View Full Version: Egyptenaren..

Mysteries van de aarde > Vreemde theorieën > Egyptenaren..

Title: Egyptenaren..
Description: Van slim naar dom?

DiaBlo - November 17, 2003 01:23 AM (GMT)
Ik zat zo eens ff wat plaatjes te bekijken van die piramides enzo.. Ik bedacht me toen: die gasten hadden geen machines... maar hoe krijgen ze dat zonder machines voor elkaar... zulke dingen kaars recht en alles.. ik snap er nix van... en dan nog zouden wij er heel lang over doen om zo'n ding te bouwen... zijn wij nou gewoon heel dom geworden... en waren hun vroeger zo super slim enzo... of lijkt het maar zo??
Mijn theorie is dat gewoon de mensheid dommer is geworden in al die jaren...

Bert Jan - November 17, 2003 01:51 PM (GMT)
Ik denk ook dat de mensheid over het algemeen dommer is geworden. Ik denk wel dat de mensheid over het algemeen meer kennis heeft over sommige dingen, maar kennis en slimheid valt volgens mij totaal niet met elkaar te vergelijken.

Ik denk dat ze eerder meer hun best deden om iets moois te maken. Neem als voorbeeld die kathedralen. De mensen die dit bouwden hadden er veel voor over en deden ongelofelijk hun best om zo'n "huis voor God" te bouwen. Als ze iets voor God bouwden moest het gewoon perfect zijn, kostte wat het kost.

user posted image

Zo ging het bij de Egyptenaren waarschijnlijk ook voor hun Farao (hun god) Het bouwwerk, in dit geval een piramide, moest gewoon perfect zijn.

Deze mensen zagen de noodzaak er ook van in om iets perfects te bouwen. :ermm:
Ik denk dat ik voorzichtig deze conclusie kan trekken: Mensen presteren beter als ze ergens in geloven... :)

Tardis - November 17, 2003 07:37 PM (GMT)
QUOTE (DiaBlo @ Nov 17 2003, 02:23 AM)

Vroeger was alles beter, de jeugd van tegenwoordig is ook niet meer zo slim als pakweg 20 jaar geleden. :angel:

DiaBlo - November 17, 2003 09:10 PM (GMT)
hahah tjah .. mensen gingen zuipen en werden dommer.. en rokken.. drugs noem maar op:P alles tegen woordig is slechter:P maar jah ik ben het wel eens dat mensen meer hun best doen.. maar als ze nou een pyramide voor een nieuwe faro maakte dat duurt toch 10 talle jaren... ik bedoel dan is de gast al dood voor dat het dak er op zit:P

PJ - November 17, 2003 09:54 PM (GMT)
Tja, en vraag iemand van een jaar of 16 maar eens 23 * 16 (of iets dergelijks) uit te rekenen zonder rekenmachine... Kijken of ze het kunnen zonder rekenmachine :fluit:

coolio - November 18, 2003 06:58 AM (GMT)
QUOTE (Tardis @ Nov 17 2003, 20:37 PM)
Vroeger was alles beter, de jeugd van tegenwoordig is ook niet meer zo slim als pakweg 20 jaar geleden. :angel:

Ik denk niet dat je het dommer kunt noemen.

Eerder gemakzuchtiger of sneller tevreden.

Waarom zou je alles met het hoofd uitrekenen, als je een rekenmachine hebt.
Zo denken vele jongeren er over.

Als je bij de kassa in een supermarkt komt, dan wordt alles voor ze voorgekauwd.
Je zag het bij de introductie van de Euro.
De kassa-dames deden er 2 x zo lang over om je geld terug te geven.

Dat snap ik zowieso al niet.

Of je nu f 2,45 of € 2,45 aan wisselgeld moet geven, de berekening blijft hetzelfde.
Ik kan me voorstellen dat het werken met nieuwe muntstukken vertragingen geeft, maar daar lag het niet aan.

Maar zodra ze iets uit het hoofd moeten uitrekenen, dan slaan ze op tilt.

Wat het bouwen van een piramide betreft heeft denk ik inderdaad te maken met hun liefde voor hun farao.

Tegenwoordig moet het bouwen van huizen en bouwwerken steeds goedkoper en sneller, zodat men meer winst kan maken.

