Title: Mysterieus object in Melkweg slokt planeten op
Monocerotis - October 14, 2003 02:47 PM (GMT)
Astronomen hebben in onze Melkweg een mysterieus object ontdekt dat planeten opslokt, zo heeft de Universiteit van Sydney bekendgemaakt. De Australische amateur-astronoom Nicholas Brown ontdekte in januari 2002 superster V838 Monocerotis. Het object bleek alsmaar uit te zetten en herhaaldelijk erupties te vertonen. De diameter van het ding nam enorm toe, de buitenste lagen koelden af en werden erg verstoord. Toch bleven ze de kern van het object omhullen. Zo'n fenomeen was al voorspeld maar nog nooit waargenomen, laat staan verklaard. Dankzij observaties met de Hubble ruimtetelescoop menen vorsers van de Universiteit van Sydney de oorzaak voor een grote uitbarsting vorig jaar te hebben gevonden. V383 Monocerotis zou stuk na stuk drie enorme planeten van het kaliber Jupiter hebben opgeslokt.
(bron: fsf.nl)
Iemand enig idee waar dit over kan gaan? :huh:
frederikboelaart - October 14, 2003 04:16 PM (GMT)
Misschien een soort zwart gat ???
deosolis - October 14, 2003 04:40 PM (GMT)
:o Misschien een wezen,die zich voedt met planeten :)
zoals in sommige stripverhalen (Axel moonshine)
:wacko: :no: Weet iemand of het onze in richting komt? :cry:
Tardis - October 14, 2003 06:21 PM (GMT)
| QUOTE (Monocerotis @ Oct 14 2003, 15:47 PM) |
De Australische amateur-astronoom Nicholas Brown ontdekte in januari 2002 superster V838 Monocerotis. Het object bleek alsmaar uit te zetten en herhaaldelijk erupties te vertonen.
Iemand enig idee waar dit over kan gaan? :huh: |
In de beschrijving staat toch dat het een superster is? Superzware sterren die bijna door hun brandstofvoorraad heen zijn zwellen op tot superreuzen en door hun volumevergroting worden planeten die zich dicht bij de ster bevinden opgeslokt. Dat principe is al tientallen jaren geleden berekend en voorspeld, nu zien we het inderdaad gebeuren.
coolio - October 15, 2003 10:03 AM (GMT)
Dit zal ook OOIT eens met de zon gebeuren is voorspeld
Deze zal inderdaad uitputten en uitzetten en alle planeten om zich heen opslokken en uiteindelijk imploderen.
Volgens mij hoor.
Vegitto - July 8, 2004 05:33 PM (GMT)
En wat zou er dan moeten ontstaan bij die implosie? Er zal toch iets moeten blijven bestaan? En zou de tijd blijven stilstaan als onze zon er niet meer is? Ik las eens een theorie over de tijd, daarin stond dat de tijd niet gold (stilstond) op een moment dat niemand er naar keek. Een soort cat in the box idee. Een theorie van een persoon die ik me niet meer kan herinneren. Het zat zo: Doe een kat, en een bak met gif in een gesloten doos. Zolang de doos dicht is, en niemand er naar kijkt, is de kat dood en leven tegelijk. Zou dit ook opgaan in de ruimte?
Robin85 - November 7, 2004 08:50 PM (GMT)
dat is hetzelfde om te zeggen dat als in een oerwoud een boom valt en NIEMAND is erbij dat die geen geluid gaat maken. Dit is een mooie theorie maar eigenlijk denk ik dat het totaal onjuist is. De tijd gaat zeker niet weg als er niemand is, want er zijn genoeg plaatsen in het heelal waar niemand is en waar toch gebeurtenissen voordoen. zelf als je een ster ziet is er tijd want die ster zend licht uit en allerlei straling, dan moet er sprake zijn van tijd