View Full Version: Komen alle religies voort uit één oerreligie?

Mysteries van de aarde > Filosofie / Theologie / Theosofie > Komen alle religies voort uit één oerreligie?

Title: Komen alle religies voort uit één oerreligie?

deosolis - October 6, 2003 09:39 AM (GMT)
:huh:Overal in de wereld belijden mensen hun geloof,sommigen al wat meer dan anderen.
:ermm: Sommigen gaan daar zeer ver in, :blink: en geselen zichzelf, sterven of moorden er zelfs voor.
Velen zijn er steevast van overtuigd dat hun religie het ware is,maar is dat ook zo, is het niet mogelijk dat alle religies uit één oorspronkelijk oerreligie ontstaan zijn? <_<

:mellow: Wat denken jullie?

Tardis - October 6, 2003 12:26 PM (GMT)
Daar zal wel geen eenduidig antwoord op te geven zijn, anders was dat al wel bekend. Vanuit de Sumerische cultuur in Mesopotamië zijn er verschillende godsdiensten ontstaan, de Egyptenaren hadden daarvoor al een godsdienst ontwikkeld en zij zullen zich hebben laten beïnvloeden vanuit centraal Afrika. Daar zijn de oudste overblijfselen van de mensheid gevonden. Als er al een oerreligie is dan zullen we daar waarschijnlijk niets meer van terugvinden.

Op onderstaande link vind je een stamboom van godsdiensten met een toelichting.
http://home.hccnet.nl/am.siebers/reli-inleiding.html

Sommige onderzoekers claimen dat het jodendom en het hindoeïsme beiden hun oorsprong in het Midden-Oosten hebben, op de plaats waar tegenwoordig Iran en het noorden van Irak liggen.

Met Google is er veel informatie over dit onderwerp te vinden.

SHREK - October 6, 2003 06:33 PM (GMT)
Ja, ik denk wel dat er ooit één oereligie is geweest, maar die kan je eigenlijk geen religie noemen, dat was meer leiden (in de zin van leiding geven) door de spirituele wereld, door de hiërarchie der engelen (zoals het Christendom ze kent).

Als dan verder in de menselijke evolutie kijken, dan zien we ten tijde van Atlantis zeven orakelen, welke elk groepen mensen leidden, omdat het leven in Atlantis naar de verschillende kenmerken van de rassenvorming uiteenviel in zeven groepen. Daar was het Mars-, Venus-, Mercurius-, Jupiterorakel enz., allemaal namen die pas later gegeven werden, maar die toepasselijk zijn op deze orakelplaatsen. En de leiding, als het ware de opperheerschappij daarover lag bij het orakel dat we kunnen aanduiden als het oeroude atlantische Zonne-orakel. Wat er aan orakels na de atlantische tijd in Griekenland, Egypte enz. bestond, al wat er in Azië aan orakels bestond, dat waren opvolgers van het grote atlantische orakel. Het Apollo-orakel in Griekenland was een opvolger van het Zonne-orakel van de atlantische tijd.

Nu moeten we even wat dieper ingaan op wat eigenlijk de atlantische cultuur was, want die was helemaal anders dan de latere culturen. Diegenen die toen over bijzondere helderziende krachten beschikten en zeer goed magisch kon werken, die hadden de leiding in die cultuur, want wat vandaag van een mens een leider, een geleerde enz. maakt, dat bestond toen nog niet of toch maar in het allerprilste beginstadium. Rekenen, tellen, combineren, verstandelijk oordelen zoals vandaag, dat was er niet bij. Er waren primitieve krachten van helderziende aard, helderziende kracht die kon schouwen in de geestelijke werelden. Zonder het huidig zelfbewustzijn zag de mens toen in de geestelijke wereld, en wie dat het beste kon, die was een cultuurdrager in Atlantis.

Door de tijden heen, heeft de mens zich verder geëvolueerd en verkreeg zelfs een zelfbewustzijn (hier verwijs ik even naar Jahwe, "Ik ben"), maar daarvoor was het wel nodig dat de spirituele wereld niet meer werd waargenomen door de mens, immers hij moest uit vrije wil de keuze maken tussen goed en kwaad. En zo werd het voor de mens niet een weten, maar een geloven...

