View Full Version: Heb ik dat niet eerder gezien?

Mysteries van de aarde > Paranormaal en UFO's > Heb ik dat niet eerder gezien?

Title: Heb ik dat niet eerder gezien?

Purpleglimpse - November 18, 2003 06:49 PM (GMT)
Ik heb dat ook wel eens. Dan praat ik met iemand en dan weet ik gewoon zeker dat ik dat gesprek al eens gevoerd heb. Soms denk ik: 'Oja, dan zegt zij dit en dan zeg ik dat en dan wordt zij boos...dus laat ik dat maar niet zeggen'. Maar dan zeg ik het toch!!! Je kunt er dan gewoon niets aan doen. Dus ook al ken je het al, het veranderd niets. :(

DiaBlo - November 17, 2003 11:04 AM (GMT)
Ik heb af en toe wel eens dan sta ik ergens of ik kijk erguns naar op een wild vreemde plek... en dan als ik naar iets kijk ofzo dan heb ik het iedee dit beeld wat ik nu voor me heb ken ik erguns van ... en dan kijk je weer ergens anders heen en dan is het weg.. heel vreemd hebben jullie dat ook wel eens??

deosolis - November 17, 2003 10:51 PM (GMT)
:mellow: dat noemt men een "deja-vu"
het gevoel hebben alsof je een bepaalde situatie al eens hebt meegemaakt.

Bert Jan - November 18, 2003 09:16 AM (GMT)
QUOTE (deosolis @ Nov 18 2003, 00:51 AM)
:mellow: dat noemt men een "deja-vu"
het gevoel hebben alsof je een bepaalde situatie al eens hebt meegemaakt.

Ik heb het weleens gehad. Het was op vakantie in Zwitserland. Het kwam me opeens allemaal zo bekend voor, erg vreemd! :o Hoe is zoiets te verklaren? :(

Aganlex - November 18, 2003 01:42 PM (GMT)
Ik heb het ook meerdere keren gehad :o

Maar het zou toch kunnen, als je er van uit gaat dat iedereen helderziend is kan het zijn dat je dat een keer onbewust meegemaakt zou kunnen hebben, dan of in een onbewust beeld of in een droom die je bent vergeten. Als je dan ergens bent kan het zijn dat je dat beeld een keer onbewust hebt gehad. :wacko:

Het is maar een idee. ^_^

Janna - November 18, 2003 06:32 PM (GMT)
Ik heb dat meestal met mensen in bepaalde situaties, en dan gaat het nog enkele seconden door, bijvoorbeeld terwijl iemand iets aan het zeggen is.. Dan krijg je van die absurde gedachtes/gevoelens zoals: 'Ja, dat zei ze toen inderdaad', en dan denk je gelijk 'Onee, helemaal niet'.. :)

Kijk, hier staan wat theorieën over deja-vu's..

Die van jou staat er ook bij Aganlex. :) Zo ongeveer dan..

Bert Jan - November 18, 2003 06:52 PM (GMT)
Is het dan zo dat je in een klein eindje in de toekomst kan kijken of dat je die ander zo goed begrijpt of kent... :huh: :ermm:

Aganlex - November 18, 2003 07:12 PM (GMT)
Het zou inderdaasd kunnen dat je als het ware in de toekomst hebt gekeken. :yes:

Ik heb eens gelezen in een boek dat er mensen zijn die "precognistische" dromen ( :zz: )hebben (voor mensen die latijn kennen: pre = voor, cognoscere = vernemen, dus van tevoren vernemen). Een poosje na zo'n droom (dat poosje kan enkele uren, maar ook enkele dagen, weken of zelfs jaren zijn) kan die droom ook uitkomen. :dizzy:

Zo heb ik een verhaal gelezen over een vrouw wiens man weleens met een vriend van hem ging jagen. Ze droomde dat haar man per ongeluk werd doodgeschoten door zijn jaagpartner. Ze vroeg later (helemaal overstuur) aan haar man of hij nog plannen had om te gaan jagen. Hij vertelde dat hij die niet had en dat het ook niet uit zou komen met zijn werk. :o
Twee weken later belde zijn jaagpartner op om de volgende dag samen te gaan jagen. Hij stemde in en zijn vrouw smeekte hem de avond voor hij ging jagen om niet te gaan, maar vertelde daarbij niet WAAROM hij niet moest gaan. Uiteindelijk ging hij toch. :cry:
De volgende middag kwam er een telefonisch bericht voor haar:
Haar man was tijdens het jagen per ongeluk neergeschoten door zijn partner. :wacko: :o :cry:

Dit soort gevallen zijn veel vaker gemeld, maar vaak kunnen de mensen die zoiets dromen ook het ongeval voorkomen en zo dus als het ware de loop van de toekomst veranderen. :woot: Het is erg vreemd in ieder geval.

Zelfs heb ik ook wel eens zo'n droom gehad, het was in ieder geval een prettige droom.
Ik droomde dat ik samen met mijn klasgenoten een gevulde koek zat te eten. Ieder van hen at er ook een. 1 vriendin zat tegenover me, 1 vriend links van me, 1 rechts van me en 1 rechtstegenover me.
De volgende dag vond de vriend die rechtstegenover me zat 2 euro. Hij zei dat hij in de grote pauze zou trakteren. Toen dat in de pauze het geval was was onze opstelling precies hetzelfde: De droom was gelijk aan de nog komende realiteit :wacko:

Wie van jullie heeft ook wel eens zo'n droom gehad?

DiaBlo - November 18, 2003 09:03 PM (GMT)
jaah zon droom heb ik wel vaker last van... dan droom ik dingen en dan komt het gewoon terug.. in realiteit.. maar jah :P de leuke dingen in een droom gebeuren er nooit..

maar zoals je al zei : meestal gaat het over kleine dingen.. dus niet of je met jennefer lopez naar bed gaat ofzo:P

Janna - November 18, 2003 09:26 PM (GMT)
Nou, ik droomde toevallig vannacht over een romantische strandwandeling met Jennifer Lopez, en wie stond er met een bos rozen en een doos bonbons voor m'n deur vandaag? Ongelooflijk.

Sorry :)

Aganlex - November 19, 2003 06:37 AM (GMT)
Vaak gaat het inderdaad over kleine dingen, zo'n droom. :yes:

Maar soms ook met grote dingen. Zo droomde een vrouw eens dat er een vliegtuig neer zou storten bij een huisje aan de rand van een meer in een vakantiepark. En het zij zo. Het vliegtuig stortte later ook neer bij dat huisje, vele inzittenden kwamen om en het huisje bleef vrij onbeschadigd. Ze droomde toen ook wel dat de brandweer te laat kwam doordat ze de verkeerde weg namen, maar helaas is het haar neit gelukt ook deze loop van de toekomst te veranderen.

Maarja, het zou eventueel mogelijk zijn dat je met J. Lo in het bed beland :P
Maar nu hoop je zeker nog dat het uitkomt? ;)

DiaBlo - November 19, 2003 11:39 PM (GMT)
tuurlijk.. maar ik den k toch dat je in die droom het onderscheid moet maken.. tussen PURE fantasie.. en realtiteit.:P maar ikj bedoelde de kleine dingen zoals.. vandaag laat i 2 borden vallen en dat hebik dan gedroomd zegmaar:P hahah:P wijsneus:P

frederikboelaart - December 27, 2003 11:42 AM (GMT)
Misschien reincarnatie ???

Dan is het best mogelijk dat je die plek herkent !

Lumina - December 28, 2003 10:44 AM (GMT)
Volgens mij droom je het, van te voren, en herken je het later weer.. veel van je dromen onthoud je tenslotte niet.. het is me een compleet raadsel hoe je dromen de toekomst kunnen voorspellen, maar het blijkt mogelijk; zo had ik een dag een droom, en de volgende dag, gebeurde precies hetzelfde. Maar een keer heb ik het zo duidelijk gehad, andere keren bleven het bij gewone deja vu's.

