View Full Version: Filosoferen is onzin

Mysteries van de aarde > Filosofie / Theologie / Theosofie > Filosoferen is onzin

Title: Filosoferen is onzin

Bert Jan - November 10, 2003 04:25 PM (GMT)
Veel mensen beweren dat filosoferen nergens goed voor is, hoe denk jij hierover?

Filosoferen is onzin

Tardis - November 10, 2003 05:06 PM (GMT)
Filosofie is een heel serieus vakgebied, helaas wordt het woord filosoferen gebruikt voor iets wat geen filosoferen is. In de echte betekenis van het woord is filosofie heel diepzinnig, het wordt helaas vaak gebruikt om zomaar wat gedachten in het wilde weg te ventileren en dat heeft niets met filosoferen te maken. ^_^

deosolis - November 10, 2003 05:29 PM (GMT)
;) I agree tardis

Bert Jan - November 20, 2003 09:18 PM (GMT)
Kan je filosofie vergelijken met een brainstorm? :(

deosolis - November 20, 2003 10:13 PM (GMT)
<_< Dat hangt er van af hoe ver je durft gaan,het is volgens mij de ideale braintraining.

Marina - December 1, 2003 01:12 AM (GMT)
Filoseferen is geen onzin.
Filoseferen is de bereidheid andere invalshoeken te bekijken of aan te nemen dan die je al herkent en / of vertrouwt.
Dus de bereidheid om te leren.

Lumina - December 22, 2003 10:43 AM (GMT)
T hangt er maar net vanaf wat je filosofie noemt.

De syllogiestiek die we bij filosofie krijgen vind ik behoorlijk nutteloos.

Alle meisjes zijn mensen
Alle jongens zijn mensen

Het zijn redeneer vormen, maar ik snap niet helemaal waar ik dit ooit voor nodig zou moeten hebben...
:zz:

Janna - December 23, 2003 10:13 PM (GMT)
Wij hebben die dingen ook gehad inderdaad..

Ze zijn niet echt spannend ofzo nee, maar ik snap wel een beetje waarom ze nuttig kunnen zijn, want ze kunnen wel helpen bij logisch conclusies trekken uit wat gegevens..

Maarja, in de praktijk, ik vraag me ook af of ik ooit bij één of ander dilemma zo een conclusie zal gaan trekken, of iemand ergens op ga wijzen, zovan nee, beste knul, dat is niet zo, kijk maar, en dan zo'n ding tekenen.. Nah niet echt he.. <_<

tino - April 1, 2004 09:42 PM (GMT)
ja die syllogiesie ofzoiets. dat is wel een beetje simpel in deze vorm.

maar als je die permissen verandert naar complexe stellingen dan zul je merken dat er in de wetenschap maar ook gewoon in het dagelijks leven zulke foute conclusies worden getrokken. dit is een zeer simpel voorbeeld van hoe het mogelijk is om door twee dingen te vergelijken er totaal verkeerde conclusies getrokken kunnen worden. en men waarschuwt je hier daarvoor.

dus wat heel simpel lijkt is misschien wel de grondsteen van de wetenschap... :ermm: :rolleyes:

DeDenker - April 2, 2004 03:14 PM (GMT)
ja, filosoferen is onzin, net als tv-kijken, en wandeling maken, eten, leven.

Als je zegt dat iets onzin is, of zinloos (mag ik die vertaling maken?), dan ga je er vanuit dat er dingen zijn die wel zin hebben, een fijne wedervraag zou dan zijn: wat heeft wel zin? wat is geen onzin in onze leventjes? filosofeer daar maar eens over!

Tardis - April 2, 2004 03:41 PM (GMT)
QUOTE (DeDenker @ Apr 2 2004, 16:14 PM)
een fijne wedervraag zou dan zijn: wat heeft wel zin? wat is geen onzin in onze leventjes?

- geboren worden
- ademen
- eten en drinken
- hygiëne
- lachen
- af en toe flink janken

Dat lijstje schiet al lekker op, ik kan nog wel even doorgaan maar dan wordt het meer een kwestie van persoonlijke smaak.

DeDenker - April 2, 2004 04:03 PM (GMT)
ja, precies, het is een kwestie van persoonlijke overtuiging, voorkeur, smaak wat zinvol is en wat niet (allemaal relatief dus). Eigenlijk is de vraag en het filosoferen over de stelling of 'filosofie zinvol is' dus zinloos.

Tardis - April 2, 2004 06:30 PM (GMT)
QUOTE (DeDenker @ Apr 2 2004, 17:03 PM)
Eigenlijk is de vraag en het filosoferen over de stelling of 'filosofie zinvol is' dus zinloos.

Nee dàt is op zich niet zinloos, je bent alleen zo snel uitgediscussieerd over de vraag of het zinloos is of niet. :)

DeDenker - April 2, 2004 06:59 PM (GMT)
ja, zo kun je het ook zien inderdaad

Paultje - April 2, 2004 07:06 PM (GMT)
Ik denk dat je over moeilijke onderwerpen wat meer leert

el-engel - November 16, 2004 11:46 PM (GMT)
Filosofie is geen onzin. Wanneer men het onderscheid tussen dwaas en wijs maakt, zal men voor het grootste deel de wijsheid verkiezen boven dwaasheid.
Wijsheid wordt verkregen door filosofie en toetsen van hypothesen met de natuurwetenschappelijke methode. Daarom durf ik te concluderen dat filosofie in ieder geval geen onzin is, daar men ervan leert, en zo zichzelf meer kan waarderen, en zelfvertrouwen, zelfwaardering is een goed ding.

Voor denkers als 'de Denker' heb ik 1 woord: "Prediker". Lees dit bijbelboek eens. Je denkt in ieder geval al net zo als de wijze schrijver (Salomo?) van dit boek... Als je gaat nadenken over de zin van de dingen ín het leven, gaat het steeds meer lijken of het leven in zijn totaal geen zin meer heeft. En daardoor worden
- geboren worden
- ademen
- eten en drinken
- hygiëne
- lachen
- af en toe flink janken

ook overbodig, omdat alle dingen die 'het leven' maken overbodig zijn volgens jou.
Ik denk dat je filosofie met een korreltje zout moet nemen, maar alles zomaar aannemen voor wat het is, kan niet de bedoeling zijn. Als dat zo zou zijn, dan zouden we niet de gave hebben gekregen óm überhaupt zo diep na te denken.
Maar ik ben ook maar een mens, dus feedback is welkom.

Hosted for free by InvisionFree