View Full Version: Wat geloof jij?

Mysteries van de aarde > Filosofie / Theologie / Theosofie > Wat geloof jij?

Title: Wat geloof jij?

Bert Jan - October 6, 2003 05:39 PM (GMT)
Wat geloof jij? :mellow:

Ik ben eens benieuwd naar jouw overtuiging over het ontstaan van het leven ...

SHREK - October 6, 2003 06:50 PM (GMT)
QUOTE (Bert Jan)
Wat geloof jij?

Ik ben in mijn zoektocht naar de "zin des levens" op het punt belandt dat ik neig naar het occulte. Naar het esotherisch Christendom, maar ik heb me niet op enige wijze verbonden met een stroming en ik weet ook niet of dat ooit ga doen, daar ben ik namelijk nog niet uit...

QUOTE (Bert Jan)
Ik ben eens benieuwd naar jouw overtuiging over het ontstaan van het leven...

Ik weet niet waarom de kosmos geschapen is, maar ik placht te denken dat ik wel weet, waarom we zo met elkaar op aarde leven, namelijk om te leren, om onze zonden goed te maken, om volmaakt te worden. Ik geloof dan ook in karma en reïncarnatie, echter wel ietswat anders dan het Hindoeïsme deze voorstelt...

Tardis - October 6, 2003 09:09 PM (GMT)
Ik geloof in quantum mechanica, het universum schept zichzelf voortdurend, daaruit volgt dat ik geloof in evolutie.

deosolis - October 6, 2003 11:04 PM (GMT)
:huh: Ik geloof in een slapende intelligentie,die door het leven gewekt wordt.

<_< Ik zoek naar de rode lijn.

:cry: Of ik moet dringend stoppen met die online Itjing, ik begin ook al zo te praten? :dizzy:

Lumina - October 7, 2003 01:08 PM (GMT)
Of ik moet dringend stoppen met die online Itjing, ik begin ook al zo te praten?

Heel goed idee om dr maar mee te stoppen :P :lol: :lol:

Ik maak me alang geen zorgen meer over hoe dit alles is ontstaan, het is zo nutteloos, je kan het immers nooit zeker weten. Sommige theorieen zijn aanneembaar maar niet te bewijzen. :(
Persoonlijk denk ik meer na over waar ik terecht kom als ik dood ga, op zich voor mezelf heb ik wel een idee waar, maar ook dat is niet te bewijzen. Dus weet ik opzich niets zeker. Echt heel geweldig, al die onzekerheid... :ermm:

Bert Jan - October 8, 2003 11:40 AM (GMT)
Ik geloof dat er een oneindige kracht / entiteit is, die orde schept en heeft geschapen in de chaos en zo dus alles voor eeuwig in stand houd.

Deze noem ik GOD! :yes:
Ik ben wel mono-theïsitisch, maar hoe ik GOD nu moet voorstellen ben ik nog niet helemaal uit.

Ik denk dat je mij kunt plaatsen bij de categorie van Teïstische evolutionisten... ^_^

deosolis - October 8, 2003 11:08 PM (GMT)
:blink: :huh: De toekomst kennen wij nog niet,het heden bestaat niet ,want dat word onmiddelijk het verleden, alleen het verleden is gekend. Alleen uit het verleden kan men leren. En volgens mij liggen alle antwoorden in het verleden. B)

Het verleden is in feite onze toekomst. <_<

^_^ Volgens mij zijn wij in feite, biologische computers,enkel onze hersenen zijn belangrijk.
Onze ledematen dienen om onze hersens te voeden en om ze te verplaatsen.
De zintuigen dienen om de informatie op te vangen die onze hersenen voeden met de nodige informatie.
:ermm: Vanaf onze geboorte,ontwikkelen onze hersenen beetje bij beetje een bewustzijn, en naargelang onze ervaringen een eigen identiteit.

:o Dat dit wanneer we sterven allemaal verloren zou gaan,kan ik niet geloven.
:fluit: In het universum gaat geen energie verloren, het veranderd gewoon van vorm.

Dit alles staat volgens mij beschreven in de bijbel (Genesis o.a.), maar dit in de woorden van duizenden jaren geleden. :angel:

Lumina - October 9, 2003 06:19 AM (GMT)
Jij bent best eng weet je dat :D ^_^

Ik geloof ook niet dat we zo maar poef verdwijnen... Lijkt me ook zo iets... want wie kan er nou voorstellen om niets te zijn?