Dat daar gevaarlijke bouwwerken van komen, dat neemt men op de koop toe.
(instortende balkons, inzakkende parkeergarage's)

Lumina - December 11, 2003 04:04 PM (GMT)
mensen gingen zuipen en werden dommer.. en rokken.. drugs noem maar op:P alles tegen woordig is slechter:P

In de middeleeuwen dronken ze alleen maar alcohol, simpelweg omdat het water niet te vertrouwen was.

Ik weet overigens niet of je het dommer kan noemen, idd meer zoals Coolio zegt luier en gemakzuchtiger. Ik ben zo lui als de pest, mij zie je niet van mn kont komen als t niet hoeft.
Tegenwoordig hoeft dat ook niet meer. In de tijd van de egyptenaren moest je nog heel veel weten en heel veel doen om enig zekerheid in je leven te krijgen. Nu is alles veel gemakkelijker en hoef je je geen zorgen te maken over de oogst, want ook diegenen die in God geloven kopen gewoon hun voedsel bij de supermarkt. De God in kwestie wordt misschien nog wel bedankt voor het voedsel maar niemand hoeft bang te zijn dat het voedsel er niet meer is. Het is er, er is zekerheid. Er is schoon water, je hebt een huis, een dak boven je hoofd, financiele zekerheid. Natuurlijk heeft niet iedereen dat, maar toch ligt niemand op straat te kreperen.
We kúnnen lui zijn en dus zijn we het. Omdat dat nou eenmaal het makkelijkste is. Waarom moeilijk doen, als het makkelijk kan?
Ik weet overigens ook niet waar die mensen de energie vandaan haalden om zo nauwkeurig te zijn. Ik vergeet de helft van wat ik doe en als ik al iets doe maak ik vaak wel een aantal domme fouten. Nou ja, mensen hadden in die tijd ook minder andere dingen aan hun hoofd. Nu draait het om de 'fun'
Want je moet plezier hebben, anders ben je in het oog van de maatschappij maar raar. Je moet ook voor je 20ste een stuk of 30 wannabe-relaties hebben gehad, anders hoor je er niet bij.
Het gaat niet meer om overleven. Het gaat om de 'fun', en dat zullen we weten ook :lol:

Kotsilla - December 28, 2003 12:10 PM (GMT)
Luiheid is de vooruitgang van de mens ... dat zei m'n leraar Wiskunde en Fysica ons toch altijd.
De meeste uitvindingen zijn er namelijk om het ons makkelijker te maken ... zelfs met een stok vruchten uit een boom slaan kun je al als vooruitgang zien want zo moet je niet meer in de boom klimmen ... en ga zo maar door.

Lex - February 5, 2004 12:07 AM (GMT)
Die piramides werden door 10duizenden mensen gebouwd. Vroeger overstroomde de Nijl elk jaar. Terwijl de Nijl overstroomt was hadden die boeren dus niets te doen, en gedurende die tijd werkte ze voor de Farao.
Met 10 duizenden mensen, en als ge 50 jaar ofzo eraan werkt dan krijgt ge zo een piramide wel klaar hoor :P

Bert Jan - February 8, 2004 10:03 PM (GMT)
QUOTE (Lex @ Feb 5 2004, 02:07 AM)
Die piramides werden door 10duizenden mensen gebouwd. Vroeger overstroomde de Nijl elk jaar. Terwijl de Nijl overstroomt was hadden die boeren dus niets te doen, en gedurende die tijd werkte ze voor de Farao.
Met 10 duizenden mensen, en als ge 50 jaar ofzo eraan werkt dan krijgt ge zo een piramide wel klaar hoor :P

In de egyptische geschriften staat dat ze in 20 jaar zijn gebouwd! :mellow:

M3isSi3j - February 9, 2004 08:16 PM (GMT)
QUOTE (DiaBlo @ Nov 17 2003, 02:23 AM)
Ik zat zo eens ff wat plaatjes te bekijken van die piramides enzo.. Ik bedacht me toen: die gasten hadden geen machines... maar hoe krijgen ze dat zonder machines voor elkaar... zulke dingen kaars recht en alles.. ik snap er nix van...  en dan nog zouden wij er heel lang over doen om zo'n ding te bouwen... zijn wij nou gewoon heel dom geworden... en waren hun vroeger zo super slim enzo... of lijkt het maar zo??

dit vind ik op http://home.zonnet.nl/wereldwonderen/ :

Iedere wetenschapper lijkt het er over eens te zijn. De grote piramide van Giza is gebouwd door Chefren. In oude geschriften staat dat er 20 jaar over deze piramide is gebouwd. En dat aan de bouw ongeveer 100.000 slaven hebben meegeholpen. Stel dat we deze gegevens nu aannemen als feiten, zoals de meeste wetenschappers dat doen. Als je er logisch over na gaat denken is het onmogelijk dat deze piramide is 20 jaar is gebouwd.