Maar er is hoop, de evolutie van de mens kan zich nu op twee manieren verder ontwikkelen, of we maken een terugval en vervallen totaal in het materialisme, blijven steken in het fysieke, in onze dierlijke driften, onze lagere natuur, en verworden zo als beesten of we richten ons weer op naar de zon, naar de spirituele wereld. En hiervoor is Christus, het hoge zonnewezen, op aarde gekomen, heeft zich verbonden met de aarde en de mensheid. Want was het vroeger alleen mogelijk voor ingewijden om zich naar de spirituele wereld te richten, sinds het mysterie op Golgotha, is het mogelijk voor iedereen...

Dit is hoe ik denk hoe het zit, maar ik ben nog geen noemenswaardige argumenten tegengekomen in mijn zoektocht naar de "zin des levens" om mij hiervan af te brengen...

SHREK - October 6, 2003 08:36 PM (GMT)
Nog even een toevoeging, want ik zat mijn post even te lezen en dat had enige keren het fronsen van de wenkbrauwen tot gevolg...

Ik stel dus niet dat ik de waarheid zit te verkondigen, omdat de waarheid natuurlijk ook maar relatief is... Zoals het Boedhisme bijvoorbeeld stelt dat het leven maar een illusie is, dat je verlicht moet worden, dan is dat voor mij maar één kant van de zaak, omdat je levensopdracht naar mijn idee toch in het leven ligt. Of zoals de natuurlwetenschap alles verklaart met natuurwetten, wiskundige formules, enz. dan zeg ik dus, da's waar, maar het is maar één kant van de zaak...

QUOTE (Tardis)
Sommige onderzoekers claimen dat het jodendom en het hindoeïsme beiden hun oorsprong in het Midden-Oosten hebben, op de plaats waar tegenwoordig Iran en het noorden van Irak liggen.

Zou kunnen en lijkt me ook aannemelijk, maar weten ze ook wanneer?
Zou dan wel voor het Babylonische/Perzische rijk moeten zijn, dacht ik zo...

Tardis - October 6, 2003 09:02 PM (GMT)
Sumeriërs

deosolis - October 7, 2003 09:39 AM (GMT)
:huh: De Enuma Elish?
http://www.sacred-texts.com/ane/enuma.htm

:mellow: En daarvoor?

Tardis - October 7, 2003 11:13 AM (GMT)
Ja, het spijkerschrift op de kleitabletten van de Sumeriërs zijn de oudste teksten die we kennen, de Enuma Elish is maar een deel daarvan. Er zijn zoveel kleitabletten gevonden dat ze nog steeds niet allemaal vertaald zijn. Het Gilgamesj epos lijkt model te hebben gestaan voor Bijbelse zondvloed, en er zijn wel meer verhalen die sterk op de Bijbelse geschiedenis lijken. Dat is niet zo vreemd, Abraham de aardsvader kwam uit Ur, dat ligt midden in Mesopotamië en heeft alles te maken met de Sumerische cultuur.

Wat daarvoor gebeurd is weten we niet omdat er niets op schrift bewaard is gebleven, de geschiedenis begint bij de Sumeriërs, alles daarvoor is préhistorie.

deosolis - October 8, 2003 08:51 AM (GMT)
:huh: 'Oudste schrift komt uit Pakistan'
ROTTERDAM, 4 MEI. Archeologen hebben in Pakistan mogelijk het oudste schrift ter wereld gevonden. De vondst is opmerkelijk omdat tot nu toe werd aangenomen dat de oudste geschriften afkomstig zijn uit Mesopotamië (het huidige Irak) of uit Egypte. In de buurt van het Pakistaanse Harappa hebben archeologen potscherven opgegraven met drietandachtige tekens. Vermoedelijk gaat het om een vroege voorloper van het Indusschrift. Vanaf ongeveer 2500 voor Christus kwam de zogenoemde Indusbeschaving tot bloei in de omgeving van Harappa

Het oudste tot nu toe :ermm:

Bert Jan - October 8, 2003 11:19 AM (GMT)
Ik denk dat je je dan ook moet afvragen wat een schrift nu werkelijk is? Ik bedoel zijn petrogliefen of geogliefen ook een vorm van schrift?

Is een schrift alleen een rijtje tekens die in 1 lijn staan? (horizontaal of vertikaal) :no:
Naar mijn mening is schrift ervoor om iets duidelijk te maken aan de medemens. Kan ik dan ook zover gaan dat ik alle symbolen of seinen er ook onder ga rekenen? Dan blijkt dat het schrift veel ouder is. <_<

Tardis - October 8, 2003 12:24 PM (GMT)
Als je rotstekeningen ook tot het schrift gaat rekenen kun je inderdaad nog veel verder de geschiedenis in, er zijn b.v. 10.000 jaar oude rotstekeningen in Australië gevonden. Bij rotstekeningen gaat het alleen om plaatjes, over de geschiedenis van die oude culturen is verder niets vast gelegd. Het spijkerschrift geeft wel een duidelijke geschiedschrijving.

De kleitabletten zijn vanaf 3500-3000 vChr. gemaakt, hoe oud worden die drietandachtige tekens geschat?

Bert Jan - October 8, 2003 12:38 PM (GMT)
Maar om nog even op de topicstarter terug te komen...

Ik denk dat alle religies voortkomen uit 1 oerreligie. Net als ik denk dat alle schriften uit 1 schrift komen en alle beschavingen uit 1 komen... :unsure:

Tardis - October 8, 2003 12:43 PM (GMT)
Waarom denk je dat? En denk je, net als archeologen, dat onze oorsprong in Afrika ligt?

Bert Jan - October 8, 2003 12:58 PM (GMT)
Omdat ik het erg toevallig vind dat 2 culturen op verschillende locaties, die geen contact met elkaar hadden, dezelfde uitvindingen doen... :no:

En waar ik de bron van deze oorsprong zoeken moet, weet ik niet... :(

Tardis - October 8, 2003 02:17 PM (GMT)
Ik snap je redenering, maar daar kun je tegenin brengen dat op een bepaald moment de tijd blijkbaar rijp is voor een nieuwe ontwikkeling. Dan bedenken mensen onafhankelijk van elkaar met behulp van de kennis die er al is ongeveer tegelijkertijd hetzelfde, dat geeft nogal eens gedoe bij de vraag wie het recht op de uitvinding heeft. De 'uitvinding' van de auto staat b.v. op naam van twee mensen Carl Benz (driewieler) en Gottlieb Daimler (vierwieler) die ongeveer tegelijkertijd onafhankelijk van elkaar hun 'zelfrijdende koets' bouwden. :)
Alleen waren dat alletwee Duitsers, en hadden de beschikking over dezelfde kennis, misschien niet zo'n duidelijk voorbeeld. :)
Maar Aboriginals in Australië maakten rotstekeningen, en in de Sahara en Frankrijk deed men dat ook. Ook Aboriginals hebben een natuurgodsdienst zoals de holbewoners in Frankrijk en de Sahara dat hadden. Zij zullen niet direct met elkaar in verbinding hebben gestaan. Interessant onderwerp i.i.g., dat is het zeker.

Qua oorsprong van de mensheid houd ik het op Afrika.

p.s. met DNA onderzoek is de spreiding van de mensheid over de wereld te herleiden, taal en religie lijken dezelfde route te hebben gevolgd. Ik heb er inmiddels een boek over in de boekenkast staan, maar ik moet het nog lezen. http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/ASIN/0...4452238-2532646

frederikboelaart - October 8, 2003 06:06 PM (GMT)
Ja zeer zeker!

Neem nu het verhaal van Noach en zijn ark , in veel godsdiensten vind je een verhaal terug over een zondvloed!

En je vind ook in veel godsdiensten het verhaal van een parijs op aarde (voor christenen is dat de tuin van Eden)

En er zullen nog wel gelijkenissen zijn.

Trouwens, de drie grootste godsdiensten (Christenen , Joden , Islam) geloven in 1 god! Dus ...

deosolis - October 8, 2003 10:44 PM (GMT)
:huh: In verband met de wieg van de mensheid.

Zou het niet kunnen, dat de oudste menselijke resten gevonden worden op plaatsen waar het klimaat en de omgeving, ideaal is voor het bewaren van menselijke resten? <_<

Hetzelfde met schrift en religie. :ermm:

Want ik heb eens ergens gelezen dat ongeveer dezelfde tijd dat de oudste menselijke resten in Afrika worden gedateerd,, werden er ergens in duitsland,silex mijnen ontdekt . :blink:
Dit zou dan betekenen dat van zodra de mens geen aap meer was, hij onmiddelijk naar het noorden (duitsland), is getrokken om daar vuistbijlen te gaan maken.