Ik geloof dat er een oneindige kracht / entiteit is, die orde schept en heeft geschapen in de chaos en zo dus alles voor eeuwig in stand houd.

En wat is die 'god' dan? Hoe is het ontstaan en waarom? Is het net als wij een geestelijke vorm die een materiele wereld heeft geschapen? <_< Dan kunnen we dat toch net zo goed zelf hebben gedaan... waarom moet je daar nou weer een almachtige kracht voor hebben :P En als het dan geen geestelijke vorm is dan is het een materiele vorm, in een materiele wereld, maar dan zou iets het moeten hebben geschapen... :blink: :wacko:

coolio - October 15, 2003 11:51 AM (GMT)
QUOTE (SHREK @ Oct 6 2003, 19:50 PM)
QUOTE (Bert Jan)
Wat geloof jij?

Ik ben in mijn zoektocht naar de "zin des levens" op het punt belandt dat ik neig naar het occulte. Naar het esotherisch Christendom, maar ik heb me niet op enige wijze verbonden met een stroming en ik weet ook niet of dat ooit ga doen, daar ben ik namelijk nog niet uit...

QUOTE (Bert Jan)
Ik ben eens benieuwd naar jouw overtuiging over het ontstaan van het leven...

Ik weet niet waarom de kosmos geschapen is, maar ik placht te denken dat ik wel weet, waarom we zo met elkaar op aarde leven, namelijk om te leren, om onze zonden goed te maken, om volmaakt te worden. Ik geloof dan ook in karma en reïncarnatie, echter wel ietswat anders dan het Hindoeïsme deze voorstelt...

Ik zelf geloof wel dat er iets is, maar ik weet alleen niet wat.

Ik denk niet dat we hier zijn om alleen "iets te leren".

Als God almachtig zou zijn zou hij ons toch perfect maken.

Als hij ons Im-perfect heeft gemaakt om ons iets te laten leren, zou het een prutser zijn.

Ik denk dat er een andere reden moet zijn om op deze aarde rond te lopen

Maar wat

SHREK - October 16, 2003 06:27 AM (GMT)
QUOTE (Coolio)
Als God almachtig zou zijn zou hij ons toch perfect maken.

Als hij ons Im-perfect heeft gemaakt om ons iets te laten leren, zou het een prutser zijn.

Vreemde redenatie, klinkt zelfs een beetje hoogmoedig :blush:
Dan zou de aarde bevolkt moeten zijn met allemaal perfecte mensen...

Ik denk dat het de bedoeling is dat de mens zelf bewust voor het goede kiest op basis van vrije wil. Immers, zonder deze zouden we gewoon de marionetten zijn van de spirituele wereld...

Kan je de term "almachtig" definiëren? Deze term ben ik nog niet eerder tegengekomen, zo in relatie gebracht met God, in mijn bibliotheek aan leesvoer...

deosolis - October 16, 2003 07:02 PM (GMT)
:rolleyes: juist shrek dat is ook mijn mening.

SHREK - October 16, 2003 09:57 PM (GMT)
QUOTE (Deosolis)
:rolleyes: juist shrek dat is ook mijn mening.

:huh: Da's voor het eerst dat iemand dat tegen mij zegt :angel:

(of dat nu aan mijn theoriën of aan mijn uitleg-capaciteiten ligt, laat ik maar in het midden :D)

Athlonian - October 17, 2003 09:31 AM (GMT)
QUOTE (SHREK @ Oct 16 2003, 08:27 AM)
Ik denk dat het de bedoeling is dat de mens zelf bewust voor het goede kiest op basis van vrije wil.

Maar hoe weet je nu wat het goede is? Niets is van nature goed of slecht. Of iets goed of slecht is hangt dus van de waarnemer af.

Lumina - October 17, 2003 11:16 AM (GMT)
Maar hoe weet je nu wat het goede is? Niets is van nature goed of slecht. Of iets goed of slecht is hangt dus van de waarnemer af.

Ik neem aan dat er een algemeen geaccepteerd 'goed' is. Moorden, stelen, verkrachten, dat soort dingen, valt over het algemeen toch niet onder wat als 'goed' verstaan wordt. Toch gebeurt het. Of dat er nou aan ligt dat het niet van nature goed of slecht is, of dat mensen kennelijk toch altijd niet bewust voor het goede kiezen, tsja...

Ik geloof niet zozeer in een God en om dan te zeggen; ik geloof wel dat er 'iets' is, vind ik ook zo lame. Als het universum oneindig is, heeft het net zo min een begin als een eind..
Hoewel dat onlogisch is omdat alles in deze realiteit een begin en een eind heeft. Maar als er met elk eind een nieuw begin ontstaat is er geen eind.. :huh:

SHREK - October 17, 2003 04:11 PM (GMT)
QUOTE (Athlonian)

Ik zou zeggen: "Doe een ander niet aan, wat je zelf niet zou willen worden aangedaan" (ik ken deze tekst ergens van :blink:), dan heb je een goed referentiepunt en die ligt dan ook nog bij de waarnemer zelf :fluit:

QUOTE (Lumina)
Ik geloof niet zozeer in een God en om dan te zeggen; ik geloof wel dat er 'iets' is, vind ik ook zo lame. Als het universum oneindig is, heeft het net zo min een begin als een eind..

Oh nee, niet weer het Alpha en Omega verhaal :D Ik geloof dus wel in God of zoiets, maar dan dus meer in zoiets van "scheppende kracht" dan dat het een man met een baard zou zijn (hier gaan mensen boos worden) :fluit: Ik ben er nog niet achter voor mezelf hoe ik dat wat we God noemen, zou kunnen omschrijven, misschien moet ik hier eens wat over opzoeken in teksten van Plato ofzo, die heeft er wel heel veel over geschreven...

Het valt me trouwens op dat Plato zelf nooit aan het woord is in die beschreven gesprekken user posted image

Athlonian - October 17, 2003 04:22 PM (GMT)
QUOTE (SHREK @ Oct 17 2003, 18:11 PM)
Het valt me trouwens op dat Plato zelf nooit aan het woord is in die beschreven gesprekken user posted image

Dat was nu eenmaal zijn manier van schrijven. Alsof ie in gesprek was met z'n leermeester Socrates.

Bert Jan - October 17, 2003 05:10 PM (GMT)
Ik geloof dus wel in God of zoiets, maar dan dus meer in zoiets van "scheppende kracht" dan dat het een man met een baard zou zijn (...)

Hierin ben ik volledig met je eens Shrek! :yes:

N.B. Voor degenen die het niet wisten...

Een Theïstische evolutionist houd in dat je gelooft dat God de evolutie heeft geleid en zodoende ervoor gezorgt heeft dat de mens op aarde kwam! :geek:

Lumina - October 18, 2003 01:18 PM (GMT)
Plato was een vrouwenhater, die vinnik niet zo aardig... :blink: en socrates ook. Volgens mijn filosofie leraar :D

Oh nee, niet weer het Alpha en Omega verhaal

je bedoelt dat dat verhaal serieus een naam had? Goh, en ik denken dat ik orgineel was... :lol:

SHREK - October 19, 2003 02:19 AM (GMT)
QUOTE (Athlonian)
Dat was nu eenmaal zijn manier van schrijven. Alsof ie in gesprek was met z'n leermeester Socrates.

Naar mijn idee schreef Plato gesprekken op, die tussen Critias en Socrates of tussen Timaeus en Socrates plaats vonden... Maar goed, da's mijn idee :D

QUOTE (Bert Jan)
Een Theïstische evolutionist houd in dat je gelooft dat God de evolutie heeft geleid en zodoende ervoor gezorgt heeft dat de mens op aarde kwam!  :geek:

Hier kan ik wel wat mee, bedankt voor je definitie :D

QUOTE (Lumina)
Plato was een vrouwenhater, die vinnik niet zo aardig... :blink:

Ik ben wel een passage tegengekomen, waarbij de achterliggende gedachte is, dat het een straf voor je je zonden (in een vorig leven) is, dat je als vrouw wordt geboren (zie voor de letterlijke passage het werk Timaeus)...

Misschien had dit meer te maken met de normen en waarden in die tijd, dan met die in deze tijd. Iedereen moet toch wel begrijpen dat vrouwen dezelfde capaciteiten (en misschien wel meer) hebben dan mannen tegenwoordig. Ik bedoel je moet het misschien wel in perspectief zien...

Lumina - October 19, 2003 05:52 AM (GMT)
Ik zeg ook niet dat de rest van zn ideeën slecht zijn :lol: vind m alleen niet aardig :)

Bert Jan - November 24, 2003 09:19 AM (GMT)

Uit mijn ervaring blijkt ook dat het erg moeilijk is om te schrijven en tegelijk te luisteren en te filosoferen...