Je moet natuurlijk wel bedenken, dat helderzienden, paranomale dingen, in de loop der tijd belachelijk zijn gemaakt. Dat geldt tenslotte voor zoveel dingen... dat hoeft niet te betekenen, dat er geen kern van waarheid in zit.. in heel veel 'sprookjes' zitten waarheden.. zo schreven de gebroeders Grimm (zo heten ze toch) eigenlijk hele harde verhalen, omgetoverd in kindertaal. Dit is nog een behoorlijk duidelijk voorbeeld, maar heel veel dingen, die als onzin worden afgestempeld in deze 'nuchtere' tijden, dragen waarheid met zich mee.. :zz:

Eekhorn77 - December 30, 2003 11:05 PM (GMT)
Déja-vu komt inderdaad voor als gevolg van voorspellende
dromen die je weer vergeten bent.

Dat is in ieder geval mijn idee of ervaring.

Als het om reincarnatie gaat, dan koop ik er zelf niet
zoveel voor. Klinkt een beetje bot, maar als je
bijvoorbeeld op de plek komt, waar in een vorig
leven je hersens zijn ingeslagen, wat moet je
daar dan mee?

Bij menig persoon had ik wel eens het gevoel dat
ik hem of haar eerder ontmoet had. En dan draaide
zo iemand mij op een gegeven moment een vreselijke
loer.

Voor een gevoel van herkenning koop ik dan zelf
evenmin veel.

Het is geen garantie voor een prettige ervaring en
ook een ontmoeting met een zogenaamde tweelingziel
loopt maar al te dikwijls slecht af.

Eekhorn77.

franco - January 18, 2004 03:31 PM (GMT)
Ik heb zeer dikwijls een deja-vu. Laat'k zeggen, zo'n een of twee keer per 2 weken... Dat is inderdaad veel.
Volgens mij zijn dit dromen, en ja, niet alleen over kleine dingen.
Mijn verklaring hiervoor is: ik sta dikwijls onder zware emotionele druk. Maar ben mij ook zeer bewust van ons apen-wereldbolletje. En heb een speciale interesse voor wetenschappen. Als je die drie hebt, heb je misschien meer kans om deja-vu's te hebben. Het is maar een bedenking.

Lex - February 24, 2004 09:54 PM (GMT)
Zou het niet kunnen dat een deja vu gewoon een soort "foutje" in de hersenen is?

Bv: ge zijt aan het babbbelen met iemand en plots denkt ge dat ge dat gesprek die nacht in uw dromm al hebt gehad. maar wie zegt dat ge dat gesprek echt al hebt gehad? misschien bedriegen uw hersenen u gewoon en hebben ze de herrinnering "misplaatst".
want heeft iemand het al ooit voorgehad dat hij na het moment van de deja-vu, nog altijd dat gevoel heeft. bij mij is het alstijd zo dat ik het gevoel krijg dat iets al eens is gebeurt, maar vanaf het moment dat ik dat besef is het ook gedaan.

Of een andere verklaring: Soms gebeurt het toch dat ge een beetje afdwaalt, en niet zijt aan het opletten en dat alles pas enkele seconden later doordringt tot uw hersenen. Zou het niet kunnen dat uw onderbewustzijn de gebeurtenis al heeft "onthoude", terwijl de gebeurtenis nog moet doordringen tot uw bewustzijn. Op het moment dat de gebeurtenis dan tot uw hersensn doordringt hebt ge het gevoel van een deja-vu, maar de herrinnering is moelijk te plaatsen (omdat hij onderbewust is). Dit alles zou in een fractie van een seconde kunnen gebeuren.

Maar dit is natuurlek allemaal heel ingewikkeld en er zijn waarschijnlijk 10tallen verklaringen, en ik denk dat ge best psychologie gaat studeren als ge het wilt begrijpen, want dit lijkt met tog allemaal net ietsje te ingewikkeld :P

DeDenker - February 25, 2004 09:04 AM (GMT)
een leuk experiment tijdens een deja-vu is om te proberen werkelijk te voorspellen wat er gaat gebeuren. Zodra je dat doet, zul je merken dat je het echt niet weet, en de deja-vu verdwijnt als sneeuw voor de zon.

Hosted for free by InvisionFree