:fluit: Ik denk dat de archeologishe puzzel verre van kompleet is.

Merkwaardig is dat sinds het ontstaan van het christendom, de vrouwelijke godinnen op de achtergrond zijn verdrongen, en dat overal op de wereld ongeveer in elke religie.

Shiva - November 23, 2003 12:04 AM (GMT)
QUOTE (deosolis @ Oct 8 2003, 09:51 AM)
:huh: 'Oudste schrift komt uit Pakistan'
ROTTERDAM, 4 MEI. Archeologen hebben in Pakistan mogelijk het oudste schrift ter wereld gevonden. De vondst is opmerkelijk omdat tot nu toe werd aangenomen dat de oudste geschriften afkomstig zijn uit Mesopotamië (het huidige Irak) of uit Egypte. In de buurt van het Pakistaanse Harappa hebben archeologen potscherven opgegraven met drietandachtige tekens. Vermoedelijk gaat het om een vroege voorloper van het Indusschrift. Vanaf ongeveer 2500 voor Christus kwam de zogenoemde Indusbeschaving tot bloei in de omgeving van Harappa

Het oudste tot nu toe :ermm:

Klopt, de Indus-beschaving zou je de voorloper kunnen noemen voor wat nu het Hindoeisme word genoemd. De taal die hierbij hoort is het Sanskriet. Deze taal zou de moedertaal der talen zijn. Zelf latijns zou van deze taal zijn afgeleid. Akrika is de oorsrong van de mensheid, maar het huidige India is de oorsprong van de menselijke beschaving, wat onlangs bewezen is. Daar zijn de oudste huizen opgegraven die loodrechte muren hadden en waar er stenen straten waren. Volgens de westerse geschiedenis boeken zijn dit de Romeinen.
India heeft in het verleden veel invallen gekend. Alexander de Grote, Moslims uit Arabie, Engelse kolonisten, Hitler (hakenkruis is een heilig symbool uit het Hindoeisme!!). Al deze invallers waren op kennis uit. En die vonden ze: in de 4 heilige Veda's. Geneeskunde, sterrenkunde, wiskunde...Hindoes zijn de uitvinders ervan, westerlingen hebben het verder ontwikkeld. Hindoes zijn de uitvinders van het getallenstelsel dat we tegenwoordig gebruiken...NIET DE ARABIEREN!! Arabieren hebben het tijdens hun inval van de Hindoes overgenomen.

Kortom: de geschiedenisboeken kloppen van geen kant!!

Bert Jan - November 24, 2003 09:16 AM (GMT)
QUOTE (Shiva @ Nov 23 2003, 02:04 AM)
Afrika is de oorsrong van de mensheid, maar het huidige India is de oorsprong van de menselijke beschaving, wat onlangs bewezen is. Daar zijn de oudste huizen opgegraven die loodrechte muren hadden en waar er stenen straten waren. Volgens de westerse geschiedenis boeken zijn dit de Romeinen.

Deze theorie lijkt me wel waarschijnlijker dan de eigenlijke Afrika-theorie.
Maar heb je ook een locatie, een stad of een plaats?

QUOTE (Shiva)
Kortom: de geschiedenisboeken kloppen van geen kant!!

Daar heb je gelijk in. Dat had ik al ondervonden... ;) :yes:

frederikboelaart - November 24, 2003 07:21 PM (GMT)
Ik denk wel dat het Jodendom , Islam en Christendom uit één religie komt !

coolio - November 26, 2003 01:32 AM (GMT)
QUOTE (frederikboelaart @ Nov 24 2003, 20:21 PM)
Ik denk wel dat het Jodendom , Islam en Christendom uit één religie komt !

lees onderstaand stuk eens, gaat over het offerfeest uit de koran

Lijkt heel veel op het verhaal uit de bijbel.

Het offer van Ibrahim

--------------------------------------------------------------------------------

Het Offerfeest is een herdenking van het offer van Ibrahim. Het verhaal vertelt dat aan Ibrahim, stamvader van de moslims via zijn zoon Ismaël, door God werd gevraagd te offeren wat hem het dierbaarst was. Ibrahim, die rijk aan bezittingen was, maar slechts één zoon had, van wie hij erg veel hield, begreep dat God de beschikking had over leven en dood. Ook begreep hij dat God hem niets kon vragen dat zondig was. Hij was er, hoeveel moeite het hem ook kostte, toe bereid zijn zoon te offeren, want die was hem het liefst. Vlak voordat Ismaël geofferd zou worden, verscheen de engel Djibriel. Deze vertelde Ibrahim dat de opdracht volbracht was, en dat hij de beproeving had doorstaan. In de omgeving vond Ibrahim een ram, die vervolgens werd geofferd. Zo maakte Allah aan Ibrahim duidelijk dat hij geen mensenoffers wil, maar gehoorzaamheid.

Moslims die op haddj gaan en/of het Offerfeest vieren, maken eigenlijk de reis van hun stamvader Ibrahim opnieuw. Zij willen zijn zoals hij, overgegeven aan Allah. Door het offeren van dieren drukken zij hun dankbaarheid uit voor het feit dat zij Allah mogen dienen.

----------------------------------------------------------------------------------

De stamvader uit de bijbel heet Abraham
Zijn zoon heet ismael
De bijbel kent Engel Gabriel

Ook Abraham moet een zoon Isaak offeren.

Veel komt dus overeen tussen bijbel en koran.

Ik denk dat het net is als bij de sprookjes.

Als je het ene verhaal leest van sneeuwitje, dan is het in grote lijnen het zelfde als een ander verhaal, alleen bij de een wijkt het net weer af dan bij de ander

Bert Jan - November 26, 2003 09:48 AM (GMT)
QUOTE (coolio @ Nov 26 2003, 03:32 AM)
Veel komt dus overeen tussen bijbel en koran.

Dat kan ook wel kloppen, maar dan op een andere manier dan dat jij uitlegt.

De God van de bijbel en de Koran is hetzelfde alleen erkennen Christenen Jezus als hun Messias en Islamieten Mohammed.

Verder is het bijna hetzelfde...

coolio - November 26, 2003 12:43 PM (GMT)
QUOTE (Bert Jan @ Nov 26 2003, 10:48 AM)
Dat kan ook wel kloppen, maar dan op een andere manier dan dat jij uitlegt.

De God van de bijbel en de Koran is hetzelfde alleen erkennen Christenen Jezus als hun Messias en Islamieten Mohammed.

Verder is het bijna hetzelfde...

dus hetzelfde.

Ze hebben het beide over een messias.
Of de een nou peitje en de ander klaasje wordt genoemd, het gaat om het verhaal.

En dat komt denk ik wel heel erg overeen.

SHREK - November 29, 2003 05:27 PM (GMT)
QUOTE (Bert Jan)

Hmmm... Naar mijn idee spreekt de Koran ook van Christus als Messias, netzoals de Bijbel dat doet, echter in de Koran komt heel erg naar voren dat Christus als Godheid in de mens Jezus zat, terwijl dit onderscheidt in het huidige Christendom niet gemaakt wordt (vroeger was dat uiteraard anders).

LEF - November 30, 2003 06:42 PM (GMT)
religie is niets meer dan de beste levenswijze te beschrijven. met oerreligie bedoel je de werkelijkheid, want daar draait he tuitneindelijk allemaal om.

sjoerd.

Bert Jan - December 1, 2003 08:15 AM (GMT)
QUOTE (LEF @ Nov 30 2003, 20:42 PM)
religie is niets meer dan de beste levenswijze te beschrijven. met oerreligie bedoel je de werkelijkheid, want daar draait he tuitneindelijk allemaal om.

En noem eens een oerreligie. :mellow:

LEF - December 4, 2003 03:56 PM (GMT)
nou alle religies komen op een iets neer, namelijk apocalypse en daarna zou alles goed komen.

sjoerd.

LEF - December 4, 2003 03:58 PM (GMT)
ik kan niet een oerreligiebij naam noemen, maar in dit geval is dat ook niet noodzakelijk. oerreligie opzich is al de naam ervoor:S

sjoerd.

Hosted for free by InvisionFree