View Full Version: Feng Shui

Mysteries van de aarde > Vreemde theorieën > Feng Shui

Title: Feng Shui

Bert Jan - December 11, 2003 12:52 PM (GMT)
Duizenden gebouwen zijn in China gebouwd op een manier die Feng Shui heet. Als je een bouwwerk plaatst of bouwt volgens de Feng Shui manier, zorg je ervoor dat het gebouw een totale harmonie vormt met de bestaande gebouwen en met de natuur. De deur moet volgens een bepaalde richting gebouwd worden, het gebouw mag niet L-vormig zijn, allemaal eisen om een perfecte harmonie te creëren. :mellow: Bij sommige gebouwen zit er een gat in het gebouw om de negatieve stromen erdoor heen te laten gaan.

De metropool Hong Kong is bijvoorbeeld volledig volgens deze manier gebouwd. :geek:

Wat vind je ervan? Onzin of niet?

LEF - December 11, 2003 05:33 PM (GMT)
misschien wel, maar lijkt me sterk dat de hele stad zo is gemaakt.

sjoerd.

Tardis - December 11, 2003 06:22 PM (GMT)
Feng Shui is voor zover ik weet in Hong Kong ontwikkeld, of de hele stad volgens de inzichten van Feng Shui is gebouwd betwijfel ik, wel is het zeker dat bv. de Hong Kong & Shanghai Bank (Sir Norman Foster) volgens deze uitgangspunten is vormgegeven. De driehoekige constructies die in de gevel zichtbaar zijn mochten niet (zoals Foster het aanvankelijk bedoeld had) met de punt naar beneden gericht zijn. De plaatsing van de ingang luistert ook heel nauw, daar heeft hij ook e.e.a. aan moeten veranderen.
Over het algemeen ben ik het met de Feng Shui uitgangspunten wel eens, het is de bedoeling dat energie nergens een blokkade tegen komt. In de architectuur is dat gevoelsmatig een alleszins redelijk uitgangspunt: niemand houdt van doodlopende gangen, tenzij er een raam is aan het eind zodat er licht doorheen schijnt. Zo zijn er onnoemelijk veel voorbeelden te geven waarin Feng Shui inzichten door de meeste mensen inderdaad als prettig worden ervaren.

Hosted for free by InvisionFree