Title: Jung vs. Freud
SHREK - October 4, 2003 04:35 PM (GMT)
Hallo Dark, leuk kennis met je te maken :D
| QUOTE (Dark) |
| Verders heb ik psychologie gestudeerd, en heb een klein bedrijfje in persoonlijke horoscopen, werk met kruidenanalyse, droomverklaringen, etc etc... |
Nemen je collega-psychologen deze combinatie van een serieus vakgebied met spirituele zaken wel serieus?
Ik kan me enige scepticisme namelijk wel voorstellen...
Lumina - October 4, 2003 05:26 PM (GMT)
| QUOTE |
| Verders heb ik psychologie gestudeerd, en heb een klein bedrijfje in persoonlijke horoscopen, werk met kruidenanalyse, droomverklaringen, etc etc... |
Droomverklaringen? Hoe doe je dat? Heb je Jung gelezen? :D
dark - October 4, 2003 08:07 PM (GMT)
Bedankt allen voor jullie wekom ;)
Nou inderdaad Shrek, dat botste nogal wat met elkaar, maar ja door psychologie leer je wel bepaalde dingen heel erg objectief te bekijken.
En Lumina;
Nou juist net niet, want Jung verklaart veel te veel vanuit sexuele zin.
Het is meer een gevoel wat ik daarbij naar voren breng, en natuurlijk ook wel wat bestudeerd qua droomanalyses. Gewoon dus door jarenlang dromen te analyseren, kom je wel bij een punt dat je zelf kunt gaan analyseren.
Groetjes Dark
Lumina - October 5, 2003 12:13 PM (GMT)
| QUOTE |
| Nou juist net niet, want Jung verklaart veel te veel vanuit sexuele zin. |
Jung doet dat juist heel weinig volgens mij, vergeleken bij Freud... Zeker dat je ze niet door elkaar haalt??
dark - October 5, 2003 01:55 PM (GMT)
:lol: Klopt inderdaad lumina ik haalde ze inderdaad door elkaar.....oeps. ;)
Maar in ieder geval ik ben het er zo al niet mee eens wat Jung en Freud over dromen denken, en verklaren.
Ik verdiep mijn eigen ook niet in die twee, was al erg genoeg dat ik het moest lezen en leren in de psychologie. :wacko:
Groetje Dark
Lumina - October 6, 2003 03:06 PM (GMT)
Hehe ik lees hier en daar wel wat maar ik ben het ook niet compleet met die 2 eens, vind ik jammer, want als je nooit iemand tegen komt met dezelfde ideeën, dan ga je toch aan je theorie twijfelen!
Maar goed ik heb een hele lieve vriend die het goed met mijn ideeën kan vinden :wub:
SHREK - October 6, 2003 05:41 PM (GMT)
| QUOTE (Dark) |
| Ik verdiep mijn eigen ook niet in die twee, was al erg genoeg dat ik het moest lezen en leren in de psychologie |
Ik heb me ook niet erg verdiept in die twee, eigenlijk helemaal niet in de psychologie, maar goed..
Maar over Jung, ik ben wel van mening dat hij enorm veel waargenomen heeft in de menselijke ziel. Maar wat hem ontbreekt is het inzicht in de geestelijke achtergrond van de dingen. Hij heeft niet gezien dat alle moderne neurosen en psychosen in feite mislukte inwijdingen zijn. In zijn boek 'Herinneringen, dromen, gedachten' kan trouwens je lezen dat Jung momenten heeft gehad dat hij aan de grens van het psychotische was.
In onze tijd kunnen psychische verschijnselen niet meer worden beschouwd zonder een geestelijke achtergrond. De hedendaagse individuele mens gaat door de sluier, die de spirituele wereld verbergd achter de fysieke buitenwereld (en, niet vergeten, de binnenwereld van de mens) en het is van het allergrootste belang dat men zich daar oefenend op voorbereidt. De veel voorkomende psychische ziekten, zoals vervreemding en flippen aan de ene kant, en waanvoorstellingen en schizofrenie aan de andere kant, zijn tekenen van het onvoorbereid overschrijden van de sluier.
