Title: Geloof en wetenschap gaan samen
Bert Jan - November 10, 2003 10:17 AM (GMT)
Is geloof en wetenschap volgens jou hetzelfde? Moet de wonderen die gedaan worden bijvoorbeeld in de bijbel ook wetenschappelijk mogelijk zijn? Daarom deze stelling.
Geloof en wetenschap gaan samen
deosolis - November 10, 2003 11:00 AM (GMT)
<_< Ik ben er zelfs 100 percent van overtuigd dat de samenwerking tussen de religies en de wetenschap een zeer grote stap in de vooruitgang van de mensheid zou zijn.
:huh: De religies hebben alle antwoorden,en de wetenschap heeft de techniek om die eruit te filteren.
:( Tot de dag van vandaag werden religies,en de wetenschap gebruikt om de mensheid in bepaalde paden te leiden,om onze vrijheid van denken te beperken,en het zou juist het omgekeerde moeten zijn.
RJK - November 27, 2003 10:46 AM (GMT)
Geloof en wetenschap gaan niet samen. En dat is meer de schuld van het geloof dan van de wetenschap.
Janna - November 27, 2003 12:52 PM (GMT)
RJK, het zou wel leuk zijn als je het een en ander lichtelijk wilt/kunt onderbouwen, als je met zo'n dinges aankomt.
Geloof is zo'n ontzettend breed begrip..
Geloof is compleet vrij, wetenschap moet zich beperken tot bepaalde wetten, anders kan er niets bereikt worden.
Geloof is bijvoorbeeld vaak symbolisch; de wonderen uit de bijbel, voorzover ik er iets van af weet, worden vaak symbolisch gezien. Dan hoeven ze toch niet wetenschappelijk mogelijk of verklaarbaar te zijn? Dan gaat het er toch simpelweg niet om of het volgens de natuurwetten ook daadwerkelijk kan?
Is er in een wereld waar wetenschap is geen plaats voor symboliek? Dat zou toch belachelijk zijn...
Wetenschap is denk ik een geloof, alleen meer op de ratio gericht, voor vaagheden symboliek en alternatieve denkwijzen is weinig plaats.. Dat is wel jammer, maar ook wel begrijpelijk, want de wetenschap kan simpelweg (nog) niets aanvangen met bijvoorbeeld het geloof in een immaterieële ziel.
RJK - November 27, 2003 01:02 PM (GMT)
| QUOTE (Janna @ Nov 27 2003, 13:52 PM) |
RJK, het zou wel leuk zijn als je het een en ander lichtelijk wilt/kunt onderbouwen, als je met zo'n dinges aankomt. |
Ik dacht dat het algemeen bekend was dat de kerk de wetenschap heeft tegen gewerkt.
Ik heb niet gezegd dat geloof verkeerd is. Ik heb gezegd dat geloof en wetenschap niet samen gaan.
Wat ik tegen geloof heb is het volgende:
Geloof betekent voor waar houden en hoe kun je nou iets voor waar houden als je er geen feiten kennis over hebt?
Janna - November 27, 2003 01:26 PM (GMT)
Geloof is toch veel breder dan alleen religies?
Geloof kan simpelweg alles zijn, als het maar door iemand ergens geloofd wordt..
Anders moet de stelling misschien iets preciezer? Ik dacht dat het om alle geloof ging, niet alleen religies.. :blush:
En hoe bedoel je samengaan Bert Jan? Samen zijn op een wereld? Of samen in een vakgebied, politiek, ed?
RJK - November 27, 2003 01:30 PM (GMT)
Ik nam in ieder geval aan dat het om religie ging, maar dat was je al duidelijk geworden. :D
Bert Jan - December 1, 2003 06:27 PM (GMT)
| QUOTE (Janna @ Nov 27 2003, 15:26 PM) |
| Anders moet de stelling misschien iets preciezer? Ik dacht dat het om alle geloof ging, niet alleen religies.. :blush: |
Het was de bedoeling dat de stelling over religies ging.
| QUOTE (Janna) |
| En hoe bedoel je samengaan Bert Jan? Samen zijn op een wereld? Of samen in een vakgebied, politiek, ed? |
Er zijn veel mensen die beweren dat alles in een religie bewezen moet worden. Dan pas kunnen ze het geloven, anders niet! :(
Dus eigenlijk het samengaan in een vakgebied.
