Title: Bestonden fabeldieren?
Bert Jan - September 11, 2003 10:29 AM (GMT)
In oude volksverhalen van Grieken, Egyptenaren en vele andere volken komen wezens voor die een mengeling waren van verschillende dieren/mensen. Zo waren er wezens die half paard waren en half mens (centaurs), er waren erbij die half mens half stier waren, half leeuw half mens, half baviaan half hond half mens... En ga zo maar door...

Een "oude" geschiedschrijver Eusebius schrijft in 1 van zijn boeken, waar het gaat over een schepping van een aantal goden, het volgende:
| QUOTE |
| En er waren zelfs andere monsters bij, waarvan een zichzelf had verwekt en met voorplantingseigenschappen was toegerust. En zij hadden mensen met dubbele vleugels geschapen, maar ook andere, met 1 lichaam, vier vleugels, 2 gezichten en 2 koppen - vrouwen en mannen - en 2 karakters, mannelijk en vrouwelijk. Maar ook mensen met de schenkels van geiten en horens op hun hoofd. En andere die paardevoeten hadden of van achteren paard en van voren mens waren, met de vorm van een hippocentaurus. En ze schiepen ook stieren met een mensenhoofd, en honden met 4 lijven, waarvan de staart als een vissenstaart uit hun achterste stak; en paarden met hondenkoppen; en mensenlijf en een vissenstaart; en voorst allerlei ondieren die op draken leken; en vissen en reptielen en slangen en een hele reeks wonderwezens van velerlei soort en geheel verschillend gevormd, waarvan zij de afbeeldingen in de tempel van Belos naast elkaar bewaarden. |
Er zijn honderden van deze afbeeldingen te vinden. Zelfs zijn ze erbij waarbij gewone mensen deze wezens proberen te vangen en ze een halsband om doen.
Hoe komen mensen erbij om zulke dingen te verzinnen? Is dit gewoon een kwestie van fantasie of zit hier meer achter? Hebben deze dieren echt bestaan?
Bert Jan - September 12, 2003 08:37 AM (GMT)
In 1972 stond D. Henry Riad, de toenmalige directeur van het Egyptisch Museum in Caïro, enkele wetenschapper toe om een paar mummies door te lichten en te onderzoeken. Prof. Dr. James E. Harris van de universiteit hield zich intensief met de mummie van de priesteres Makere bezig. Deze dame droeg de hoogste tiel in het vrouwelijke hiërarchie: zij was "Gemalin van de godheid Amon" Uit het windsel van haar mummie viel af te leiden dat ze in het kraambed was gestorven, want de - eveneens gemummificeerde - baby lag in de sarcofaag op het lichaam van de moeder. Voorzichtig werd het kleine bundeltje van alle kanten met rontgenstralen doorgelicht. Het vermeende kind zoch eruit als een hondskopbaviaan met een iets te grote herseninhoud. :o
Zou deze vrouw, de priesteres van de god Amon, dit kleine monster ter wereld hebben gebracht? Niet voor niets geeft Herodotus (een oude geschiedschrijver) herhaardelijk blijk van zijn afkeer van de seksuele daden van het Egyptische priesterdom. :unsure:
In hoofdstuk 46 van het 2de deel van zijn werk schrijft hij het volgende:
| QUOTE |
| De Egyptische beeldhouwers beelden de god Pan af met een geitenkop en bokkenpoten. "Waarom ze dat doen vind ik nogal pijnlijk om uit te leggen." :( |
Tardis - September 12, 2003 12:34 PM (GMT)
| QUOTE (Bert Jan @ Sep 11 2003, 11:29 AM) |
In oude volksverhalen van Grieken, Egyptenaren en vele andere volken komen wezens voor die een mengeling waren van verschillende dieren/mensen. [knip] Hoe komen mensen erbij om zulke dingen te verzinnen? |
Vonden ze toen leuk. Fantasy is zo oud als de mensheid, zeemeerminnen hebben ook niet bestaan behalve in de verbeelding. In deze tijd zijn er mensen die het leuk vinden om verhalen te lezen over Hobbits en Orks, precies het zelfde.