Lumina - October 7, 2003 12:58 PM (GMT)
| QUOTE |
| In zijn boek 'Herinneringen, dromen, gedachten' kan trouwens je lezen dat Jung momenten heeft gehad dat hij aan de grens van het psychotische was. |
Die ben ik net aan het lezen :) nou ja, probeer teminste. Ik heb nogal weinig tijd ---> school :no: En daarnaast vrienden die allemaal aandacht nodig hebben :lol:
Maar ik kom er vast ooit doorheen! Het enige echter wat ik van Jung weet is wat mijn moeder over hem en zijn ideeën heeft verteld. Zij heeft zijn boeken namelijk wel gelezen :)
| QUOTE |
| In onze tijd kunnen psychische verschijnselen niet meer worden beschouwd zonder een geestelijke achtergrond. De hedendaagse individuele mens gaat door de sluier, die de spirituele wereld verbergd achter de fysieke buitenwereld (en, niet vergeten, de binnenwereld van de mens) en het is van het allergrootste belang dat men zich daar oefenend op voorbereidt. De veel voorkomende psychische ziekten, zoals vervreemding en flippen aan de ene kant, en waanvoorstellingen en schizofrenie aan de andere kant, zijn tekenen van het onvoorbereid overschrijden van de sluier. |
Leg es uit, ik vat t niet.<---- dom :)
SHREK - October 9, 2003 09:08 AM (GMT)
| QUOTE (Lumina) |
| Die ben ik net aan het lezen :) |
Er staat een stukje in dat Jung een kerk bezoekt en daar een heel mooi mozaiek ziet en natuurlijk de andere bezoekers hierop wijst, echter deze andere bezoekers zagen geen mozaiek (later bleek dat op die plek vroeger wel een mozaiek heeft gehangen)...
| QUOTE (Lumina) |
| Leg es uit, ik vat t niet.<---- dom :) |
Ten eerste denk ik dat de menselijke constitutie zich voorbereidt om weer kennis te nemen van de spirituele wereld, dat er dus steeds meer mensen met helderziende gaven geboren worden. Ik denk dat het einde van wat het hindoeïsme het Kali Yuga noemt, tegenwoordig zich aandient. Ten tweede denk ik dat er dus omdat steeds meer mensen met helderziende c.q. bovennatuurlijke ervaringen te maken krijgen, er dus ook meer mensen zijn die dit psychisch niet aankunnen. En dus gaan meer mensen psyschische stoornissen vertonen...
Je gevoel, verstand en wil moeten namelijk in harmonie zijn, om deze helderziende c.q. bovennatuurlijke ervaringen (en de herinnering eraan) psychisch goed te kunnen doorstaan.
Kortom... Ik zeg: eerst de "vreemde" ervaringen, dan de psychose (als gevolg van de slechte voorbereiding)!
Maar wat zeggen de hedendaagse medici? Eerst de psychose, dan de "vreemde" ervaringen (als gevolg van de psychose)...
(ik zeg trouwens niet dat alle 'vreemde" bovennatuurlijk zijn ofzo, er zijn natuurlijk veel ervaringen, die echt werkelijk gewoon denkbeeldig zijn)
Lumina - October 20, 2003 02:12 PM (GMT)
Ach so. Ik heb ook wel eens rare dingen meegemaakt ("bovennatuurlijk") maar ik kan mezelf nou niet echt in balans noemen.. heb ik dan een psychose??? <-- is een beetje dom
SHREK - October 21, 2003 08:32 PM (GMT)
Iemand, die vragen stelt, is juist niet dom! Als je iets wilt weten, dan is vragen de snelste weg naar deze informatie, zo dunkt me... Echter, als je mij vragen stelt, krijg je geen informatie, maar gewoon mijn eigen zeer-subjectieve mening :D
Ik denk niet of je een psychose hebt, omdat je een bovennatuurlijke ervaring hebt mogen meemaken. Veel mensen ervaren wel eens wat vreemds en die mensen lopen daarna op straat ook niet tegen denkbeeldige vrienden te schreeuwen...
Zolang je nog dezelfde realiteit onderkent, als de rest van de wereld doet, zal er weinig aan de hand zijn :fluit:
Lumina - October 23, 2003 04:10 PM (GMT)
*bonk*
Ik ben vast heel gestoord.. ik laat me wel opnemen! Dan hoef ik nooit meer naar school :fluit: