View Full Version: Hoe zijn geogliefen gemaakt?

Mysteries van de aarde > Mysteries en Raadsels > Hoe zijn geogliefen gemaakt?

Title: Hoe zijn geogliefen gemaakt?

Bert Jan - October 29, 2003 07:03 PM (GMT)
QUOTE (Janna @ Oct 24 2003, 09:44 AM)
Maar wat is het verschil met hyrogliefen?

hyrogliefen zijn een soort schrift. Petrogliefen zijn tekeningen. :)

Bert Jan - September 26, 2003 12:39 PM (GMT)
Op deze wereld zijn ontzettend veel petrogliefen gevonden. De meeste petrogliefen vind men in rotsen of in grotten . ^_^

Hier onder zie je een aantal petrogliefen geordend per werelddeel, zoals je ziet zijn er veel herkenbare tekeningen bij, maar ook een heleboel vreemde dingen. Het viel mij op dat er niet veel overeenkomsten in zitten per werelddeel.

user posted image

Waar dienden deze tekeningen voor? Of hebben we het hier over verveling, een schrift of een hobby?

Uw mening graag... :geek:

Lumina - September 26, 2003 03:20 PM (GMT)
Ik ga voor de verveling.. ik bedoel als ik me verveel in de les ga ik ook altijd nutteloze tekeningetjes tekenen :P

Bert Jan - October 23, 2003 05:43 PM (GMT)
Ik denk dat het eens onderdeel was van een soort lesprogramma voor jongeren. Deze konden door middel van die tekeningen en enige uitleg zien, hoe je jagen moest!

Het is maar een theorie / suggestie :unsure:

Janna - October 24, 2003 07:44 AM (GMT)
Ik vind het wel mooie tekeningetjes.. :)

Maar wat is het verschil met hyrogliefen?

Schreven mensen met deze tekeningetjes op de rotswand niet hun verhalen op, of mooie (jacht)verhalen, om bijvoorbeeld de kans op een goede jacht te vergroten?

In het boek Mat-Maw doen ze dat ook, magische tekeningen maken op de wand, mooi boek trouwens, ookal is het een kinderboek.. :rolleyes:

rirosa - October 26, 2003 09:01 AM (GMT)
Hoi (ik = nieuw = Rirosa)!

Ik denk dat men de tekeningen in die tijd niet maakten uit verveling. Het zou kunnen dat het puur uit een soort expressie is ontstaan. Mensen doen dat immers gewoon graag (men is toch ook ooit begonnen met muziek maken) En ja, wat doe je dan op zo'n moment... Je eigen leefomgeving onder de loep nemen.
Dat deze tekeningen ook kunnen dienen om les te geven vind ik ook wel een goede. En wat dachten jullie van extra uitleg bij een stoer verhaal:
"Wat mij vandaag toch is overkomen. Ik liep daar bij het derde bosje en opeens zag ik een heel raar beest op mij afkomen. Het beest had zijn mond wijd open, kwam op mij af en wilde mij aanvallen. Maar toen rende ik net op tijd weg, langs die grote boom 3 grote passen verder, ging naar struikje 26, draaide mijzelf om en pakte mijn nieuwe zelfgemaakte speer. Op dat moment...."
Klinkt wel spannend he, maar begrijp je.. met wat tekeningen zou het misschien al heel wat duidelijker en nog spannender zijn :)

Eigenlijk doen wij precies het zelfde met onze emoticons :silly: :fluit: :woot:

Hosted for free by InvisionFree