View Full Version: De gulden snede

Mysteries van de aarde > Mysteries en Raadsels > De gulden snede

Title: De gulden snede

Bert Jan - November 13, 2003 09:52 AM (GMT)
NB. De bovenste niet selecteren! Alleen maar A,B,C,D of E

De gulden snede werd vroeger erg veel gebruikt bij het bouwen van kathedralen en andere gebouwen. De mensen hadden vroeger het idee dat de in de natuur bepaalde verhoudingen zaten die "goddelijke verhoudingen" werden genoemd. De gulden snede is 1 van deze verhoudingen.

Het is de perfecte verhouding van een lengte en een breedt of hoogte.

Ik denk dat ze hier wel gelijk mee hadden.
Stem op je favoriete rechthoek en dan zeg ik na een aantal dagen welke de gulden snede rechthoek was.

Wat denk jij? Denk jij ook dat er in de natuur bepaalde verhoudingen zitten die altijd terug komen?

PJ - November 13, 2003 01:12 PM (GMT)
ah, gelukkig, deze wist ik nog wel, heb het ooit eens op school gehad. :geek:

coolio - November 14, 2003 11:00 PM (GMT)
QUOTE (Bert Jan @ Nov 13 2003, 10:52 AM)
NB. De bovenste niet selecteren! Alleen maar A,B,C,D of E

De gulden snede werd vroeger erg veel gebruikt bij het bouwen van kathedralen en andere gebouwen. De mensen hadden vroeger het idee dat de in de natuur bepaalde verhoudingen zaten die "goddelijke verhoudingen" werden genoemd. De gulden snede is 1 van deze verhoudingen.

Het is de perfecte verhouding van een lengte en een breedt of hoogte.

Ik denk dat ze hier wel gelijk mee hadden.
Stem op je favoriete rechthoek en dan zeg ik na een aantal dagen welke de gulden snede rechthoek was.

Wat denk jij? Denk jij ook dat er in de natuur bepaalde verhoudingen zitten die altijd terug komen?

Ik heb vroeger tijdens wiskunde ook geleerd dat een bepaalde verhouding ook de voordeligste is.

Dit had te maken met het maken van verpakkingen voor produkten zoals waspoeder, cornflakes enz.

Door deze verhoudingen, werd er het minste van het karton gebruikt, voor een bepaalde hoeveelheid van het produkt.

Oook een voorbeeld van de "gulden snede" dacht ik zo.

Bert Jan - November 17, 2003 07:17 PM (GMT)
De meeste stemmen gingen uit naar rechthoek B en inderdaad, rechthoek B heeft de verhoudingen van de gulden snede. ^_^

QUOTE (Coolio)
Door deze verhoudingen, werd er het minste van het karton gebruikt, voor een bepaalde hoeveelheid van het produkt.

De guldensnede weerspiegelt eigenlijk de harmonie en de relatie in de natuur.
De oude Grieken zagen namelijk dat alles een verband had met elkaar. Alle dingen zijn te weerleiden tot getallen van 1 t/m 10

QUOTE (Pythagoras)
Getallen zijn het binnenste van alle dingen.
Getallen zijn de hoogste graad van kennis. Ze zijn de kennis zelf!

PJ - November 17, 2003 08:45 PM (GMT)
Ik heb deze tekening in Autocad ingeladen en daarna de volgende formule er op los gelaten:

kleine f = doorsnede cirkel (dat tekentje herkent de pc niet)
Uitgaande van een vierkant ABCD met zijde 1 construeren we de punten E en F via de cirkel O (het midden van BC) met straal OA (= ˝wortel5).
Nu is EB = BG = CF = CH = ˝wortel5 - ˝ = (wortel5 - 1)/2 = 1/f.
Daardoor:
AG = AB + BG = 1 + 1/f = (f + 1)/f = f.
De zijden van rechthoek AGHD zijn dus 1 en f.
We noemen een dergelijke rechthoek waarvan de zijden zich verhouden als 1 : f een gulden rechthoek.
user posted image

Uit mijn tekeningen/berekeningen komt naar voren dat figuur C de juiste figuur is... :huh:
Of heb je een andere berekening?

Aganlex - November 18, 2003 01:55 PM (GMT)
:ermm: nu snap ik er nix meer van... :wacko:

Bert Jan - November 18, 2003 07:05 PM (GMT)
QUOTE (PJ @ Nov 17 2003, 22:45 PM)
Of heb je een andere berekening?

Euhm... :blush: Oeps... Ik bedoelde eigenlijk dat rechthoek C, de volmaakte rechthoek was. :fluit:

Maar wat doe je dat ingewikkeld PJ.
Dat kan veel makkelijker... :geek:

PJ - November 18, 2003 07:08 PM (GMT)
Het was volgens mij een uitleg van een universiteit...
Als je gewoon eenmaal weet hoe je het tekent (zie tekening in mijn post), dan is alles klaar :yes:

BTW, ik was al even bang dat ik het fout had, wat me al stug leek :P ^_^

PJ - November 18, 2003 07:09 PM (GMT)
QUOTE (Bert Jan @ Nov 18 2003, 20:05 PM)
Euhm... :blush: Oeps... Ik bedoelde eigenlijk dat rechthoek C, de volmaakte rechthoek was. :fluit:

Maar wat doe je dat ingewikkeld PJ.
Dat kan veel makkelijker... :geek:

dat met die berekening die ik van jou vroeg, was met het oog op jouw eerste uitkomst, namenlijk B... Dus ik zou eigenlijk weten hoe jij aan B kwam, maar het is dus al opgelost B)

Janna - November 18, 2003 09:27 PM (GMT)
Ik had B. :)

Aganlex - November 19, 2003 06:41 AM (GMT)
Het duizelt me nog steeds... :wacko:

Ik had gekozen voor rechthoek E, ik dacht:
Opp(rechthoek) = x * 2x
Dat vond ik eigenlijk de beste... :)

Bert Jan - November 19, 2003 08:49 AM (GMT)
Het is eigenlijk zo dat bij de guldenrechthoek de breedte zich verhoud met de lengte met de verhouding van 1 : 1,618 ;)

deosolis - November 19, 2003 09:24 AM (GMT)

Hosted for free by InvisionFree