij de egyptenaren, een priesterkoning hadden, die werd vereenzelvigd met de God/goden.
die kan dan vervolgens gezegd hebben: "Jij, noach*," of misschien wel "ik, noach," bent/ben de slimste, eerlijkste, intelligentse en, voor de leuk, godsvruchtigste man van de stam.....ik draag jou/mij op, om een boot te bouwen, je/mijn vrouw, zonen en schoondochters mee te nemen op die boot, samen met alle paartjes dieren die je kunt vangen,en daarmee de stam en stamleven voort te zetten.
heb ik leuk bedacht, al zeg ik het zelf :fluit:
nee zonder gekheid, dat is toch én plausibel, én historisch, én psychologisch verantwoord? ....toch..... :yes:
ik denk dat het zo is gegaan.
nou die achterlijke boot nog vinden.
*noot: noach, gilgamesj, who-ever..... :alien:
hadewey81 - March 2, 2004 06:13 PM (GMT)
ow, en wat die 40 dagen en 40 nachten betreft, 40 is een heilig getal in de joodse en kaballistische leer.
De letter Mem heeft getalwaarde 40: מ
MieEjn Sof Baroech Hoe is hebreeuws en betekent Uit De Oneindige Wereld.
deze zin is ook gebaseerd op Mem.
Als je hier meer van wilt weten, de kaballah gaat hier dieper op in, evenals de numerologie.
wat ook toevallig is, is dat de Alef-Bet (het joodse alfabet) 22 letters heeft, zoals de kleine arcana van de Tarot.
ik weet dat ik me voor de wetenschappelijken onder jullie op glad ijs bevind, maar de tarot en kaballah samen, laten zien dat alles één is en met elkaar verbonden is. Net als in de topics over deeltjes in 2en splijten, maar ze gedragen zich nog steeds gelijk, en de hologram-gedragingen....
admin weet nog wel welke....?
wilde ik nog ff kwijt.... :)
arqrex - March 9, 2004 02:47 PM (GMT)
| QUOTE (DeDenker @ Jan 20 2004, 20:02 PM) |
| die kennen de zondvloed ook niet. Zij hebben altijd over vroeger, toen de aarde nog overstroomd was, net als in de bijbel. De zondvloed komt pas later in de bijbel en komt alleen in mythes uit europa en het midden-oosten voor. |
Volgens mij zit de denker hier mis. Ook in Azie, Afrika en Zuid-Amerika zijn deze verhalen (weliswaar met een andere hoofdrolspeler) toch echt bekend. En niet omdat ze in de bijbel staan. Hoe wil je anders verklaren dat een stam die nog niet zo lang bekend is (en nog maar weinig contact met de moderne "beschaving" heeft gehad) identieke verhalen verteld, als degene die in het Oude Testament staan vermeld??
DeDenker - March 9, 2004 05:03 PM (GMT)
Als er inderdaad soortgelijke verhalen zijn van andere volkeren, dan zou ik er erg graag meer over willen weten. Dat zou erg fascinerend zijn. Heb je een eventueel een link naar een site met gevallen als deze?
arqrex - March 10, 2004 01:19 PM (GMT)
eerlijk gezegd weet ik niet meer waar ik dat van die stam heb gelezen (zoek er ook al een tijdje naar, maar ja waar had ik dat gelezen :cry: :cry: ) Dit was op een van die honderden sites die ik inmiddels heb afgespeurd.
Maar in de boeken van oa von Daniken (ja ik weet het. het is een charlatan en een fantast volgens velen) kom je regelmatig de verwijzingen naar Azie, Afrika en Zuid-amerika tegen alwaar identieke verhalen aan de zondvloed verteld worden uit hun eigen culturele overlevering.
Bert Jan - March 10, 2004 02:37 PM (GMT)
Ik heb eens een boek gelezen waarin vrijwel alle volksverhalen stonden van de schepping en van de grote vloed.
Ik zal eens even kijken of ik de titel weer kan vinden... :unsure:
arqrex - May 28, 2004 10:45 AM (GMT)
| QUOTE |
Ik heb eens een boek gelezen waarin vrijwel alle volksverhalen stonden van de schepping en van de grote vloed.
Ik zal eens even kijken of ik de titel weer kan vinden... |
Ik weet dat Graham Hancock in zijn boek: Het begin en het einde...... een samenvatting heeft van een aantal verschillende volkeren.
Daar spreekt hij bijvoorbeeld over de Hopi-indianen. Aanverwanten van de Azteken naar het schijnt. Maar zij geloven dat er vier werelden zullen zijn. De eerste wereld is verloren gegaan door vuur, de tweede door ijs, de derde door water en de vierde zou nu zijn. Maar daar zijn geen uitlatingen over gedaan qua verloren gaan. Alleen dat het nog niet duidelijk is omdat de evolutie van de mensheid in samenhang met het "goddelijke plan" de uitkomst vertroebelen. :mellow:
steckie - August 16, 2004 11:36 AM (GMT)
volgens mij is dit de overschakeling van de ijstijd naar een warmer klimaat
is enkele keren gebeurt en zoiets kan je wel zien aankomen als je kennis hebt van maan sterren klimaat planten dieren (zo'n overgang duurt jaren en niet minuten) en zo'n overgang heeft effect op alle kuststreken
het verhaal verspreid zich dus van helden op bootjes die hun familie/stam en hun vee (=paartjes van elk dier) redden
dit verhaal gaat dan via de kust naar het binnenland en verspreid zich in elk continent
simpel en doeltreffend al zeg ik het zelf