deosolis - September 12, 2003 12:56 PM (GMT)
<_< hmmm, ik weet het niet,maar ik zou niet zo vlug alles als een fabeltje zien, dit vind ik een beetje te gemakkelijk.
ik heb een paar jaar geleden ook eens zoiets gelezen, in een boek van von Daniken, denk ik. Het ging over grote aantallen gemummiefieerde dieren,die toen men ze openden, enkel kleine stukjes beenderen en een soort teer bevatten.
En dat de schrijver zich toen afvroeg, als deze dieren zo als heilig werden aanzien,waarom liet men ze dan niet zo kompleet mogelijk naar het hiernamaals verhuizen.
De schrijver van die boek vergeleek ze dan ook met die mythologische dieren.
kzal er eens naar zoeken.
SHREK - September 12, 2003 09:07 PM (GMT)
Ach, mythologie is een volksreligie, d.w.z. de uitleg van de priesters/ingewijden aan het "normale" volk, die qua geestelijke rijpheid en -ontwikkeling niet geacht werden om de waarheid te kunnen bevatten.
Zo werkte het tot kort geleden hier ook nog en hebben wij nog steeds het beeld van een engel als een man of een vrouw met vleugels. Of God als een oude man met een baard... Kinderachtig eigenlijk...
Lumina - September 27, 2003 03:51 PM (GMT)
Mensen voel(d)en zich gewoon erg verwant met dieren.. :D Ik zou ook wel het lichaam van een paard willen hebben, du nicht?
Bert Jan - December 11, 2003 12:59 PM (GMT)
| QUOTE (deosolis @ Sep 12 2003, 14:56 PM) |
... De schrijver van die boek vergeleek ze dan ook met die mythologische dieren.
kzal er eens naar zoeken. |
En Deosolis, heb je al wat gevonden? :unsure: :)
Tardis - December 11, 2003 06:44 PM (GMT)
Over centaurs, de mongolen reden op kleine paardjes en zaten niet in de holte van de rug van het paard (zoals wij tegenwoordig doen) maar meer naar voren op de schouders van het paard. Van een afstand leek het dan net of de torso van de ruiter een geheel vormde met de hals en het hoofd van het paardje. Ik kan me best voorstellen dat de verhalen over deze ruiters te paard uiteindelijk tot de legendes over paardmensen hebben geleid.
Tijn - April 30, 2004 09:09 PM (GMT)
hebben jullie er wel eesn aan gedacht dat het wellicht inde nabije toekomst mogelijk zou om weer fabeldieren te creeeren, door middel van kruisen, klonen en meer van dat soort ongein.
Persoonlijk zou het me niks verbazen als er enkele wezens zoals deze zouden hebben bestaan. Ze zullen dan vast zijn uitgestorven, omdat ze niet optimaal zijn geouwd voor de omgeving. Hier komt Darwin om de hoek kijken.
Wel denk ik dat de theorie van Tardis ook zeker bijgedragen zou hebben aan de fenomeen.
hadewey81 - May 1, 2004 02:38 PM (GMT)
als ik de verhalen over de schepping van de mens door de annunaki moet geloven (annunaki-eitjes en spermatjes mengen met bavianen en mensapen, gorilla's en chimp's en voila!) hebben ze om de mens te kunnen maken behoorlijk zitten experimenteren met andere wezens op aarde; daardoor zouden deze wezens ontstaan zijn.....
plausibel, vind u niet ^_^
achjah, waarom ook niet..........
arqrex - May 3, 2004 08:23 AM (GMT)
| QUOTE |
| plausibel, vind u niet |
:yes: :yes: :fluit:
sluit ik me bij aan. Gewoon mislukte experimenten van de Annunaki. ^_^