Tardis - December 2, 2003 01:29 AM (GMT)
| QUOTE (Bert Jan @ Dec 1 2003, 19:27 PM) |
Er zijn veel mensen die beweren dat alles in een religie bewezen moet worden. Dan pas kunnen ze het geloven, anders niet! :( Dus eigenlijk het samengaan in een vakgebied. |
Als je het zo bedoelt gaan ze niet samen.
Het essentiële verschil tussen religieus geloof en wetenschappelijk geloof is dat als de verwachtingen op grond van een bepaalde wetenschappelijke theorie niet waargemaakt worden men de theorie verwerpt en net zo lang op onderzoek uitgaat tot een betere theorie is ontwikkeld.
Religieus geloof is anders, als verwachtingen op grond van een bepaalde geloofsovertuiging niet waargemaakt worden verwerpt men de geloofsovertuiging niet maar gaan de gelovigen er van uit dat Gods wegen ondoorgrondelijk zijn.
Geloof is dus een verkeerd woord, men vindt dat men de absolute waarheid al gevonden heeft, maar dat die waarheid verkeerd begrepen is. Wetenschap wil niet geloven, wetenschap wil zeker weten, en in principe houdt men vast aan de gedachte dat de absolute waarheid nog niet gevonden is.
SHREK - December 2, 2003 09:35 PM (GMT)
| QUOTE (Bert Jan) |
Is geloof en wetenschap volgens jou hetzelfde? Moet de wonderen die gedaan worden bijvoorbeeld in de bijbel ook wetenschappelijk mogelijk zijn? Daarom deze stelling.
Geloof en wetenschap gaan samen |
Ik denk dat dat wel zo hoort te zijn. Vroeger waren beide nog via geestelijke waarneming te verifiëren (en natuurlijk ook daarop gestaafd). Na het verloren gaan van deze vermogens van de mens zijn elk een eigen weg gegaan en zijn zo niet alleen uitelkaar gegroeid, maar tegenwoordig verschillen beide ook nogal van de basis, namelijk de geestelijke waarneming van de wereld achter de dingen. Een voorbeeld hiervan is de oorsprong van de mens, de moderne wetenschap schrijft deze toe aan de evolutie, terwijl het geloof dit aan God toeschrijft.
Oftewel als het niet samengaat, zou het rechtgetrokken moeten worden, of door één van de twee te herzien of door beide te herzien. Immers zowel geloof als wetenschap horen de werkelijkheid te beschrijven...
Bert Jan - December 3, 2003 09:36 AM (GMT)
| QUOTE (SHREK @ Dec 2 2003, 23:35 PM) |
| [/QUOTE]Na het verloren gaan van deze vermogens van de mens zijn elk een eigen weg gegaan en zijn zo niet alleen uitelkaar gegroeid... |
En over welke verloren vermogens heb je het? :vraag:
Ik weet dat vroeger wetenschap en geloof samen gingen. Denk maar eens aan filosofische meetkunde... :) Tegenwoordig kun je ze d enk ik zien als aparte vakgebieden. :yes:
Marina - December 5, 2003 12:55 AM (GMT)
Geloof en Wetenschap zijn onverbrekelijk met elkaar verbonden en zullen dus altijd samengaan.
Waarom?
Omdat wetenschap ontstaat uit het proberen bewijzen of ontzenuwen van geloof.
Beide "stellingnemers" in deze willen hun "gelijk".
De gelovigen doen dit door steeds sterker te gaan geloven, de wetenschappers doen dit door steeds meer bewijzen te zoeken die het geloof willen dwingen de logica te volgen.
Maar in geloof zit eenvoudigweg geen logica, kan niet.
Geloof en wetenschap kúnnen niet zonder elkaar.
Ze gaan tégen elkaar en daar hebben ze samen voor nodig.
Marina
Bert Jan - December 5, 2003 01:30 PM (GMT)
Marina - December 5, 2003 03:58 PM (GMT)