Dat lukt je niet... Dus Plato ook niet.. ;) ^_^

hadewey81 - March 23, 2004 04:52 PM (GMT)
lees nou gewoon eens ff hermetische geschriften! :yes:
legt het allemaal uit! :yes:
ik zou het graag zelf uitleggen, maar helaas is mijn hersenpan de functie van staafmixer :mellow: aan het overnemen, zodat ik werkelijk nix op een rijtje heb. :cry:

boekentip: jacob slavenburg-de hermetische schakel.

herkomst, uitleg, en verbinding met het nu.

sorry, maar jullie begonnen met eeuwigheden, oneindigheden en meer van dat, en dan gaat mijn breintje kriebelen en raar doen en dan kom ik toch weer bij mijn voorliefde voor de hermetica uit....

.......don't shoot the messenger.... :cry: ?

hadewey81 - April 3, 2004 08:01 PM (GMT)
uit het Liber Hermetis:

"iedere soort van levende wezens, Asclepius, of zij nu sterfelijk zijn of onsterfelijk, redelijk of onredelijk, bezield of onbezield, of wat dan ook, draagt de kenmerken die aan de soort eigen zijn.

En toch, al is het waar dat ieder levend wezen volledig de gestalte heeft die nu eenmaal karakteristiek is voor de soort waartoe hij of zij behoort, toch zijn de enkelingen sterk verschillend ondanks die aan allen gemeenschappelijke trekken.

Het menselijk geslacht bijvoorbeeld heeft een bepaalde gestalte, zodat je een mens aan zijn uiterlijk kunt herkennen.
En desondanks zijn de afzonderlijke individuen binnen dezelfde soort zeer verschillend van elkaar.

Want de idee (die aan een bepaalde soort ten grondslag ligt), leeft in het
denken van God: Zij is onlichamelijk en kan alleen maar met de intuitie des geestes gevat worden.

Maar de gestalte van een individu wordt niet alleen door de onstoffelijke idee, maar ook door het stoffelijke lichaam bepaald.
Daarom kan het ene individu nooit volkomen gelijk zijn aan een ander individu, want hij is geboren onder een zeer bepaalde, unieke constellatie (van de sterren en planeten) en op een bepaalde plaats.

Neen, hun gedaanten verschillen evenveel als er ogenblikken zijn tijdens de omwenteling der driehonderdzestig graden van de decanen van de dierenriem, waarin de God resideert die wij Pantomorphus, de Alvormige, genoemd hebben.

De soort blijft dus behouden als idee, maar baart uit zichzelf zoveel verschillende exemplaren als de omloop van de hemel ogenblikken bevat.
Die hemel verandert uiteraard tijdens zijn omwenteling voortdurend (en bepaalt zo de verschillen van de enkelingen).

De soort, de idee, echter verandert niet en kent geen omlooptijd.
Daarom zijn de ideeen van de soorten eeuwig, al verschillen de individuen binnen de eigen soort."

En uit de Corpus Hermeticum (lees als scheikunde toegepast op het menselijk lichaam en andere levende wezens):

"De lichamen zijn echter uit de grondstof gevormd, zij het op verschillende manieren.
Want sommige zijn uit aarde gemaakt, andere uit water, weer andere uit lucht, en nog weer andere uit vuur.
En ze zijn alle samengesteld, sommige vrij ingewikkeld, andere wat eenvoudiger.
De zwaardere lichamen zijn vrij ingewikkeld samengesteld, de lichtere zijn dat in mindere mate.
De snelheid van de beweging van de Kosmos bewerkt de grote variatie van de verschillende geboorten.
De snelle adem van de Kosmos verschaft namelijk aan de lichamen, naast wat hen gemeenschappelijk vervult, het leven, ook de onderlinge variatie.
Zij (de Goden) verwekten iedere ziel in het vlees door de omloop der rondgaande goden (planeten), met het doel dat zij de Hemel zou beschouwen en de loop der hemelgoden, de goddelijke werken en de werkingen van de natuur, en opdat zij het goede zou onderkennen."

de vraag was: wat geloof jij?

nou dit dus! :yes: ^_^

en ik ben een heel blij meisjuh! :fluit:

hihi, luvya'all!!!!!

Hosted for free by InvisionFree