Het eerste probleem die je tegenkomt is het aantal slaven die mee geholpen hebben om de piramide te bouwen. Al die 100.000 slaven moet wel voedsel en slaapplekken hebben. Dan is er nog een tweede probleem. 1 steen van de piramide weegt ongeveer 5 ton. Deze stenen werden vele kilometers verderop uitgehakt en vervoerd met boten naar Cheops. In de grote piramide zijn ongeveer 2.300.000 stenen gebruikt.

Als we nu gaan rekenen komen tot een verassende conclusie. 2.300.000 stenen delen door 20 jaar en 365 dagen per jaar komt op 315 stenen per dag. Laten we nu aannemen dat de piramidebouwers harde werkers waren en dat ze 12 uur gemiddeld per dag doorwerkten. 's nachts kan je immers niet werken als je geen kunstmatig licht gebruikt. Ze moesten elk uur 26 stenen op hun plek leggen. Gemiddeld is dat per minuut 0,43 stenen. Dus als we dan naar hele stenen kijken komt het op neer dat gemiddeld elke 2 minuten een steen op de plek moest liggen.
Dit lijkt misschien niet zoveel, maar stel dat er iets in de planning mis ging, noem maar op wat. Dan zou de hele planning in de war raken. Stel dat elke piramidebouwer nu 100 kg kon trekken dan zijn er dus 50 mannen nodig om 1 steen te trekken.

Paultje - March 9, 2004 03:12 PM (GMT)
Ik heb nog een leuke theorie

Er zijn ergens in egypte zijn drie pyramides.
In het midden een groten daar langs een wat kleine
en een hele kleine. Als je precies door het midden een lijn trekt
ligt die kleine net langs die lijn. Je hebt ook drie sterren die zo staan (Orion).
Een grote ster een kleine ster en een middel matige ster.
Die pyramides liggen aan de nijl en die sterren liggen aan een sterrewegstelsel.
dus alles komt overeen.

In de pyramides zitten ook ventelatie gaten. Teminsten dat zeggen ze.
Als je door die gaten zou kijken in de tijd van de Egyptenaren, Zag je hun belangerijke sterren beelden.

Weet iemand van wie deze theorie was??

Bert Jan - March 9, 2004 03:24 PM (GMT)
QUOTE (Paultje @ Mar 9 2004, 17:12 PM)
Weet iemand van wie deze theorie was??

Robert Bauvall

Paultje - March 9, 2004 06:56 PM (GMT)
oh ja
dat klopt harstikke bedankt Bert Jan
klopt deze theorie ook?
Of weet je dat niet

Ik dat eerlijk gezegd dat die gaten waren
voor de vrijlating van de geest van de koning

arqrex - March 9, 2004 07:21 PM (GMT)
dat klopt ook en volgens mij bedoelt Bauval daarmee dat de geest van de farao via die luchtgaten naar hun geliefde sterrenbeeld kunnen "varen". :fluit:

Maar kan het ook mis hebben hoor. :geek:

Paultje - March 9, 2004 07:34 PM (GMT)
QUOTE (arqrex @ Mar 9 2004, 20:21 PM)
dat klopt ook en volgens mij bedoelt Bauval daarmee dat de geest van de farao via die luchtgaten naar hun geliefde sterrenbeeld kunnen "varen". :fluit:

Maar kan het ook mis hebben hoor. :geek:

Jij hebt volgens mij helemaal gelijk

Philologia - April 9, 2004 06:23 PM (GMT)
Wat dat slimmer en dommer betreft:
als je een zintuig moet missen, ontwikkel je een ander zintuig sterker.
In ons geval, omdat we dus alles bijna kant en klaar aangereikt krijgen, ontwikkelen we in ieder geval dat soort dingen niet. Maar onze hersenen, ons verstandelijk vermogen wordt toch wel steeds beter, of zit ik er nou naast.
En in dat geval ontwikkelen wij met onze verstandelijke vermogens machines om het zelfde werk te verrichten als de Egyptenaren toen???

Hosted for free by InvisionFree