Wat is het verschil tussen bijgeloof en geloof? ^_^
Met geloof neem ik aan dat je de gevestigde religieuze stromingen bedoelt, maar hoe definieer je bijgeloof?
Bijgeloof als in tegeltjes-wijsheid...
Bijgeloof als in "Drie keer een zwarte kat zien brengt ongeluk"...
Bijgeloof als in het zien aura's, spoken, elfen, enzovoort...
???
Maar kan een bijgeloof geen geloof zijn en een geloof geen bijgeloof? :mellow:
Misschien is het wel allebei hetzelfde....
Bijgeloof is over het algemeen geloven dat, bijvoorbeeld, een zwarte kat ongeluk brengt. Dat is volgens mij puur gebaseerd op het feit dat de kat zwart is en zwart wordt nou eenmaal geïdentificeerd met de nacht, waarin je niets kan zien en waarin je, als pre20steeeuwer (vinden jullie dat geen leuk woord? ^_^ ), je dus ook gewoon niet veilig voelt.
Religie is wellicht gebaseerd op een verlangen om controle over de natuur en over wat er met je gebeurt te hebben - kijk bijvoorbeeld naar Thor, God van de donder. Persoonlijk denk ik dat het geloven in dat soort Goden gebaseerd is op angst en het gevoel van machteloosheid. Die donder is natuurlijk angstaanjagend voor mensen die niet weten waar het vandaan komt. Hoe het Christendom zo uit de hand gelopen is, wie weet, maar tenslotte heeft iedereen iets nodig waar hij/zij in kan geloven.
Maar goed, dat is bijgeloof eigenlijk ook. Het is gebaseerd op angst, op de wil om controle te hebben over je leven. Dus misschien is het dan wel gewoon het zelfde, alleen op een andere manier. Ik geloof in weinig dingen, heb weinig vertrouwen in dingen behalve mezelf, maar goed, ik ben dan ook niet gelukkig :lol:
| QUOTE |
bij·ge·loof (het ~) 1 geloof aan bovennatuurlijke werkingen van allerlei voorwerpen, handelingen, spreuken enz. => superstitie |
| QUOTE |
ge·loof (het ~, geloven) 1 vertrouwen in de waarheid van iets 2 vast en onwankelbaar geloof in God en Gods woord <=> ongeloof 3 godsdienst |
Aldus ik met enige zekerheid verkondig dat het dus gewoon hetzelfde is. :fluit: